/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Alger i skovsøen
Fra : Axelise
Vist : 664 gange
100 point
Dato : 31-08-06 11:34

I forgårs da jeg var ude og gå med min hund ved Furesøen, var jeg uopmærksom et øjeblik, og han nåede at drikke lidt vand. Vandet så fint nok ud, men det kan man jo ikke regne med.
Næste morgen tidlig (ca. 18 timer efter vandindtaget) vågnede jeg ved at hunden trippede rundt i hele lejligheden. Da jeg stod op, havde han besørget i store mængder foran havedøren, som han jo ikke havde kunnet komme ud af.
Han havde ikke mere han skulle af med om morgenen i haven og han ville ikke ud og gå tur.
Da jeg kom hjem fra arbejde om eftermiddagen, havde det stakkels dyr endnu en gang tisset og skidt i store mængder foran havedøren. Jeg fik ham ud at gå, og afføringen var nu så godt som flydende og der kom blod med ud. Derefter forsøgte han at kaste op, men der kom kun slim op.
Jeg ringede med det samme til dyrlægen, som var ved at lukke klinikken, men bad mig tage på Dyrehospital med ham med det samme.
Her blev han undersøgt på alle leder og kanter, fik taget blodprøver, fik penicilinkur + kultabletter samt skånekost med hjem + fik noget mod kvalme.
Om aftenen var afføringen stadigvæk flydende. Hans appetit var meget lille, men vi fik lige nøjagtig de 9 kultabletter i ham sammen med lidt skånekost. Om natten sov vi med soveværelsesdøren åben for at kunne høre ham. Han ville ud i haven kl. 2 og kl. 6 i morges og besørge.
Her til morgen blødte han stidigvæk ud af numsen og var meget sløj og ville intet spise.
Jeg blev ringet op af dyrehospitalet kl. 8 og fik besked om, at der intet var at spore i blodprøverne, så det vil heldigvis sige, at lever og nyre ikke har taget skade af vandindtaget, hvis det ellers er det, der er årsag til problemerne.
Jeg har meldt afbud til mit arbejde i dag og tager mig en feriedag for at kunne passe på min hund.
Har også snakket med min sædvanlige dyrlæge, som siger, at blodet ud af numsen kan skyldes at slimhinderne er beskadigede lige nu. Penicilinen bør stabilisere hans helbred indenfor det næste døgn, og så må han absolut kun få skånekost og skal skånes for gåture, men have lov til at hvile sig.
Jeg er lige nu ved at koge kylling og ris til ham, som han kan få de næste dage.
I for lidt siden lykkedes det mig at lokke en skive ristet franskbrød med smør i ham, så han kunne få sin penicilinpille.
Er der andre gode råd til skånekost? Han kan ikke lide surmælksprodukter og ej heller havregrød.
Jeg har købt noget skånekost på dåse fra Royal Canin på dyehospitalet, men Axel er ikke særlig begejstret for det.
Håber jeg kan lokke kylling med ris i ham.
Er der nogen af jer, der har oplevet lignende symptomer hos jeres hunde, evt. efter at have drukket af en skovsø?
Jeg er også kommet i tanker om, at han i mandags, da vi var ude og gå tur her i København, pludselig fandt ét eller andet, som han guflede i sig, og jeg nåede ikke at få det hevet ud af munden på ham. Han har aldrig nogensinde i de 8½ år han har levet spist noget somhelst, han har fundet på gaden, så jeg har aldrig behøvet at spekulere over at være opmærksom på det.
Jeg tvivler dog på, at hans maveproblemer kan skyldes det, han fandt på gaden mandag eftermiddag. For symptomerne viste sig først onsdag morgen tidlig ved 6-tiden eller deromkring.
Dyrlægen på hospitalet tjekkede ham også for slimhindeskader og blødninger i munden, hvis han skulle have indtaget mad med rottegift i. Men der var intet at se.

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 110 point
Dato : 31-08-06 11:46

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-4719361.html

Mon ikke, der har været alger i søen?

Angående skånekost - fortsæt du bare med kylling og ris, hvis han vil spise det. Sørg for at koge det rigtig meget. Det skal helst være helt udkogt.
Du behøver ikke at variere skånekosten - han har bedst af, at der ikke sker for mange ting, som hans tarm skal tage hensyn til.
Men vil han ikke spise kylling og ris, kan du forsøge dig med fisk og ris - også helt udkogt.

Til sidst vil anbefale dig at kigge ind på www.hundeleksikon.dk. Hvis du går ind i "hundens foder" og videre ind i "farlige giftstoffer", så kan det måske være, der dukker noget op, du ikke har tænkt på...

Jeg krydser fingre for dig og din hund....

