/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Kalkning af hus?
Fra : acilia
Vist : 1017 gange
100 point
Dato : 30-08-06 23:47

Jeg har lige købt et lille gammelt yndigt skønt hus langt ude på landet. Huset er fra 1870 og skal have en årlig gang kalk (tror jeg da nok - her kommer mit spørgsmål..)
Hvordan kan jeg vide hvad forrige ejere har brugt? Hvad hvis de har brugt en form for maling? Jeg har prøvet med at føle på husmuren og se om det smittede af - det synes jeg at det gjorde - på den ene side af huset men ikke den anden ???
Er der nogen sikker måde at finde ud af det på?
Nogle andre gode råd mht. afdækning af vinduer m.v.?
Soklen er malet sort - den skal vel også afdækkes - hvilken metode er nemmest?
Kh en ny husejer

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 31-08-06 01:26

Da huset er fra 1870 kan det jo godt have haft mange ejere. Men da du jo ikke står overfor at skulle købe det, men rent faktisk HAR købt, kan du jo selv se i papirerne hvor mange ejere huset har haft. Du kan ikke ud fra husets eller soklens farver se noget som helst. Hvis du ikke selv er i stand til at se hvad der er brugt indtil nu, er du nødt til at søge proffessionel hjælp.
Det kunne være en af de lokale bygnings-ingeniører, men med huse der er så gamle, er det måske bedre at kontakte: http://www.raadvad.dk/

De er Danmarksmestre i at rådgive om huse der så gamle som dit.

Du må jo nok have gjort dig nogle tanker, da du købte et SÅ gammelt hus, så det at kontakte Rådvad (som vi kalder dem i daglig tale), kan heller ikke komme helt bag på dig.

Det er forresten ganske gratis at kontakte dem. Deres taxameter begynder først at Tikke langt senere. Men tal med dem om det først.

Held og lykke med det

Mvh. AJ

P.S.: Jeg har med vilje ikke svaret på alle dine spørgsmål, idet de besvares bedst af Rådvad-centret.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 31-08-06 01:35

Luk nu alle de spørgsmål du allerede HAR stillet. Det er ikke sjovt at hjælpe folk der alligevel ikke gider at sige TAK for hjælpen. Ud over dette har du 13 der endnu ikke er lukket! Hvorfor tror du at du er et SÅ specielt menneske, at folk SKAL hjælpe dig og svare på dine spørgsmål, når du alligevel ikke gider at lukke dem og dermed sige TAK for hjælpen?????

Der findes IKKE en liste på Kandu hvor man kan tilføje folk som man ikke gider at hjælpe, så jeg har min egen. Hvis du ikke lukker dine spørgsmål er du på denne, og så får du aldrig mere svar fra mig.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 31-08-06 03:55

Du har tidligere lukket 27 spørgsmål, så du ved jo godt hvordan man gør. Jeg har kigget lidt på de andre 13 og mener at de også er besvaret. Skulle der være nogen du IKKE synes er besvarede, kan du jo bare annullere dem. Men du bør jo nok af høflighedsgrunde lige sige tak for indsatsen først.
Selvom du ikke synes at du har fået det rigtige svar, har folk/mennesker altså alligevel brugt tid og tanker på at hjælpe dig. Og de har vel krav på én eller anden slags reaktion fra dig.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 31-08-06 06:27

da du åbenbart ikke kender det mindste til dette , er det for omfattende at forklare her , især når huset er så gammelt , der skal du have en ud og kikke på det
der er garanteret også en del der skal rabbes ud , og alt det med afdækning , det er ikke nødvendigt
find en gammel murre , og få ham til at komme og kikke , og forklare dig hvad og hvordan du skal gøre det
glem alt om alle de fine rådgivningscentre og ingsinøre mm , de er gode nok når det gælder nyere huse , men gamle ejendomme , dem aner de faktisk sjældent noget om , de tror det bare selv , og vil tit komme med råd du ikke kan bruge til noget som helst ,
find en gammel murre , han ved meget mere om dette , og så er han også langt billigere

Accepteret svar
Fra : bredker

Modtaget 100 point
Dato : 31-08-06 06:31

kender du en ældre landmand , har han sikkert også en del erfaring i dette, de har alle lavet det
de unge lære ikke at lave den slags i dag , så det skal helst være en der har nogle års erfaring

