/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
allergi-alternativ behandling-
Fra : solling
Vist : 4076 gange
150 point
Dato : 31-08-06 11:10

så kommer der en lang smøre........
Lille viggo har nu fået konstateret multiallergi og er allergisk overfor husstøvmider, lagermider, træ, græs og en masse andet... men det værste er lagermider og husstøvmider.
Jeg har ham på prednisolon indtil vi findder ud af den videre behandling, for at han ikke skal klø sig ihjel.
Vi har skiftet hans foder til olivers (som idag har forsikret mig at deres foder ikke indeolder lagermider) har afskåret ham fra de andre dyrsfoder, sørget for at han ikke længere kan komme i stalden, hvor der jo er halm og hø, vi har ikke tæpper nogen steder i huset, vi udskifter hans sengeplads, som indtil nu har bestået af en kæmpe bunke dyner som han elsker at ligge i han får ingen godbidder ud over frugt og grøntsager. hmmm hvad har jeg glemt.. han er dalmatiner og 1 år gammel.

Nå nu til spørgsmålene:

1) er der nogen der ved om det er rigtigt at der ikke er lagermider i olivers foder?

2) jeg er ikke meget for at han skal have medicin resten af livet og skal nu overveje om han skal hypersensibiliseres eller der er alternative behandlingsformer der hjælper lige så godt ? er der nogen der har erfaring med akupunktur eller lign behandling ?

3) hvad koster en hypersensibiliseringskur?... jeg kan sagtens sprøjte ham selv.

4) han får "den grønne perle" (chlorella) til hunde...er der nogen der har erfaring med det...altså mod allergi ?

5) ER DER NOGEN DER HAR HAFT DERES HUND I BEHANDLING FOR ALLERGI VED DYRLÆGERNE I KORUP????...DE ALTERNATIVE ...

ALLE GODE RÅD MODTAGES MED KYSHÅND

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 31-08-06 11:45

Min hund blev også erkæret allergisk af dyrlægen. En masse dyre undersøgelser og blodprøver blev sat i værk, men de kunne ikke finde ud af, præcis HVAD han var allergisk overfor.
Min hunds allergi viser sig ved rødme mellem tæerne og imellem trædepuderne, som kan blive byldeagtige og vædske. Han har fået penicilin i lange baner samt potevask med klorhexidinsæbe, men jeg ville jo gerne prøve at finde årdagen til problemerne istedet for at symptombehandle.
Jeg begyndte herefter at fodre min hund efter BARF-principperne, men måtte opgive, da det ikke gjorde nogen forskel på MIN hund, men jeg ved, at det kan kurere rigtig mange allergihunde.
I dag giver jeg ham kosttilskud fra Wolle, som er næsten ligeså dyrt som den penicilin, han før fik, men det er til gengæld mere virkningsfuldt, så du kunne evt. prøve at kontakte dem og få gode råd. De er meget meget søde til at give sig tid til at snakke med én, når man ringer!
Jeg giver også min hund mad fra Oliver: Olivers diet senior, som er fedtfattigt og lavt på proteiner. Det er tydeligt for mig, at det er godt foder, og min hund kan godt lide det.
Med det nye foder samt kosttilskudene, har min hund næsten fået sin 3. ungdom. Han har langt mere energi end han har haft de sidste 3 år, han er gladere og han har næsten inegn allergi længere.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 31-08-06 11:47

Du kan kontakte Wolle på tlf.: 46402867
Held og lykke!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 31-08-06 15:43

Uha...
Har selv haft en hund, Ramses II, med allergi mod husstøv- og lagermider...

Angående lagermider i Olivers. Det kan godt være, at der ikke er lagermider i foderet når det forlader fabrikken. Det kan også være, at Olivers poser er mide-tætte, og foderet bliver påfyldt ved så høj temperatur og sterile forhold så der ikke er mider i, når du modtager posen.

Men mider opstår omtrent ud af ingenting. Så medmindre foderet bliver opbevaret sterilt fra fremstilling til konsumering, så kan du ikke regne med at det er fri for lagermider. Så du skal i hvert fald ikke købe store sække. Måske kan du få 3x5kg til 15 kilos pris... Det kan du da snakke med dem om. For hvis du altså VIL fortsætte med tørfoder, så finder du ikke noget bedre end Olivers Lamb.

En anden udvej er en basiskost på ris og kogt kylling. Der skal du bare skylle risene grundigt 2-3 gange inden kogningen. For der er jo også lagermider i ris... Og så kan du variere maden med diverse middagsrester, -selvfølgelig brugt med omtanke og fornuft..
Ramses (50 kg) spiste 3 kyllinger om ugen..

Uhauha...
Ramses var heldig at vores nye dyrlæge var specialist i hudsygdomme for små husdyr.
Og uheldig fordi vi først fik hende da han var 3 år.

Han havde fået prednisolon i 2 år, og der var kommet bivirkninger i form af nedsat immunforsvar, som resulterede i svamp i snuden.. Først snotnæse. Og en antibiotikakur og 14 dage senere havde han næseblod... ---Ret voldsomt, når en hund med næseblod ryster sig...

