/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
powerpoint: første dias blank?
Fra : svak
Vist : 705 gange
100 point
Dato : 30-08-06 08:34

hej

kan det lade sig gøre at sætte pp op så første dias er HELT blank - altså hvor der ikke står "klik for at tilføje en titel" i den øverste tekstboks og hvor der ikke står "klik for at tilføje en undertitel" i den nederste tekstboks ?

pft.

mvh

svak

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-08-06 08:49

Start > programmer > PowerPoint > tom præsentation > klik på det tomme dias > OK
Nu bør du ha' en helt blank side.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-08-06 08:52

i starten af programmet mener jeg, at du kan vælge et tomt dias, det må næsten være det samme.

Ellers kan man vel bare slettet teksten, og så vælge hvid som baggrundsfarve for hele dias.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-08-06 09:17

Jeg tror ikke du får den mulighed i starten, for der er nok lavet et hak så den boks ikke vises ved opstart.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-08-06 09:23

start PowerPoint
gå op i funktioner > indstillinger > fanen vis >
der bør alle [V] være markeret hvis du vil bestemme startbilledet.

Kommentar
Fra : svak

Dato : 30-08-06 10:02

intet af ovenstående virker, så jeg må åbenbart leve med det.

tak for inputtene!

svak

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-08-06 10:07

Hvad er det som ikke virker.
kan du ikke fortælle hvad der sker når du starter PP

Kommentar
Fra : svak

Dato : 30-08-06 10:40

når jeg starter pp (2003) er der et hvidt dias, hvor der står "klik for at tilføje en titel" i den øverste tekstboks og hvor der står "klik for at tilføje en undertitel" i den nederste tekstboks.

der ville jeg gerne have at tekstboksene ikke var der, når jeg åbner pp.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 30-08-06 10:41

Du kan jo lave et standard dias og så altid starte med det, enten ved at lave en genvej, eller ved at dobbeltklikke på dokumentet i stifinder. I Word kan du gemme en ny standard opsætning i skabelonen normal.dot.
Her er et udklip af hjælpefilen i PowerPoint:

Citat
Ændre standardformatet for den tomme præsentation
Du kan ændre standardformatet for en tom præsentation, hvis du f.eks. altid bruger et bestemt farveskema, eller hvis firmalogoet skal vises i alle præsentationer.
Åbn en eksisterende præsentation, eller opret en ny.
Foretag de ønskede ændringer i præsentationen.
Klik på Gem som i menuen Filer.
Klik på Designskabelon i boksen Filtype.
Skriv Tom præsentation i boksen Filnavn, og klik derefter på Gem.
Klik på Ja for at erstatte den eksisterende tomme præsentation, hvis der vises en boks med en meddelelse.

Det burde løse problemet.

Kommentar
Fra : zakia1964

Dato : 30-08-06 11:16

Hvis du i starten af et diasshow vil have et tomt dias - så gør du følgende:
Når du åbner PP og vælger Tom præsentationog dernæst vælger diaslayoutet Tomtså burde du have en tom startside. Klik dernæst på værktøjsknappen Nyt diaseller vælg menupunktet Indsæt og vælg Nyt dias eller brug genvejstasten Ctrl+M så indsættes et nyt dias, som du så skal vælge et layout til. Det virker i PP 2000.
Dette forudsætter dog at du i Funktioner, Indstillingerogf fanebladet Vishar flueben i Startdialogboksog Dialogboks for nyt dias.

Hvis du vil have et alle eller enkelte dias uanset layout vises blanke før der indskrives tekst på dem, så må jeg sige at det ikke kan lade sig gøre!

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 30-08-06 11:22

Du kan klikke på hver tekstboks og delete dem.

Hanne

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 30-08-06 11:25

Hallo 'moster' Det er spørgeren vist godt klar over, men det er vist dette han helst er fri for.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 30-08-06 11:26

Åkæ

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 30-08-06 11:35

Jeg åbnede et show og klikkede på Diasdesign og valgte en tom rude.

Så gemte jeg den som skabelon.

Måske lidt bøvlet, men det virker - for så åbner jeg skabelonen, hver gang, jeg starter et nyt show op.

Kommentar
Fra : svak

Dato : 30-08-06 12:10

camillasmoster, det virker bare ikke her - hvordan får du den til at starte automatisk op med den blanke side?

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 30-08-06 12:52

Ved at åbne skabelonen, som du gemte før, og så gemme den som et alm. PP dokument.

Kommer i tanker om, at det måske er i Normal dokumentet, der skal ændres. Prøver lige...

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-08-06 12:58

Så lykkedes det i office 2000

åbn powerpoint
funktioner
indstillinger
fanen vis
[ ] startdialogboks (væk med hakket hvis det ikke er væk)
[v] der skal være hak i "dialoboks for nyt dias"
OK
luk PP
start PP
Nu vælger du tomt dias eller bare åbne
inde i PP
indsæt > nyt dias > vælg tomt dias > ok
fjern alle andre dias end det tomme
gem som ( F12 )
skriv så i filnavn: tom præsentation.pot
skriv i filtype: rul ned til designskabelon.pot
gem
luk PP
åbn PP
Virker det.............................?

Kommentar
Fra : svak

Dato : 30-08-06 13:15

nej, den åbner ikke automatisk med tom præsentation.pot

Accepteret svar
Fra : Camillasmoster

Modtaget 100 point
Dato : 30-08-06 13:20

Nu er den der!

Åbn en ny præsentation og åbn "Diasdesign".

Klik på den trekantede pil til højre for designet af din skabelon under overskriften "Tilgængeligt til brug".

Klik derefter på "Bruges til alle nye præsentationer".

Voila

Godkendelse af svar
Fra : svak

Dato : 30-08-06 15:00

Tak for svaret Camillasmoster - lige hvad jeg skulle bruge!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-08-06 16:01

Og jeg siger tak til "svak" - for nu tog jeg mig sammen til at rette min egen PP ind til at åbne med blank side, for jeg bruger PP til at gemme mine screenshot.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 30-08-06 17:05

Velbekomme!

Sjovt at få så nogle opgaver - for jeg bliver ved til, jeg har fundet ud af det

Herligt - nu fik jeg også set lidt til Powerpoint - ellers meget længe siden.

e.c. - nui, ku' jeg lære dig noget?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-08-06 19:55

Ikke helt denne gang - for min metode virker altså.
Men jeg kan ikke finde den "Diasdesign" du snakker om.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 30-08-06 21:44

I højre side på værktøjslinien er Nyt Dias, derefter Design.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-08-06 23:33

OK - men ikke i office 2000

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 31-08-06 00:39

Nå for hunne - SØG og du skal finde..... hm, har på fornemmeren, at det er under Filer eller Vis...

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 31-08-06 08:22

Vi har ikke samme udgave eller jeg har ikke indstalleret alt.
En dag vil jeg indstallere en af mine nyere office versioner 2003 ell. XP
Men jeg er på vej til at bruge OpenOffice i stedet for.

Ps. Vi må nok hellere slutte i denne tråd for "svak" får en mail hver gang.