/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Stoppet håndvask !
Fra : Sygate
Vist : 1974 gange
65 point
Dato : 30-08-06 11:52

Er der ikke et godt gamelkoneråd om hvordan man fixer en stoppet håndvask i køkkenet?

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 75 point
Dato : 30-08-06 11:55

Afløbsrens fra Fakta, hæld det i og lad det stå et par timer, og derefter hældes kogende vand i

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 30-08-06 11:57

Den kemifri måde: Afmonter rørene fra håndvask og ned til afløb og fjerne ""skidtproppen". De er sikkert af plast, og det er forholdsvis let at af- og påmontere dem
Kemimetoden. Køb noget afløbsrens (Natriumhydroxid0 natronlud) kan evt. bruges). Følg brugsanvisningen MEGET nøje. Pas meget på især øjnene, men også hud. Du skal virkelig tage advarslerne alvorligt. Det er virkelig noget ubehageligt stads (ikke fordi det lugter - det gør det ikke - men fordi det er sindsygt ætsende.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 30-08-06 11:57

Den kemifri måde: Afmonter rørene fra håndvask og ned til afløb og fjerne ""skidtproppen". De er sikkert af plast, og det er forholdsvis let at af- og påmontere dem
Kemimetoden. Køb noget afløbsrens (Natriumhydroxid0 natronlud) kan evt. bruges). Følg brugsanvisningen MEGET nøje. Pas meget på især øjnene, men også hud. Du skal virkelig tage advarslerne alvorligt. Det er virkelig noget ubehageligt stads (ikke fordi det lugter - det gør det ikke - men fordi det er sindsygt ætsende.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 30-08-06 11:57

Den kemifri måde: Afmonter rørene fra håndvask og ned til afløb og fjerne ""skidtproppen". De er sikkert af plast, og det er forholdsvis let at af- og påmontere dem
Kemimetoden. Køb noget afløbsrens (Natriumhydroxid0 natronlud) kan evt. bruges). Følg brugsanvisningen MEGET nøje. Pas meget på især øjnene, men også hud. Du skal virkelig tage advarslerne alvorligt. Det er virkelig noget ubehageligt stads (ikke fordi det lugter - det gør det ikke - men fordi det er sindsygt ætsende.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 30-08-06 11:58

Den kemifri måde: Afmonter rørene fra håndvask og ned til afløb og fjerne ""skidtproppen". De er sikkert af plast, og det er forholdsvis let at af- og påmontere dem
Kemimetoden. Køb noget afløbsrens (Natriumhydroxid0 natronlud) kan evt. bruges). Følg brugsanvisningen MEGET nøje. Pas meget på især øjnene, men også hud. Du skal virkelig tage advarslerne alvorligt. Det er virkelig noget ubehageligt stads (ikke fordi det lugter - det gør det ikke - men fordi det er sindsygt ætsende.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 30-08-06 11:58

Den kemifri måde: Afmonter rørene fra håndvask og ned til afløb og fjerne ""skidtproppen". De er sikkert af plast, og det er forholdsvis let at af- og påmontere dem
Kemimetoden. Køb noget afløbsrens (Natriumhydroxid0 natronlud) kan evt. bruges). Følg brugsanvisningen MEGET nøje. Pas meget på især øjnene, men også hud. Du skal virkelig tage advarslerne alvorligt. Det er virkelig noget ubehageligt stads (ikke fordi det lugter - det gør det ikke - men fordi det er sindsygt ætsende.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 30-08-06 11:58

Den kemifri måde: Afmonter rørene fra håndvask og ned til afløb og fjerne ""skidtproppen". De er sikkert af plast, og det er forholdsvis let at af- og påmontere dem
Kemimetoden. Køb noget afløbsrens (Natriumhydroxid0 natronlud) kan evt. bruges). Følg brugsanvisningen MEGET nøje. Pas meget på især øjnene, men også hud. Du skal virkelig tage advarslerne alvorligt. Det er virkelig noget ubehageligt stads (ikke fordi det lugter - det gør det ikke - men fordi det er sindsygt ætsende.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 30-08-06 12:00

Den kemifri måde: Afmonter rørene fra håndvask og ned til afløb og fjern ""skidtproppen". Rørene er sikkert af plast, og det er forholdsvis let at af- og påmontere dem
Kemimetoden. Køb noget afløbsrens (Natriumhydroxid = natronlud =ætsnatron) kan evt. bruges). Følg brugsanvisningen MEGET nøje. Pas meget på især øjnene, men også hud. Du skal tage advarslerne alvorligt. Det er virkelig noget ubehageligt stads (ikke fordi det lugter - det gør det ikke - men fordi det er sindsygt ætsende.
SØRG FOR AT BØRN IKKE KAN KOMME TIL KEMIKALIERNE!!!!

