/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Win XP / defragmentering
Fra : ks9000
Vist : 801 gange
100 point
Dato : 26-12-02 17:13

Jeg har fået XP på min maskine og ville nu efter en periodes brug, defragmentere min harddisk - det var jo normalt at man skulle gøre det i "gamle" dage og det skal man jo nok stadig.

Jeg har langt om længe fundet frem til "Diskoprydning" og "Diskfragmentering" under "Systemværktøjer".

Hvad er forskellen på disse to, og hvilken bør jeg bruge for at opnå resultater, som ved den "gamle" diskfrag.

//Knud

Kommentar
Fra : Clausen

Dato : 26-12-02 17:20

Jeg kan ikke svare for XP, men i gamle dage var Diskoprydning noget med at slette overflødige filer og Defragmentering brugtes til at sortere filerne på HD'en, så alle huller blev lukkede (omsortering) og du fik en hurtigere programstart.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-12-02 17:24

> Jeg har langt om længe fundet frem til "Diskoprydning" og
> "Diskfragmentering" under "Systemværktøjer".
>
> Hvad er forskellen på disse to, og hvilken bør jeg bruge for at
> opnå resultater, som ved den "gamle" diskfrag.

Du skal bruge diskfragmentering. Det er "den gode gamle".

Disk oprydning hjælper dig til at slette filer der ikke er
nødvendige. Såsom midlertidige internet filer og andet snask.

Prøv at kigge i hjælpe funktionen (F1) hvor der står en del om det.

--
Palle Jensen

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 26-12-02 17:55

jeps...clausen har ret

Den store forskel mellem ældre windows og 2000/xp er at man ikke behøver at lukke programmer før man går igang.
Desuden kan computeren bruges normalt under defragmentation (går doog lidt langsommere)

Kommentar
Fra : xou

Dato : 26-12-02 18:04

diskoprydning giver dig mulighed få at slette internet filer og det der ligger i papirkurv + andet - deframentering gør at din hardisk(-partition)bliver maget velåndet så windows - programmer kører mere stabilt - og er en god ide hvis der er indstalleret mange programmer of computeren er blivet noget langsom...

Kommentar
Fra : Vestjyden

Dato : 26-12-02 18:22

Jeg har lagt mærke til, at XP automatisk selv lukker ned og genstarter i en slags 'fejlsikret tilstand' når der er valgt scandisk og/eller diskfragmentering. Modsat i w95 og w98, hvor scandisk.exe og defrag.exe køres med windows indlæst, hvilket ikke er så sikker en løsning. Derfor er det altid en god ide, at lade w95 og w98 maskiner genstarte i fejlsikret tilstand inden scandisk.exe og defrag.exe afvikles. Diskoprydning er kun oprydning af harddisken, defragmentering er omplacering af alle data, så hver fil ikke længere er fragmenteret (opdelt i småstykker) men pænt samlet som om harddisken er helt ny. En harddisk skal i øvrigt være meget fragmenteret før der opnås performanceforbedringer med defrag.exe, det er vel også derfor defrag.exe normalt meddeler, at defragmentering ikke er nødvendig.

Kommentar
Fra : katrin

Dato : 26-12-02 18:27

Øh...diskfragmentering? Du mener vel defragmentering?
Ganske vist kender jeg ikke XP, men jeg har svært ved at se fidusen i at få fragmenteret disken.

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 26-12-02 19:29

Vestjyde....
Clausen besvarede allerede spørgsmålet klokken 17:20 og så laver du et formodet svar 1 time senere ?????

http://www.kandu.dk/dk/tip/2484

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 27-12-02 00:25

Og hvad så e.p. ? Det må brugeren vel selv om ?

Accepteret svar
Fra : NeoNmaN

Modtaget 100 point
Dato : 02-01-03 18:20

Diskoprydning = fortæler dig hvad du har som ikke er vigti filer på din com der bare kan slettes
Diskfragmentering = er at den ryder op på din maskine så der ikke er så mahet rod på den mere

vis jeg var dig vil jeg køre en Diskoprydning først og når den sår er færdig vil jeg køre en Diskfragmentering da din computer ik ska ryde op i alle de filer som ikke bliver bruget

held og lykke med det

Kommentar
Fra : Clausen

Dato : 04-01-03 20:48

Defragmentering > kør den hver uge eller hver anden, afhængig hvor meget du bruger din computer.
Oprydningen ville jeg helst klare selv, ville under alle omstandigheder ikke overlade det til microsoft.
TemporaryInternetFiles> kan man indstille under InternetExplorer, hvor mange og hvor længe den skal gemme dem.
Den sletter ja automatisk de overflødelige filer og det kan jo være at man har brug for nogle offline-files, f.eks. når man har en bærbar eller en langsom modem forbindelse.

Godkendelse af svar
Fra : ks9000

Dato : 01-01-06 10:21

Tak for svaret NeoNmaN.