/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Betaling for at bo hjemme ?
Fra : Niederhof
Vist : 5377 gange
100 point
Dato : 31-08-06 17:24

Ung mand, 17 år, bor hjemme, har læreplads, udbetalt 6600.- pr måned - hvad vil være en rimelig betaling for at bo hjemme ?
(Det er IKKE et spørgsmål om der skal betales - men udelukkende hvormeget der skal betales !! )

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 31-08-06 17:31

En tusse mindst. Evt lidt højere, men hvis ikke beløbet er absolut nødvendigt, så sæt pengene ind på en "spærret" konto. Så kan han få dem senere når livets barske realiteter starter

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-08-06 17:32

Da jeg var ung, sagde mine forældre at jeg skulle betale en 4.del og sætte en 4. del i banken,
det lyder da selv idag ikke urimeligt, selv om den unge mand sikkert syntes det

Kommentar
Fra : apors

Dato : 31-08-06 17:36

Jeg vil sige, at det kommer meget an på dine forældres situation, og specielt hvor hårdt de sidder i det!!!
Jeg har selv boet med min mor, hvor huslejen var dyr, så jeg gav 2200 pr. md!!!
Jeg vil dog sige, at 1000 er et mere rimeligt beløb, hvilket vel er okay, når din udbetaling er 6600... Det er 5600 til fis og ballade!!!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-08-06 17:38

Mellem 1500 og 2000 må være tilpas for tag over hovedet og noget i skrutten. Tøjvask mv.

Om man så vil gemme gysserne til knægten er så et spørgsmål om hvor velhavende man er.

Kommentar
Fra : Dumbo2

Dato : 31-08-06 17:39

Hej.
Jeg syndes ikke 1500 kr. ville være helt urimelig. Da den unge mand jo har en god løn og samtidig lære, at det ikke er gratis at leve. De unge mennesker er jo heller ikke helt billige at have i huset, når de først er så store.

Hilsen Dumbo2

Kommentar
Fra : thyfoon

Dato : 31-08-06 17:44

hvis han også får mad og vasket tøj så er 1000 for lidt 1500 er efter min mening rimligt hvis det er ren husleje jeg syntes 1000 er meget billiget sluppen får han også mad og vasket tøj så 2000

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 31-08-06 18:05
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 31-08-06 18:14

Niederhof - hvad synes du egentlig selv ??

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 31-08-06 18:17

Forrugerstyrelsen anviser et beløb på ca 3500 for unge hjemmeboende over 18, som så tjener lidt mere. (eller 1/3 af den udbetalte løn)

Nogen vælger så, at "gemme" nogen af de penge de unge betaler på en opsparing, som man så kan hjælpe dem med når de flytter hjemmefra, men det er jo op til folk selv.

Men selvfølgelig bør de betale, og de unge har slet ikke skade af at lære hvad det koster.
Det får de slet ingen fornemmelse af,hvis man bare lader dem leve på nas...og så kan de slet ikke finde ud af det når de skal stå på egne ben.

mvh dova

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 31-08-06 18:24

Min mening : tjah, omkring 1/3 af vores udbetalte løn går til 'daglig drift' af livet - så det er vel ikke helt skævt at opkræve samme del af ham...
At vore udgifter ikke ændres betyder ikke det store, det jeg mener er det vigtigste i denne sammenhæng er det pædagogiske element : man bruger en vis del på faste udgifter !
Vores plan var/er at lave en speciel konto til disse penge, som knægten ikke får kendskab til, og så han kan bruge dem på indskud i lejlighed eller lignende når han engang flytter hjemmefra.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 31-08-06 18:29

jamen så har du jo svaret selv

du kan lempe lidt på det af en eneste grund - at han betaler skat - men ellers - jeps - 1/3 del er helt af anbefale.

Kommer til at tænke på at jeg i sin tid fik den her forklaring : 1/3 til skat (som man indbetalte selv dengang) - 1/3 til husleje og resten til mine personlige udgifter der ikke havde noget med husholdningen at gøre - heldigvis for mig fik jeg dog lidt ekstra netop i form at en opsparing jeg heller ikke kendte til - og kunne sagtens låne af mine egne penge mod at betale tilbage - meget realistisk

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-08-06 18:41

God ide Niederhof.

Jeg betalte selv 1000 først i firserne og det var ungefær det halve at nettolønnen i læretiden. At i så har råd til at gemme gysserne til knægten er bare fint.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 31-08-06 18:46

2000,- er rimeligt.
hvis han mangler penge må han arbejde mere. sådan bliver det også længere henne i livet.
Som håndværker kan han da bare lave lidt sort..hehe...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-08-06 18:50

FYHHHHHH CC. Det er jo forbudt!

