/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Tæge - Hvordan fjernes den
Fra : the1best
Vist : 12845 gange
100 point
Dato : 29-08-06 18:27

Jeg har lige opdaget min kat har fået en tæge. Hvordan fjerner jeg den?

Hilsen
The1best

Accepteret svar
Fra : taliskoko

Modtaget 110 point
Dato : 29-08-06 18:31

Sakset fra Netdyredoktor.dk:

Hvordan fjernes flåter?
Flåter skal fjernes, så snart de opdages.

Det er en almindelig anerkendt påstand, at flåter som fjernes inden for de førtse 24 timer ikke har nået at overføre sygdomme. Det er en påstand, som kun gælder for borreliabakterien, men den gælder ikke for overførslen af TBE-virus.

Det er vigtigt, at hele flåten fjernes.

* En flåt fjernes lettest med en "flåtfjerner" eller en "tægetang". Denne griber om hovedet nede i huden, og flåten fjernes ved at tangen ubesværet drejes. Herved kommer hele flåten ud.
* Man kan også tage fat om flåtens hoved med en pincet, og derefter forsøge at få den til at slippe sit tag, ved enten at dreje den rundt eller ved at lave et langt sejgt træk. Pas på at flåten ikke går i stykker.
* Man skal ikke følge de gamle husråd om at nulre flåten med olie, vaseline eller margarine. Man risikerer at flåten tømmer alt sit maveindhold ud, hvorved der er større risiko for at den overfører borrelia.

Hvordan beskyttes dyr og mennesker mod flåter?
Dyr som færdes i naturen får flåter. Dette gælder specielt hunde, f.eks. jagthunde som færdes meget i skov, krat og højt græs. Katte, som lever udendørs og fanger mus og andre smågnavere, inficeres også med flåter. De små larver og nymfestadier er kun ca 1-2 mm store og kan derfor nemt komme ind. Ofte opdager man slet ikke, at de har bidt sig fast.

Hunde kan behandles forebyggende mod flåter med Frontline®, Ex-spot® eller Bayvantic®. Spørg din dyrlæge til råds om hvilket flåtmiddel du skal anvende.

Katte kan behandles forebyggende mod flåter med Frontline® Vet. Katte TÅLER IKKE Ex-spot® eller Bayvantic®.

Mennesker inficeres med flåter ved dels at færdes i naturen og ved at omgås familiedyr med flåter, som endnu ikke har bidt sig fast. Efter aktive skovdage, koloni, lejrskole, spejdertur og tæt kontakt til familiedyr, skal forældre være opmærksomme på, at børnene kan have flåtbid. De sidder oftest på overkroppen, omkring ørerne og i hovedbunden.

Voksne har oftere flåtbid på benene og langs med f.eks. bukselinningen, og derfor kan man beskytte anklerne ved at have de lange bukser ned i støvlerne, eller ved at tage strømperne udenpå buksebenene.

Du skal kontakte din dyrlæge hvis...

* du vil have råd og vejledning i forebyggelse af flåter.
* du ønsker at få din hund vaccineret mod borrelia
* dit familiedyr har flåter, og der udvikles en reaktion omkring bidsteddet,
* dit familiedyr har haft en flåt og nu viser tegn på feber, træthed, halthed, epilepsi, fascialis lammelse, muskelsmerter og usikker gang.

Du skal kontakte din læge hvis...

* du får rødt udslæt omkring bidstedet som er mere end 4 cm i diametyer. Det udvikles som regel mellem 3 og 21 dage efter flåtbiddet. Dette kan videreudvikle sig til influenzalignende symptomer som feber, utilpashed og smerter i muskler og led. Det kan opstå dage til uger efter flåtbid, og kan være et symptom på at borreliabakterien er ved at spede sig.
* du oplever et tofaset sygdomsforløb. Efter en inkubationstid på en til to uger, opstår influenzaligenende symptomer som varer et par dage. Cirka en trdjedel af disse vil udvikle symptomer på hjerne- eller hjernehindebetændelse efter et symptomfrit interval mellem få dage og tre uger. Dødeligehden er ca. 2%. Ældre får alvorligere problemer end børn.

