/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
nyt tag
Fra : cocococo
Vist : 2667 gange
77 point
Dato : 30-08-06 10:34

hej vi skal ha lagt nyt tag ( hjælp )

Det er etanit der ligger der nu. så vi havde tænkt på dekratag (elegance ) er det godt ??

Vi har fået en pris på 180,000 kr inkl.zink tagrander er det dyrt der er 240kwm tag.

Eller der en billiger og bedre løsning ?

vi håber at høre fra jer TAK

K.H: betiina

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 30-08-06 13:04

Eternit...? - Er det fra 50'erne eller 60'erne, så er der også asbest i, og du kapsler det inde ved at lægge Decra ovenpå = Familien inde i huset lever meget farligt fremover

Fik selv nyt tag på i 2003 og valgte af få det gamle fjernet af professionelle pga. asbestindholdet og fik lagt nyt undertage såvel nyt eternittag (UDEN asbest) samt zink-tagrender og rygning og beslag på vindskeder af zink. Ca. 200m2 og ialt Kr. 180.000 hvilket jeg fandt rimeligt.

Hvis du vil kan jeg give dig nummeret på en god tømrer, der gerne kommer ud og kigger på dit tag og derfter giver dig et skriftligt uforbindende tilbud (Nord- og midtsjælland).

Hilsen Bigfool

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-08-06 13:44

Sikke noget sludder. Et gammelt eternittag der indkapsles får du til at lyde som om det har en giftighed nær plutonium.

Metoden er gennemprøvet og efter sigende ok. Personligt bryder jeg mig ikke om tanken. Ejheller udseendet på dækra.

Hvis det er et af de gamle tage - altså med asbest er der en række firmaer der tilbyder afrensning og efterfølgende maling af taget. Iflg pålidelig kilde (en tømrer) er dette slet slet ikke nogen dårlig ide, idet eternittagene (de gamle altså) faktisk er temmelig holdbare, der bliver bare grimme.

Umiddelbart lyder 180 kg billigt, når det er incl tagrender.

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 30-08-06 16:57

@3773

Du kan kalde det sludder eller hvad du vil, men når de asbestholdige eternitplader når en vis alder, bliver de porøse og frigiver stille og roligt asbest (og i stigende mængder). Hvis du lægger nyt tag ovenpå det gamle tag, og på den måde delvist indkapsler det, hvor tror du så asbesten søger hen? Den falder naturligvis ned på loftet og så er der ikke langt gennem gipspladerne og ned i selve boligen - Ikke noget at spøge med, hvis du har dit og familiens helbred kært

Metoden med afrensning og efterfølgende behandling med maling og algedræber er god - endag rigtig god, dog holder det sjældent mere end 6-10 år, så hvis man vil beholde sit hus på længere sigt samt øge dets værdi (ikke en udgift men en investering), vil jeg fortsat holde på udskiftning af hele taget, som Betina er inde på...

Bigfool

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-08-06 17:18

Se det var da en nyhed. Mon ikke AT var stærkt interesseret i dette? Hvad med de i tusindvis af karlitlofter man har ladet hænge på sygehuse og skole, for ikke at glemme de i tusindvis af roterende gevindere i gamle ventilationsanlæg - også lavet af asbest. Jeg har intet forbud og krav om nedpilning set for disse. Til gengæld har jeg udskiftet mit eget gamle eternittag får år tilbage, og spurgte i den sammenhæng AT hvorledes affald skulle håndteres. Fik skam en folder vedr. dette, og i den var man langt fra inde på noget der bare ligner det du skriver. Da jeg til dagligt bevæger mig rundt i byggebranchen, plejer vi da bestemt at modtage information, når noget så drastisk som det du antyder indtræffer.

PS: Du har et kolossalt problem med din bygning, ifald asbeststøv fra dit loftrum kan defilere ind i bygningens opholdsrum. Så er der vist et grumt problem med dampspærre og tæthed i almindelighed.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-08-06 17:26
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-08-06 17:34

Iøvrigt er det sært at ingen politianmelder Dæcra, Lindab og alle de andre tagleverandører, med henvisning til de udsætter beboerne for noget livsfarligt.....

LOOOOOOOOOOOOOL

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-08-06 17:34

....sigende Nick iøvrigt!

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 30-08-06 17:37

@3773

Dampspærrere kan efter 30-50 år godt blive utætte - Specielt hvis det er dem af papir/folie fra dengang i 50'er og 60'erne, og evt. gipsplader kan jo "ånde", så der er ingen garanti for tætheden - Jeg ville i hvert fald ikke føle mig tryg!!

Om ikke andet vil asbesten drysse ned på loftet, så når du skal derop og hente kufferter eller hvad man nu evt. opbevarer deroppe, ja så er du da givetvis i en faresone (Kommer du også bare ny lak ovenpå din gamle ruste bil?)

Du kan have din holdning - Jeg beholder min

Bigfool

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 30-08-06 17:40

@3773

Klart - De lever jo af det(Altså ikke AT)

Men skal der Decra ovenpå vil jeg klart anbefale et nyt undertag, for at højne indkapslingen mest muligt.

Bigfool

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-08-06 17:50

Tak for det. Var helt ræd for at det stedlige sygehus måtte lukke 6 - 8000 m2 med karlitlofter. Og folkeskolerne måtte finde på plads på den halve plads mens resten blev asbestsaneret. Ligeledes kender jeg et par stormagasiner eller tre, med gamle asbestvekslere (uhadada).

