/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Toyota Avensis 1,8 VVTi
Fra : lifli
Vist : 4710 gange
100 point
Dato : 29-08-06 19:57

Hej...

Jeg er den "lykkelige" ejer af en Toyota Avensis 1,8 VVTi fra '01.
Mine problemer startede i torsdags.
Jeg var ude og køre da motorlampen pludselig lyste. Fik skiftet et tændingsmodul, skiftet tændrør og renset air con - der forøvrigt stank af kattepis.
Så idag - tirsdag - var jeg igen ude og køre - og pludselig lød der en banke lys fra motoren. Ind til siden og så ellers få bugseret bilen hjem på værkstedet. Min mand har nu konstateret at der er gået et plejlstangsleje samt stemplerne er defekte... Alt dette kom som lyn fra en klar himmel. Er der nogen der har prøvet noget tilsvarende - hvad gjorde i - hva var årsagen til dette - og hvor meget kom det til at koste at få lavet ?
Motoren har gået 209'000 km - og har altid spundet som en mis. Alle service er overholdt og olie og filter er skiftet for hver 15'000 km. Bilen holder altid inde i 20 grader - sommer og vinter. Jeg køre pænt - aldrig rådent overholder hastigheden osv - et sandt dydsmønster.

HJÆLP HJÆLP HÆJLP !!!

Mvh
Charlotte

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 29-08-06 20:27

Når motoren har gået så meget, kan det ikke betale sig at reparere den, desværre. Alternativet er så ny eller brugt motor, en brugt motor er væsentlig billigere end en ny og hvis den stammer fra en totalskade kan den have mange km. for sig. Mit råd er at sætte en ophugger i gang med at finde en god motor, de har jo et landsdækkene net ophuggerne imellem, så det er uden tvivl den rigtigste og billigste løsning. M.v.h. K.

Kommentar
Fra : geu

Dato : 29-08-06 21:50

Du skal have undersøgt om den har fået lavet motor på Toyota garati. Der var en del problemer med den 1,8 VVTI. De blev oval i cylindre og brugte MEGET olie.
Hvis du er 1 ejer af den og du ALTID har fået lavet service af den Toyota er der muligheder for du kan få lavet noget af det op kulance.

I skal evt. tage kontakt til Toyota DK, da det evt. skal gå igennem dem. Men tag en alvorlig snak med jeres lokale Toyota pusher.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-08-06 01:09

Plejlstangsleje og defekte stempler + højst sandsynligvis meget andet følgeskade, det kan aldrig gå at begynde at rode med på en motor der har kørt over 200000 km.

Hvorfor sådan noget sker...ja geu kommer med en teori om at det simpelthen er en for dårlig motor, som der har været problemer med....det er en mulighed.

Ellers er det ting som manglende olie, manglende smøring (defekt oliepumpe), eller at noget andet i motoren er gået i stykker og har været skyld i, at det har taget lejer og stempler med.

For det er ikke nok bare at skifte stempler og det leje, og især hvis det er som geu siger, at de blev ovale i cylindrene så kan det være derfor.

Krumtappen skal måske renoveres, cylindrene er sandsynligvis ødelagte o.s.v.

Jeg vil også råde til at finde en anden motor.

mvh dova

Kommentar
Fra : lifli

Dato : 30-08-06 08:03

Der var ikk nogen lampe der lyste denne gang - kun da jeg skulle ha skiftet tændmodul - hverken olie lampe eller noget.
Jeg er 2. ejer på bilen, men iflg servicebogen er der ikk lavet noget ved bilen udover tændrør skift, olie og filter.
Min mand mener osse nu, at der garanteret er følgeskader på motoren - ØV !
Men når nu det er en skavank lige netop den type motor har, så må der vel være en form for "garanti" på den - osse fordi de er informeret om det hos Toyota.
Ellers er det sidste gang jeg nogensinde køber Toyota.
Man siger ellers at karossen er rusten før motoren dør - det er vidst ikk tilfældet her.

Kommentar
Fra : Tikker

Dato : 30-08-06 08:34

Hej
Jeg mener ikke det er realistisk at få garanti reparation på en 5 år gammel bil som har kørt over 200 000 km. Er du sikker på at der ikke er stillet på km tælleren?
Det er fint nok at du kører nænsomt men hvordan har den tidligere ejer kørt og hvor stor en del af bilens liv har du haft?
Jeg ville få et reparationstilbud. Desuden ville jeg få et byttetilbud på en anden bil og dernæst beslutte mig. Forhandlere har ofte kontakt med nogen der aftager beskadigede biler, som de selv reparerer og videresælger eller de tager dem ind på værkstedet når der er ledige perioder.
Man skal passe på ikke at smide gode penge efter dårlige, jeg har selv prøvet at investere for meget i biler som skulle have været udskiftet i stedet.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-08-06 12:04

Puha, jeg har lige set en lignende sag på en Avensis magen til, blot med 2 plejlstangslejer, der ville koste 35000 at reparere.

http://www.mandagsbil.dk/asp/visbil/bilvisning.asp?BilId=1008

Og to der har fået skiftet motoren efter de havde kørt henholdsvis 51000 og 63000......ganske som geu skrev, fejl i stemler/ringe o.s.v....så egentlig flot at din har kørt over 200000.

Du kan finde dem i listen her:

http://www.mandagsbil.dk/asp/oversigt/oversigt_modeller.asp?BilmodelId=276

mvh dova

Kommentar
Fra : geu

Dato : 30-08-06 17:18

Før du bliver sur på Toyota, så tag ud og få en snak med dem.

Kan kun sige der står man skal huske og kontroler sin olie. Om det er en BMW.Opel eller Toyota, så kan alle biler løbe tør for olie.

Ved Toyota var meget villig til og lave motor da bilen var ny, men hvis den var over 3 år eller 100000. Var kravet den skulle have fulgt alle service inden for X-antal km og ALLE ved Toyota