Og så var Ramses heldig fordi han kun var allergisk overfor husstøvmider og lagermider.
Jo flere ting man er allergisk overfor, jo dårligere er prognosen.
Ramses blev hyposensibiliseret med en behandling, der hed Artuventrin terapi. Det indebar ugentlige indsprøjtninger igennem flere måneder. Senere nedtrapning til en gang hver 2-3 måned. Hver sprøjte kostede dengang 85 kr plus moms. Det er 6 år siden.

Og dertil kom konsultation og specialshampoo og kosttilskud (Viacutan).
Du siger, at du selv kan give injektioner. Men der er risiko for allergisk shock hver eneste gang. Så hvis du selv vil give indsprøjtningerne, så skal du sørge for også at have en sprøjte klar til at modvirke evt. shock. Jeg ved ikke hvad sådan en koster. Vi blev hver gang siddende i venteværelset i ½ time. Der var aldrig nogen reaktion, men jeg har hørt fra andre, at deres dyrlæger har trappet hurtigere op (opløsningen bliver stærkere og stærkere for hver gang) med dårligere resultat.
Ramses var forsikret, så indsprøjtninger og konsultation kostede kun selvrisikoen på 600 kr pr. 2. måned. Men viacutan og shampoo var ret dyrt, for der skulle meger til. Og så selvfølgelig alle kyllingerne...

Hvordan er Viggo blevet testet? Med priktest? Eller blodprøve?

Accepteret svar
Fra : Jernladyen

Modtaget 150 point
Dato : 31-08-06 18:29

Vores Nanna er også allergisk over for støvmider og lagermider. Det hjalp, da vi gik over til Oliver's lamb. Hun får 2 Medrol (binyrebarkhormon) om dagen, og er blevet meget tyk, selv om vi sparer på foderet til hende. Hun får 30% mindre, end hun skulle have haft. (D.v.s., hun får 200 g. foder om dagen).

Lagermiderne kan du ikke undgå, men du kan opbevare foderet i så tæt en beholder som muligt. Jo mere tæt, jo mindre lagermider. Vi bruger en plastik tønde med låg, der bliver sat fast med to gribere i låget.

Nanna fik en sensiliberingskur, da hun var lille. Vi stak hende også selv. Jeg tror, det var omkring 1100 kr. vi gav for selve medicinen. (for 5 år siden). Men hun fik det meget, meget dårligt, da vi nåede de høje doser. En dag troede jeg, hun var ved at dø. Hun lå næsten uden bevidsthed, da jeg fandt hende. Derefter beordrede dyrlægen halv dosis med en uges mellemrum i stedet for at give hende den høje dosis på en gang.

Mange hunde får det bedre/bliver raske af BARF, men Nanna vil ikke spise råt kød. Ikke engang et kødben med lidt mere kød på end normal vil hun spise. Men hun har nu også altid været meget kræsen. Indtil hun fik Medrol, ville hun nærmest ingenting spise, med mindre vi gav hende det fra hånden. Eller kom makrel eller tun i hendes foder.

Under alle omstændigheder er det godt at give din hund OLIVER'S OMEGA 3 BOOST. Jeg ved ikke, om hans pels også ligner/føles som et får uden lanolin, men det gjorde Nannas. Og det har hjulpet helt enormt at give hende omega 3 boost. I starten fik hun Pikasol tre gange om dagen, men Olivers hjælper lige så godt. Og så koster det jo ikke en hel bondegård ligesom Pikasol.

Mange hundemassører påstår, at det hjælper at give massage til allergiske hunde, så giften bliver masseret ud af kroppen på dem. Om det passer, ved jeg ikke. Vi har aldrig haft råd.

Nu ved jeg jo ikke, hvor gammel din hund er, men hvis det er en hvalp, skal du også være opmærksom på øregangsbetændelse. Det havde Nanna hele tiden, da hun var hvalp, og det stammede fra allergien, sagden dyrlægen. Til sidst opererede han hendes øregange lige så store som ørelappen, så der kunne komme en masse luft til. Det hjalp. Siden har hun kun haft øregangsbetændelse en eller to gange.

Her kan du læse noget om forskellige behandlinger:

http://www.tovedue.dk/ :
Hud-lidelser:
Allergi hos hunde og katte ser ofte og er ikke altid lige let at kontrollere med almindelig medicin. Her kan man med akupunkturen påvirke immun systemet og rette op på de ubalancer der er med til at forårsage allergien. Ved tilbagevendende hud infektioner er det også immunsystemet der skal stimuleres for på den måde at få hunden eller katten til at bekæmpe infektionen indefra

Massage: http://www.nezitas.dk/

Håber noget af denne lange smøre kan hjælpe dig.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : m13ark

Dato : 27-09-06 20:10

hAR DU HØRT OM ET FODDER DER HEDDER hOGAMIX. DET SKULLE ANGIVELIGT VÆRE NOGET AF DET BEDSTE MOD ALLERGI ll

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 30-09-06 19:13

Vi prøvede Hogamix til Nanna. Det hjalp noget på hendes pels, men ikke på hendes allergi som sådan. Fiskeolie har endnu bedre virkning end Hogamix på pelsen.
Hilsen Jette

Godkendelse af svar
Fra : solling

Dato : 03-02-07 17:02

Tak for svaret Jernladyen.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 04-02-07 01:29

Selv tak, solling. Håber, det går bedre med din hund, end det gjorde med Nanna. Hun blev aflivet lige inden jul. Hverken Nanna, dyrlægen eller vi selv ville mere.
Hilsen Jette