/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Kæder i Excel - Farver
Fra : barrett
Vist : 1538 gange
200 point
Dato : 30-08-06 23:42

Jeg har et ret stort regneark hvor mange af celler har forskellige farver.
Jeg vil nu gerne lave nogle nye filer med dele af regnearket indsat som kæder
(bl.a. for at gøre det mere overskuligt og printvenligt - indeholder bl.a. vagtoversigter hvor de forskellige typer vagter har hver sin farve)

Men når jeg prøver at kopiere og i den nye fil indsætte det kopierede som kæde, kan jeg ikke få den til at vise farverne på cellerne derimod skriver den et nul i cellerne (der er ingen tal i originalen)
Hvis jeg så f.eks. skriver et tal i en af cellerne i originalen , så opdaterer den fint - så der ER en kædeforbindelse)

Er der nogen der har en løsning på mit farveproblem ? - så bliver jeg nemlig RIGTIG GLAD :)

Kommentar
Fra : sion

Dato : 31-08-06 11:33

Når du kopierer et celleområde og derefter indsætter i et andet ark som cellekæde, sker der bare det, at Excel i hver celle skriver =Ark1!A1 osv. - det er således bare indholdet i cellen og ikke formateringen, som går igennem "kæden". Men det har du naturligvis opdaget.

Den nemmeste løsning på dit problem ville være at lave en betinget formatering (findes i menuen Formater) af alle cellerne i dit "oversigtsark". Det ville kræve, at du skrev et navn eller gav cellerne i "hovedarket" andre tilsvarende værdier alt efter hvem, der skal arbejde hvornår. Disse navne ville så gennem "kæder" kopieres til "oversigtsarkene".
Med betinget formatering kan du så angive, at alle celler med værdien "Jens" skal have baggrundsfarven rød. Problemet med denne løsning er, at betinget formatering kun kan have tre regler - så det virker kun, hvis der er tre eller færre på arbejde af gangen.

Du skal derfor nok i gang med nogle makroer eller anden programmering i VBA, men det er vist en omfattende sag, så vidt jeg kan vurdere. Jeg har i hvert fald ikke lige kunnet finde en nem og brugervenlig løsning.
Det kan måske være noget med, at når du kører en makro (eventuelt ved at klikke på en knap), så kopieres de pågældende celler fra "hovedarket" til hver af de "oversigtsark", som de hører til i. På den måde opdateres "oversigtsarkene" ikke automatisk, men først når du manuelt trykker på en knap.

Simon

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 31-08-06 14:10

Jeg har lige lavet en lille makro:
Kode
Sub kopierfarve()
'
' kopierfarve Makro
' Makro indspillet 31-08-2006 af Eyvind Christensen
'
' Genvejstast:Ctrl+z
'
Range("C4:F11").Select
Selection.Copy
Sheets("Ark2").Select
Range("C7").Select
Selection.Insert Shift:=xlDown
End Sub

den kopierer et område i ark 1
og sætter det et bestemt sted på ark2

det kan gøre sådan:
funktioner > makro > indspil makro
jeg satte et z ind så makroen starter ved ctrl+z
jeg markerer et område på ark1
h-klikker og vælger kopier
går til ark2
stiller mig der hvor øverste venstre hjørne skal starte
h-klikkr og indsæt kopierede celler
trykker på den lille stopknap

du kan rette i din makro sådan:
funktioner>makro>makroer>marker din makro > rediger > så får du et billede af makroen og kan rette.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 31-08-06 14:38

Jeg ved ikke om jeg har forstået dit spørgsmål korrekt, men hvis det er selve farven i felterne du vil kopiere, så skal du bruge funktionen "Paste speciel".

Kopier cellen/-erne som på sædvanlig vis - stil dig der hvor du vil have farverne indsat - højre klik med musen så der kommer en menu frem og vælg "indsæt speciel" (paste speciel i eng. vers.) - nu kommer der en menu hvor du kan klikke af hvad du vil indsætte - idette tilfælde "formater" - slut af med at klikke på "ok".

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : sion

Dato : 08-09-06 14:06

Hva' så barrett? Kan du bruge nogen af svarene?

Simon