/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Hvordan laver man en vindmølle?
Fra : Charles
Vist : 9870 gange
100 point
Dato : 26-12-02 14:37

Jeg har et lille fritidshus, hvor gerne vil have lidt elektricitet... og idéen om selv at bygge en vindmølle tiltaler mig virkelig. Jeg har surfet lidt på nettet og kan kun finde temmeligt avancerede manualer og modeller. Bevares jeg kan skifte en sikring og flikke ledninger sammen, men en vindmølle er helt uden for mit omåde.

Er der nogen der har en simpel løsning eller kender til manual à la "Vindmøller for Dummies"?

Jeg tror nok jeg kan få den 6-7 meter i vejret og den må gerne kunne levere et par kW?

Al input er velkomment

mvh

Charles

Accepteret svar
Fra : e.p.

Modtaget 110 point
Dato : 26-12-02 15:07

Ifølge: http://www.bsp-dk.dk/opgaver/10_energ.htm
findes der flere gode bøger om, hvordan man laver små sjove vindmøller, men de elproducerende er store - dyre maskiner, du ikke selv kan bygge.

Et godt sted at spørge til råds er nok ingenør-net: http://cph.ing.dk/konf/root/tekmil/html/1757.all.html#1774 hvor der på siden debateres vindmøller

En ting som du nok også skal undersøge inden du går igang, er om der skal indhentes tilladelser

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 26-12-02 15:20

Det der er nemmest at have med at gøre er svagstrøm F.eks. 24 VDC. Her kan man benytte generarorer fra lastbiler osv. Få fat i et par store batterier F.eks 2 stk 12 V 300 AH, som sættes i serie. Køb en inverter (laver 24 VDC om til 220 VAC), de er i dag til at købe for rimelige penge. Lav en vindmølle der trækker generatoren, der så oplader batterierne. Batterierne levere så strøm til inverteren. Fordelene ved systemet er store F.eks. har du også strøm selv om det ikke blæser. Har set vindmøller til salg på nettet (i USA) netop 24 VDC!. Hvis du skal bruge lys i dit fritidshus kan du blot bruge 24 V pærer. Der findes også F.eks. kaffemaskiner til 24 VDC.
Håber at have givet dig et par ide'er, god fornøjelse

MVH

Kommentar
Fra : kanduolsen

Dato : 26-12-02 15:32
Godkendelse af svar
Fra : Charles

Dato : 29-12-02 09:23

Tak for svaret e.p..