/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Ketcher itu efter opstrengning
Fra : punkler
Vist : 4074 gange
100 point
Dato : 30-08-06 17:40

Hejsa derude!!

Jeg sende tirsdag min badmintonketcher ind til en opstrengning.
Jeg gennemgik proceduren med sælgeren og tjekkede den for fejl.
Jeg spørger efter en opstrengning på 11 kg, hvorefter sælgeren siger, at der ikke er garanti på hvis der kommer over 10 kg i, derfor vælger jeg dette - altså 10 kg.
Han spørger desuden om ketcheren er strenget op før, dette er den ikke - jeg havde desuden fjernet alle strenge i ketcheren efter at den var sprunget.

Nu kommer jeg ind i butikken og spørger efter min ketcher, den finder han hurtigt til mig og jeg begynder at gå, mens jeg tjekker den. Desværre opdager jeg, at den er flækket i toppen.
Da jeg konfrontere sælgeren siger han, at jeg skal kontakte dem i morgen (altså idag), så ville vi finde en løsning.

Jeg ringerede derind idag og de vil give mig ½ pris på en ny ketcher. Dette synes jeg ikke er helt fair. Men hvad har jeg egentlig ret til??

Jeg har ikke fået at vide om det er på eget ansvar, er det dét??
På forhånd tak!
Thomas

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 30-08-06 17:52
Accepteret svar
Fra : Paulus1

Modtaget 110 point
Dato : 30-08-06 18:22

Du har ret til erstatning fra butikken, hvis de almindelige betingelser ansvar er opfyldte, hvilket ser ud til at være tilfældet her - og butikken har jo også reelt set erkendt deres skyld.

Da I ikke har aftalt noget om erstatningens størrelse, falder vi tilbage på reglerne om "negativ opfyldningsinteresse". Kort fortalt går det ud på, at du skal stilles som om, at de aldrig havde haft din ketcher inde til omstrengning. Butikken skal derfor erstatte ketcherens værdi på det tidspunkt.
Ketcheren var brugt og med sprungne strenge - derfor havde den ikke samme værdi som en ny ketcher.

Omvendt kan butikken ikke bare slippe afsted med ½ pris for en ny - hvis du hellere vil have kontant erstatning, og købe en ny ketcher et andet sted, skal de betale erstatningen til dig. Problemet er så at opgøre værdien i kr.

Samlet set synes jeg umiddelbart at butikkens forslag lyder acceptabelt.

Forslaget fra jlaursen med at anvende Købelovens reklamationsbestemmelser holder ikke, for det var jo ikke en fejl der bestod på købstidspunktet (ketcherens), men derimod butikkens ansvarspådragende behandling af ketcheren, der påførte skaden.

Du kan læse mere om generelle forhold omkring erstatningsansvar her:
http://www.retssal.dk/emneindex.php3?vis=n&side=28

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 30-08-06 18:36

hej med jer og tak for besvrelserne, der skal lige nævnes at den ketcher jeg har har en værdi af ca. 1300 kr. og den ketcher jeg fik tilbudt har en værdi til ca. 800 kr. derfor synes jeg ikke det er fair... Min ketcher har dog været brugt i ca. 1 år. og er derfor brugt.

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 30-08-06 19:04

Fair nok paulus, det lyder langt mere plausibelt.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 30-08-06 20:58

Er 1.300 kr. nyprisen for din ketcher?
og er det halvdelen af de 800 kr., som butikken har tilbudt dig som erstatning?

Hvis det er tilfældet, synes jeg deres tilbud er for dårligt - også selvom din ketcher er et år gammel.

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 30-08-06 21:30

det er også dét jeg ville mene, har også sagt nej til "tilbudet".

Jeg skal skrive en E-mail til én eller anden fra sport-masters ledelse, denne får jeg højst sandsynlig svar på i morgen...

Kommentar
Fra : RomanG

Dato : 31-08-06 00:24

Jeg vil give Paulus1 ret i, at det er reglerne om den negative kontraktsinteresse, som er gældende i dette tilfælde. Derfor bør din ketchers nypris minus et års brug skulle erstattes. Denne pris kan være svær at udregne, men en tommelfinger regel er, at der ofte skal gå over 6 mrd. før man ikke kan forlange et beløb svarende til nyprisen. Beløbet du kan kræve, vil ikke være særlig langt fra nyprisen, og derfor er deres tilbud helt uacceptabelt. Deres tilbud var dog nok forventeligt, da butikker ofte spiller lidt på kunders "uvidenhed". Hvis de kan slippe billigere, så gør de det.

Når du skriver til SportsMaster, skal du sige, at deres tilbud er fuldstændig uacceptabelt, da det overhovedet ikke står til måls med værdien af den ødelagte genstand. Presser man dem nok, så vil I helt sikkert finde frem til en løsning, der passer alle parter.

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 05-09-06 15:26

Hej igen!

Jeg har nu, sammen med Sport Master, laaaangt om længe fundet en løsning!

Da ketcheren kom ind uden strænge, ville de ikke erstatte nye strenge i en ny ketcher, derfor var jeg ikke berettiget til at få de 225 kr. retur, som jeg gav for en opstrengning - da de ville være i en ny ketcher.

Alligevel fik jeg mig forhandlet frem til et fornuftigt resultat - jeg fik en ketcher til 1200 kr. og havde herefter en egenbetaling på 75 kr.

Tak for hjælpen til alle!

Godkendelse af svar
Fra : punkler

Dato : 05-09-06 15:27

Tak for svaret Paulus1.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 05-09-06 16:45

Det var godt, at I fandt en fornuftig løsning.

Selvom logikken omkring, at du skulle betale for opstrengningen altså ikke helt holder. Du betalte 225 kr. for en vare - som du jo ikke modtog på grund af deres fejl. Dermed skulle du altså ikke betale for den vare.

Noget andet er så det samlede resultat. Du har fået det der svarer til 975 kr. i erstatning for din 1 år gamle ketcher med ødelagte strenge - og det er vel et eller andet sted et meget rimeligt resultat.