...og nej, jeg bryder mig ikke om dækra, og ville ikke bruge eternitten som undertag. Men derfra og så til at gøre det til en tikkende bombe under et hus er der lidt smålangt. Du tror da ikke selv på at Dækra, Lindab og samtlige tagmalere i DK (der iøvrigt er godkendte i hoved og røv) fik lov til at beholde deres erhverv ifald du havde bare lidt ret, vel? Spis nu lige brød til og se bare lidt realistisk på det.

For nu at vende tilbage til spørgsmålet, så kunne det være interessant om huset kunne bære en teglsten. Det er bare smadderflot. Men om så prisen holder er ikke nemt at vide. Men de nye eternitplader (asbestfrie vel at mærke) er de vist ved at have styr på. Der var en del problemer for en 12 - 15 år siden med at skidtet smuldrede. Men dem jeg fik for netop 13 år siden holdt husets restlevetid ud i perfekt stand, som desværre kun blev 12 år efter tagets renovering. Mit nuværende hus har de gamle eternitplader og jeg kunne ikke drømme om at gå i selvsving desangående. Maling af dette har skam været overvejet, men slutresultatet bliver nok nyt eternit.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-08-06 17:52

...og er taget så gammelt det er begyndt at drysse, så hjælper det ikke at fjerne taget. Så er al isolering i huset fyldt med asbeststøv og dermed nogenlunde lige så farligt at bo i som Tjernobyl.....UHA

Så skynd jer at sælge huset! Det er pissefarligt!

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 30-08-06 17:55

Syg værkstedshumor

Der ligger sikkert kun 200mm gammel og sammentrykket Rockwool, så ud med det samtidigt, og på med ny dampspærrer nye 400mm isolering

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 30-08-06 17:57

Syg værkstedshumor

Der ligger sikkert kun 200mm gammel og sammentrykket Rockwool, så ud med det samtidigt, og på med ny dampspærrer og ny 400mm isolering

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 30-08-06 17:57

Syg værkstedshumor

Der ligger sikkert kun 200mm gammel og sammentrykket Rockwool, så ud med det samtidigt, og på med ny dampspærrer og ny 400mm isolering

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 30-08-06 17:57

Syg værkstedshumor

Der ligger sikkert kun 200mm gammel og sammentrykket Rockwool, så ud med det samme moment, og på med ny dampspærrer og ny 400mm isolering

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 30-08-06 18:09

Aner ikke hvad der sker - Beklager at seneste indlæg røg på 4 gange

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 30-08-06 19:10

Personligt ville jeg ikke vælge decra, og slet ikke på et eternittag, der har et helt anderledes udseende. Har I overvejet stålplader?

Kommentar
Fra : cocococo

Dato : 31-08-06 10:21

hej big fool ja tak vi vil gerne bede om et nummer til tømren, Var det ham der lavet jeres tag ?

K.H betiina

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 31-08-06 12:06

Jeg har lige fået nyt tag på i stedet for gamlet eternittag: 200 m2, edelenoberet Nibra teglsten - 3 kviste og 9x ovenlysvinduer. Prisen var 105.000 kr.

Der er to ting som jeg ville være opmærksom på:
1) Det statiske - kan den nuværende tagkontruktion bære - det vil jeg få tjekket.
2) 180.000 kr /240 m2 - betyder at det nok er i den dyre ende. Normlat er tegl-tag - som er noget dyrere at ligge - prissat til omkring 4-500 kr/m2 + materialer. Materialer koster fra ca. 30 kr/m2 og op til ca. 200 for glaceret tegl. Tagrender koster ikke mere end ca. 15.000.
Omkring prisen for at få lagt taget så tager det nok ca. 14 mandedage = 40.000 kr. Og jeg gætter på at Decra-taget i materialer koster ca. 30.000.

Jeg synes Decra tag er flot - men spørgsmålet er om du måske skulle spørge nogle flere tømremestre for at få nogle bedre priser.

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 31-08-06 16:50

@cocococo / Betina

Nu vil jeg ikke lige udlevere tømrerens tlf. nr og navn så gud og hvermand kan se det... - Hvis du lige tilretter din profil, så jeg kan se din e-mailadresse, skal jeg nok maile dig info - Ikke mindst for din egen skyld.

Bigfool

Kommentar
Fra : cocococo

Dato : 31-08-06 17:07

hej hvordan gør jeg det med emailen ? har været inde og kigge på det

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 31-08-06 17:19

"vis min profil" og ret din emailadresse til...

Bigfool

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 31-08-06 17:54

Jeg tror vi er nødt til at spørge hvor i landet? Her på Sjælland ville jeg være dybt taknemmelig for at overhovedet at få et tilbud, og sige ja tak inden han var færdig, hvis det var på under 200.000.

3 kviste koster 25.000 stykket, et ovenlysvindue 2.500. Dertil kommer arbejdsløn, tagplader, lægter, undertag, tagrender og moms, så at det skulle blive 105.000 lyder ekstremt usandsynligt.

Annuller spørgsmålet
Fra : cocococo

Dato : 01-09-06 11:28

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål . Jeg fik et godt tilbud