(Skal forresten huske at bestiller stumper til det fusk jeg selv skal have lavet)

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 31-08-06 19:07

Hvis en voksen i jeres egnsdel i gennemsnit betaler en 1/3 eller en 1/4 af sin løn i husleje bør den unges regning være tilsvarende 1/3 eller 1/4 af dennes løn. Det er en MEGET god idé at vende den unge til livets realiteter, også på den led når de selv tjener penge, men prøv lige at forklare ham det på en stille og rolig måde hvorfor I gør det, så vedkommende forstår at det er for hans eget bedste. Der er nemlig mange unge der har meget store besværligheder når de flytter hjemmefra fordi det er en for stor overgang lige pludselig .

Kommentar
Fra : ans

Dato : 31-08-06 19:27

Citat
Ung mand, 17 år, bor hjemme, har læreplads, udbetalt 6600.- pr måned - hvad vil være en rimelig betaling for at bo hjemme ?

Har han haft den læreplads hele året? Det tvivler jeg så på. Derfor får han på nuværende tidspunkt udbetalt "så meget" Skattefradraget skal jo udnyttes.
Havde han tidligere indtægt før han fik sin læreplads og til næste år er udbetalingen sikkert en anden.

I første omgang vil jeg mene at 1.000 kr. er rimeligt. Så kan du jo se, hvor meget han får udbetalt til næste år.

Jeg kender ikke til din økonomi, men de fleste unge får en lyst til at købe det tøj, som de i lang tid har ønsket sig. Mest af alt tøj, som forældre ikke ville købe til dem p.g.a. prisen eller mente det var unødvendigt.

Jeg ville lade ham betale 1.000 kr mdl. til året var omme. Derefter ville jeg tage det op til revision.

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 31-08-06 19:28

omkring 1000 pr md vil jeg mene. Sæt så pengene ind på en konto, og giv purken dem når han står og skal betale indskud i en lejlighed eller lign.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 31-08-06 19:36

hvis moralen i at et hjemmeboende barn i arbejde eller lære er at sætte fokus på at tingene koster uanset hvad - så er der ingen hjemmel i at lade som om for derefter at forandre. Det koster at leve og det bliver ikke billigere fordi året ikke er omme .

Jeg synes jeg ser alt for mange unge der ender med at gå mere eller mindre i opløsning - netop fordi de enten ikke skulle betale hjemme - eller betalte for lidt - og når de en dag så pludselig står med en reel husleje og reelle udgifter der på alle måder er et must - ja så går økonomien sig en tur - med fatale følger.

Ingen grund til at gøre livet surt for en lærling eller udearbejdende ung - men heller ingen grund til at tro at man hjælper ved at forlange symbolske beløb der ikke svarer til noget der bare ligner virkeligheden. Det ville være en bjørnetjeneste af rang og give bagslag for de fleste - det er bestemt ikke ukendt at de unge idag har et temmelig stort forbrug af goder - nogen kan klare det - andre ikke - dem der tager til sig at voksenlivet ikke er gratis klarer sig som regel uden de store bommerter.

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 31-08-06 19:50

Citat
Min mening : tjah, omkring 1/3 af vores udbetalte løn går til 'daglig drift' af livet - så det er vel ikke helt skævt at opkræve samme del af ham...
og der er svaret.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 31-08-06 20:01

Citat
Min mening : tjah, omkring 1/3 af vores udbetalte løn går til 'daglig drift' af livet - så det er vel ikke helt skævt at opkræve samme del af ham...
At vore udgifter ikke ændres betyder ikke det store, det jeg mener er det vigtigste i denne sammenhæng er det pædagogiske element : man bruger en vis del på faste udgifter !
Vores plan var/er at lave en speciel konto til disse penge, som knægten ikke får kendskab til, og så han kan bruge dem på indskud i lejlighed eller lignende når han engang flytter hjemme

Jamen det var jo lige det jeg sagde

mvh dova

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 31-08-06 20:15

Giv dog manden en CHANCE.
17 år, og vil gerne i Byen.
Tag Hvad han bruger for at gå
i Byen, hvilket er unødigt,
"""MINUS DET HALVE"""
for mennesker i den alder.
Men et par gange kan vel tillades.
Og så må han gerne tage
en Pizza men HJEM eller.

Kommentar
Fra : jepser30

Dato : 02-09-06 01:09

Da jeg var ung, for ikke så længe siden, hed det sig at jeg skulle betale 20% af hvad jeg tjente til mad og husleje. Tøj og sjov skulle jeg selv betale.

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 10-09-06 12:56

Min kommentar til:

"Om man så gemme gysserne til knægten er et spørgsmål om hvor velhavende man er."

Det mener jeg absolut er noget Fis.