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 30-08-06 12:01

Hvad sker der lige her: Jeg sendte kun indlægget èn gang
Nå et godt råd kan jo ikke gentages for tit

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 30-08-06 12:20

Lettere tilstopninger fjernes sådan. Fyld lidt vand i vasken - brug en såkaldt gummi "svupper" til at få bevægelse i proppen - tildæk overløbshullet imens.
Det er uhyre effektivt, billigt og miljøvenligt

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-08-06 12:22

Alternativt: Hold en våd klud for overløbet og brug en svupper.
mvh
pbp
Undgå "afløbsrens". Hvis det ikke virker, skal man have fingrene ned i noget, der opløser hud, fedt og muskler.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 30-08-06 12:47

er det plastrør så brug endelig ikke Natriumhydroxid natronlud , som foreslået
er rørene helt stoppet risikere du bare at de smelter , det er set flere gange
skli vandlåsen af hvis der ikke er en bundprop i den og rens den

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 30-08-06 12:48

Alt efter hvor stoppet vasken er - lad den varme hane (sæt evt. en slange på) løbe på fuldt tryk direkte ned i afløbet et stykke tid. Eller brug en højtryksrenser ((husk maske, da vandstøvtågen (ka' sgutte huske, hvad det hedder) går direkte i lungerne)).

hANNE

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 30-08-06 12:49

Derefter kommes alle krummer og mindre affald direkte i skraldespanden - så undgåes stopning igen.

Kommentar
Fra : ypsiQ

Dato : 30-08-06 13:57

Hos www.biosol.dk kan man købe en helt fantastisk afløbsrens, der opløser propper og renser belægninger i alle alfløb. Det er helt fri for skadelige kemikalier og holder afløbene fri i 3 måneder.

Mvh
Madam ypsi Q

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 30-08-06 14:01

ypsiQ>> du hopper vel ikke på den slags reklamefis
eller har du aktier i det selskab

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-08-06 14:10

Men knoglerne blir smukt rene af afløbsrensen

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 30-08-06 14:18

Eftersom det er en køkkenvask der er stoppet, er det næsten helt sikkert at det er meget fedtholdigt det der stopper. Og så gi'r jeg ikke ret meget for alle de smarte midler man kan købe til det. Nej, rens det mekanisk, det er ganske uproblematisk at skille rørene ad. Du skal bare passe på når du samler dem igen, at du ikke strammer dem for hårdt for nogle af samlingerne har let ved at hoppe over i gevindet. Jeg havde selv et 2 meter stykke under gulv der var stoppet, og det var fuldstændigt ligemeget hvad jeg hældte i, proppen blev siddende. Så jeg måtte igennem gulvet i den ene ende og rense det mekanisk, og proppen sad f..... fast. Rent fedt og lignende, så der blev uddelt skideballer for de ting har intet at gøre i en køkkenvask.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-08-06 15:35

du kan løsne fedtpropperne effektivt ved at skylle med rigeligt kogende vand - og en "svupper" er ikke af vejen under og efter denne proces

Er det værre end at det kan klares på ovenstående måde - så skil vandlåsen som bredker skriver.

Godkendelse af svar
Fra : Sygate

Dato : 31-08-06 01:19

Tak for indsatsen allesammen. Intet af det hjalp. Så jeg må have fat i ejendomsinspektøren.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 31-08-06 01:25

Utroligt!! Du ha vel ikke hældt gips eller polyfilla i den vask

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 31-08-06 12:27

Ja, ja, så kan du da i al fald få x-antal x 6 point for at åbne tråden igen