/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Fryser eller crasher
Fra : BarsKill
Vist : 490 gange
500 point
Dato : 30-08-06 19:17

Jeg er SÅ træt!!
Jeg har en god gammel (2 år) pc'er som kørere med 2 gHz - jeg har 2 gB RAM - jeg har originale windows XP pro, Doublepics og Adobe Photoshop elements 3.0.... Og alligevel fryser eller crasher min maskine ofte når jeg arbejder med billeder. Hvis det så kun skete når jeg arbejdede RAW (6,1 mio pixels) - men det sker også når jeg sidder med små jpeg-filer!!
Jeg HAR for ganske nylig haft maskinen HELT nede og nyinstalleret Win XP og alt andet ...
Andre der har haft tilsvarende problemer???
Og endnu bedre: Nogen der har en brugbar løsning??
På forhånd tak
Karsten

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 30-08-06 19:19

Har du set på hvilke temperatur din maskine arbejder ved?
det kunne også tænkes at du skulle rense lidt indeni, når det nu er 2 år siden du har købt den

Kommentar
Fra : BarsKill

Dato : 30-08-06 19:23

Hvor ser man temperaturen?
Maskinen er nyrenset indeni - men jeg har ikke haft adskilt cpu og køler... (Nævner det, fordi jeg kunne forestille mig at det var dér der var et problem...)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-08-06 01:37

Temperaturen kan du se med det gratis program Everest, når du abner programmet, så klik på PC og på Sensorer, der kan du se den aktuelle temperatur på Bundkort, cpu, skærm og harddisk, Everest kan finde oplysninger om stort set alt på computeren, hent progammet her: http://www.majorgeeks.com/EVEREST_Free_Edition_d4181.html

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 31-08-06 17:59

Jeg har netop idag renset indvendig i 2 af mine pcer. De står lige ved siden af hinanden og kører en hel del hver dag. De var faktisk begyndt næsten samtidigt at skabe problemer. Ud på værkstedet og en tur med kompressorenluften ind overalt og hvor kører de fint nu.
Samtidigt fik jeg jo lige smidt det USB kort i som jeg har truet med i et års tid men som bare aldrig er blevet til.
Det er jo et kæmpe arbejde

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 31-08-06 20:17

Det lyder da dejligt at du igen kan "lege" uden problemer,
undskyld jeg ikke har svaret dig før men jeg kan se der er andre der har givet dig link
det var et skud i tågen da jeg nævnte det med din temperatur men det er tit sådan at der samles en hel del støv omkring køler og ribber.
nu ved du at du helst skal igang hvert år

Kommentar
Fra : BarsKill

Dato : 18-09-06 16:29

Det var ikke temperaturen.
Jeg har nu fundet to andre muligheder:
Den ene er nVidia fx 5200 som tilsyneladende kører en to-skærms mulighed som jeg dels ikke benytter - dels ikke kan finde ud af at slå fra.
Den anden er Microsoft Visual C++ som registrer en buffer overrun error når jeg starter forskellige programmer.
Nogen der har erfaringer på disse områder?
KH Karsten

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-09-06 19:54

Har du den nyeste Nvidia driver installeret. Det kan i nogle tilfælde afhjælpe problemet. Inde i Nvidia skærmkonfiguration kan du bestemme om du vil bruge en eller to skærme.

Microsoft Visual er til udviklere. Er du det. Ellers lkan jeg ikke se hvad du skal bruge det til

Buffer overrun kan tyde på at du er ved at løbe tør for ram eller måske virtuel hukommelse

Kommentar
Fra : BarsKill

Dato : 19-09-06 06:41

Jeg har seneste nVidia-driver - og jeg har masser af ram. Jeg checker lige den virtuelle.
Jeg er IKKE udvikler - og har (mig bekendt) aldrig bedt om Visual C++. Hvilket læs juletræer kan den være kommet ind med???

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-09-06 16:54

Tja det er jo ikke let at vide. Hvis jeg var dig ville jeg da fjerne Visual for det er måske recoursekrævende og det er jo nok der skoen klemmer.
Konfigurationen af de 2 skærme skal du jo lave inde i Nvidias driverprogram

Kommentar
Fra : BarsKill

Dato : 21-09-06 17:13

By the way: Hvad er en acceptabel temperetur ved CPU'en?
Jeg var lige lidt hurtig med at sige at temperaturen ikke var problemet?
Jeg øger til 600 points for et godt svar!!
KH Karsten

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 500 point
Dato : 21-09-06 17:20

en god temperatur for en cpu er vel omkring de 45gr. Men det kritiske kommer i nærheden af 55-60gr. så er det begyndt at blive varmt. Efter min mening.

Godkendelse af svar
Fra : BarsKill

Dato : 25-09-06 15:24

Tak for svaret Fijala.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-09-06 17:49

Tak for point.

Er den kommet op at køre indenfo den temperatur som er godt for den eller