Kommentar
Fra : Tikker

Dato : 31-08-06 08:03

Hej
Jeg mener også det er at skyde langt over målet at tale om Rådvad og lignende.
Hvorfor spørger du ikke den tidligere ejer hvad han gjorde? Eller måske kan du tale med naboer hvis ejeren er død eller væk på anden måde. Eller den tidligere ejers familie.
Ovenstående er under forudsætning af at du vil videreføre den tidligere behandling.
I dit sted ville jeg overveje at få huset renset af professionelt (sandblæsning). I så fald er det lige meget hvad det tidligere er behandlet med. Det er halvdyrt men du slipper for bøvlet med at skulle behandle huset hvert eller hver andet år.
Jeg taler af erfaring, vi har to kalkede gårde og jeg er træt af de årlige kalkninger.
Få sat tagrender på hvis der ikke er - selv om huset måske er stråtækt, kan man sætte en række tegl nederst, det ser godt ud og du undgår opsprøjt på væggene.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-08-06 08:23

Da jeg selv havde et gammelt kalket hus, rådførte jeg mig i den henseende med Horsens Kulekalk. De sælger kvalitetskalk til kirker og den slags. Gutten derinde hedder Holger Andersen og er gammel murer. Men søg her på kandu. Både undertegnede og Clan har tidligere lagt links til kalkning.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-08-06 09:42
Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 31-08-06 12:11

For at checke om der er malet med en forkert maling så kan du bruge eddikesyre(10%).

Tag noget fra overfladen - som du er i tvivl om er kalk - og put det i eddikesyre - hvis det dagen efter er gået i opløsning - så var det kun kalk - og så har du ingen problemer.

Hvis du stadig har slagger i eddikesyren så bør du fjerne det hele og starte forfra - af frygt for at der er brugt noget maling som lukker - i så fald vil der ikke gå lang tid før du har fugt/svamp i væggen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 31-08-06 18:33

Lidt uden for spørgsmålet.

Jeg fatter ikke at du lader dig styre af arne.jakobsen. Det kan ikke være rigtigt at kandu kun skal kunne "fungere" efter hans hoved. Han er ikke administrator på kandu, men bruger, som du er.

Lad dine andre spørgsmål være, som det passer dig.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-08-06 18:43

Enig med Ans. Ignorer ham!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-08-06 18:46

Smart trick fra Thomas'es side iøvrigt.

Hvis du bor i østjylland er Holger altså er klog mand at snakke med http://www.maxit.dk/horsenskulekalk/images/pdf/horsens_kulekalk_bro.pdf#search=%22Horsens%20Kulekalk%22

..og han ved en hulens masse om emnet. Og når du henvender dig som potentionel kunde, hjælper han dig antagelig kvit og frit.

Jeg hentede selv kalkvand i egne dunke og kulekalk inde hos ham. Og fik bunker af gode råd.

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 31-08-06 19:00

Kære alle
TAK foreløbigt for svar.

Til arne.jakobsen som jeg valgte ikke at ignorere (har nu sagt pænt tak til alle for deres svar) vil jeg kun bruge et enkelt minut af min tid på at sige at du sørme ikke har lært hvordan man kan være høflig overfor andre folk. Du kunne måske have overvejet at tale pænt til mig? Jeg gider ærlig talt ikke at blive overfuset pga 13 ubesvarede spørgsmål.
Og så får jeg ovenikøbet en trussel om at du aldrig mere vil svare på mine spørgsmål - til det har jeg kun en kommentar: så lad dog vær!
Der er heldigvis mange rigtig flinke, rare og almindeligt velopdragne og høflige folk herinde jeg meget hellere vil kommunikere med.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 31-08-06 19:05

acilia>>det var både diplomatisk og kontant sagt , på en pæn måde

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-08-06 19:21

det var en af de bedre.

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 31-08-06 19:55

ja kom ikke her arne.
jeg blev sq sur!

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 31-08-06 20:02

den tror vi ikke på
en så sød lille pige kan da ikke blive sur

Godkendelse af svar
Fra : acilia

Dato : 07-09-06 23:10

Jamen det gjorde jeg så og nu har jeg en hel guldgrube af gode råd i baglommen og løftet om en hjælpende hånd hvis det bliver nødvendigt.. - Herligt at bo på landet med flinke naboer