- Jeg har selv 2 voksne sønner, som har en temmelig høj indtægt, og med dyre levevaner,
og en mor står på pinde for dem med meget forskelligt.

De lærer aldrig "at få deres egne vinger til at bære", men sådan er moderkærlighed jo nogle gange, at børnene skal hjælpes til moderen segner, uanset hvor meget hun så brokker sig over byrden.

Min mor havde det ligesådan med min storesøster og mig, hvilket bl.a. resulterede i at min søster fik et noget forkvaklet liv, og "Valgte" at dø, ca. et år efter vores mir dødede.

Jeg fandt heldigvis i juni 1978 ud af at lægge mit liv om, hvilket resulterede i mange positive ting.

Så det vil jeg håbe andre vil tage ved lære af.

mvh.
DkwM327

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 10-09-06 18:21

Hej DkwM327
Du er vist nødt til at præcisere hvad det er vi andre skal lære af dit forløb....
Mener du at vi som forældre skal støtte vore børn til vi segner, eller mener du at vi skal 'køre' dem meget stramt ?

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 11-09-06 11:50

Nej Niederhof.

For 30 år siden, da jeg tog en uddannelse for at blive en bedre forældre, fandt jeg ud af,
at der findes andre farver på "Paletten" end sort og hvidt.

Hvis du er interesseret i at lære om "de andre farver", kan jeg godt hjælpe dig og andre interesserede.

Med farverige hilsner.
DkwM327

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 11-09-06 18:17

Hej DkwM327

Din kommentar til 3773's indlæg :
"Om man så gemme gysserne til knægten er et spørgsmål om hvor velhavende man er."
syntes jeg var meget utydelig, derfor mit spørgsmål.
Jeg mener ikke jeg har skrevet i 'sort/hvid' - hvis mine skriblerier opfattes således, så beklager jeg, det har ikke været intentionen. Jeg tror faktisk jeg kender hele 'farve-paletten', og ved at jeg udnytter en meget stor del af 'farve-spektret', i min måde at opdrage mine egne børn.

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 13-09-06 01:36

OK Niederhof

Da du skrev: "Mener du at vi som forældre skal støtte vore børn til vi segner, eller mener du at vi skal 'køre' dem meget stramt ?"

Så opfattede jeg din udlægning, somom du virkelig også mente:
" Skal vi støtte vore børn til vi segner, - eller skal vi 'køre' dem meget stramt ?

Og hermed opfattede jeg det somom du også mente at der var disse to muligheder.

Derfor skrev jeg som jeg gjorde. - Men nu ser det ud somom du mente:

"At du - TROR - at du kender hele 'farve-paletten', og at - DU VED - at du udnytter
en meget stor del af 'farve-spektret', i din måde at opdrage dine egne børn på."

Mon jeg så har forstået dig rigtigt?

Og så er mit spørgsmål da, hvorfor har du egentlig stillet dit spørgsmål, for hvis du VED hvordan man opdrager børn på en god måde, havde du også vist, hvordan du løste den lille praktiske opgave, til både din, din søns og din eventuelle kone eller partners fulde tilfredshed.

Eller måske forholder det sig sådan, at på overfladen kender du hele "Paletten",
men i realiteten og hvis du skal være helt ærlig, mangler du alligevel nogle nuancer på "Paletten".

Og mon du har forstået mig rigtigt?

De bedste hilsner
DkwM327

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 13-09-06 18:15

Beklager DkwM327, men hvis jeg havde behov for en psykoanalytiker, så henvendte jeg mig nok i et andet forum - hvis du har et svar der involverer et antal kroner, og eventuelt en begrundelse, så er du velkommen; ellers opret evt en tråd under 'psykologi' eller evt 'smalltalk' (hvor dit indlæg måske nærmere hører til).

med venlig hilsen
Niederhof

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 18-09-06 01:16

OK Niederhof.

Med de indlæg du indtil nu er kommet med, opfatter jeg dig,
som hørende hørende til de mennesker der beder om hjælp når de er faldet i en mudderpøl,
og når der så kommer en der rækker dig hånden og tilbyder dig hjælp,
så smider du mudder på vedkommende.

Så jeg stopper her med at stille dig opklarende spørgsmål.

Og din opfordring til at jeg skal oprete en tråd under 'psykologi' eller evt 'smalltalk'
hvor mit indlæg efter din opfattelse hører til, se det bestemmer jeg selv.

Så det var slutreplikken fra DkwM327

Godkendelse af svar
Fra : Niederhof

Dato : 18-11-06 18:52

Det endte med 1/3 af det udbetalte.
Tak for svaret dova.
Det burde jo egentlig være forbrugerstyrelsen der fik pointene - det er jo dem du henviser til, men jeg er ikke sikker på at de har en profil på KanDu