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 31-08-06 11:48

Du har sikkert allerede set det - men i tilfælde af, at du ikke har:
http://www.netdyredoktor.dk/sw11676.asp

Vaxen

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 31-08-06 11:50

Tak!
Han er meget træt, men har dog for lidt siden haft energi til at bevæge sig ud af kurven og gø ad "en underlig lyd" ude fra gaden, så helt galt står det vist ikke til. Heldigvis.
Jeg har kogt kyllingen "sønder og sammen" og kogt en risgrød i bouillonen og blandet den kogte kylling fri for ben ned i. Det smager faktisk rigtig godt, så hvis ikke Axel vil spise det, tror jeg at jeg vil

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 31-08-06 11:56

hehe - jeg havde det på samme måde med vores hunds skånekost... Det duftede bare yums

Jeg er sikker på, at når han har klaret sig indtil nu og han ovenikøbet kan finde overskuddet til at være stor og farlig, så klarer han skærene..
Han skal nok lige have lov til at hele indvendig og så komme til krafter igen - med god hjælp fra kyllingesmovs. (Hvis ikke hans mor altså er blevet for fristet - Så må i gå over til fisk... Det er lidt mindre fristende )

God bedring med ham

Vaxen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-08-06 12:03

Vi har haft vores vovse på skånekost, den bestod udelukkende af kogt kylling eller kalkun, ingen ris??

Fortsæt god bedring til Axel, sikken en forskrækkelse

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 31-08-06 12:43

Vi bruger også kogt kylling og ris som skånekost.

Desuden siger vores dyrlæge, at fiskeboller på dåse og pasta også er skånekost.

... og hundene kan godt lide det.

Jeg håber, at I klarer den, men det lyder lidt som om, at det værste er overstået.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 31-08-06 14:30

puha da, det lyder ikke rart, men godt han har det lidt bedre...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 31-08-06 14:45

Kylling og ris er fint... Der skal ikke være for meget variation. Det har maven ikke godt af.

Men sikke da en historie.....

Jeg har da godtnok i et stykke tid været ret bekymret for søerne her omkring. Et par af dem er meget grønne, -på forskellige måder. I den ene ligger det i striber, -den anden er bare lysende grøn.
Silke får ikke lov til at nærme sig noget der er større end en vandpyt i øjeblikket. Men jeg har ikke hørt om hunde her omkring, der er blevet syge. Og der ER rigtig mange hunde her omkring. Men Silke skal bare ikke være den første.

Men jeg krydser fingre for Axel. Jeg tror nu, han er gennem det værste.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 31-08-06 17:18

Tak for alle de venlige tanker. Jeg tror nu også selv, at han er ovre det værste.
Min søde mand brød hulkende sammen, da han kom hjem fra arbejde, - han havde været så bange for at Axel var død! Så han brød helt sammen, da en lidt sløj hund kom ham glad i møde, - og Axel havde oveni købet kræfter til at logre lidt. Det havde han slet ikke i går.
Nu har han lige spist lidt kylling med ris og har ikke besørget siden i morges og slet ikke kastet op, så det lader bestemt til at det går fremad. Så jeg er naturligvis bare SÅ lettet og glad. Endnu en gang har min mand og jeg fået bekræftet, hvor usigeligt højt vi elsker den hund, - man bliver så ulykkelig, hvir ikke han har det godt. Og tanken om at miste sin hund kan man jo slet ikke bære.
Ja, så hold for guds skyld jeres hunde langt væk fra alle søer, tag ingen chancer. Denne historie ser ud til at ende godt, men så sent som i går var der en golden-hvalp på 6 mdr der døde af at have drukket lidt vand fra Esrum Sø.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 31-08-06 18:02

Uuh, nej, nej, nej... Vi har lige overlevet endnu en eftermiddagstur uden at komme i kontakt med de væmmelige søer..... Silke er såmænd flink nok, men hun fatter det ikke rigtig. Hun plejer jo at svømme op til flere gange om dagen.

Det er godt at høre, at Axel er ved at komme over det. Som regel går sådan noget vist også værst ud over ganske unge hunde.

Men man skal altså huske på, at hunde kun er "til låns". Vi SKAL allesammen sige farvel til vores hund en dag. Og det skal være uden tårer og sammenbrud. Indtil det er overstået! Det skylder vi vores dejlige vovser, der så villigt giver os hele deres liv.

Godkendelse af svar
Fra : Axelise

Dato : 01-09-06 07:43

Tak for svaret vaxen.
Axel er nu helt sig selv og ville gå tur i går aftes samt har god appetit her til morgen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 01-09-06 09:09

hvor er det dejligt at høre - det er så rædselsfuldt når man ikke ved, hvad der sker med sin bedste ven..

Stort krammer til dig og Axel

Vaxen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-09-06 13:48

Knus herfra også, og våde kys fra Silke.

Dejligt at høre, at det går godt.