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 29-08-06 18:31

Hvordan ser jeg forskel på en tæge og en skovflåt?

The1best

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 29-08-06 18:31
Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 29-08-06 18:32

hej
gå ind på siden "dyrlægevagten" og se under katte.....der skulle nok være en vejledning...

ciao fra missers mor

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 29-08-06 18:33
Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 29-08-06 18:37

har lige set på siden dyrlægevagten, at du skal se under skovflåter..ude i højre side.
der er en beskrivelse af, hvordan du gør...det er samme dyr, en tæge og en flåt
miss.j.

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 29-08-06 18:40

nåh,ja helt det samme dyrer det nu alligevel ikke, men man kalde i daglig tale dyret under samme navn, tæge, flåt eller blodmide..
undskyld, men der er stadig en beskrivelse af hvordan du fjerner den på dyrlægevagtens side.
miss.j.

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 29-08-06 18:43

taliskoko Jeg har kigget på det link og tror det er en flåt. Jeg har ik mulighed for før imorgen at få købt en tang, ved du noget om man muligvis kan bedøve den med et eller andet, jeg syntes ik jeg kan se det ud fra det link du sendte.

The1best

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 29-08-06 18:51

har du slet ikke mulighed for at rende på apoteket og købe en nu...de lukker vel da først klokken 19....det er vigtigt at den fjernes med det samme. ifølge dyrlægevagten, så må du ikkke begynde at smøre diverse ting og sager på, da flåten bare nedsætter sit stofskifte og dermed "overlever".
du skal brænde den, når den er fjernet., men den skal væk NU!!! for din kats skyld.
miau fra miss.j.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 29-08-06 18:53

vi har købt en tæge tang i brugsen. og den er super god til den slags. Gav 20 kr for den og den tager det hele med hver gang. Sys nemlig de er vildt ulækre de tæger og flåter. ad.

Og vi bor på landet så katten kommer ret tit hjem med en tæge.

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 29-08-06 19:08

Nej jeg har igen mulighed for at købe noget før imorgen. Bor langt ude på landet og har ingen bil.

The1best

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 29-08-06 19:24

så vent til imorgen. det går nok. Ellers er der nolge som tager et lille stykke køkkenrulle eller noget, tager fat rundt om kroppen på tægen. Drejer et par gange den ene vej og så den anden vej, så trækker man samtidig forsigtigt, så slipper den...en evt god ide er lige at rense stedet af med varmt vand og sæbe bagefter.

Kommentar
Fra : grethes

Dato : 29-08-06 20:04

Når mine katte får en tæge .......... tager jeg en vatrondel eller et stykke vat med sprit på, holder det om tægen et kort øjeblik, hvorefter jeg nemt kan fjerne den. Katten reagerer næsten ikke på det. Nemt og effektivt.

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 29-08-06 20:28

Hej,
Det er da ikke det store problem. Tag fat i flåten og hiv den af.
Katten er stort set ligegled - og problemet er løst for denmne gang.
Jeg har selv gjort det mange gange - uden problemer.
Hvis flåten har spist sig mæt (fyldt med blod) falder den bare af og du får en kedelig blodplet på gulvet hvis du træder på den.
Kort sagt: Brug neglene.

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 29-08-06 21:20

Når først flåten har fået en krop på en 2-3 mm, tager du fat om den med det yderste af fingerspidserne (jeg bruger ikke neglene) og ligesom nipper den af. Hvis du får det hele med kommer der ligesom et lille klik når den slipper. Det er lige så let som at klø sig i r...., da jeg bor på landet så kommer både hund og kat med flere flåte om ugen i sæsonen. Du skal bare sørge for de er så store at du kan mærke du har fat i dem.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 29-08-06 21:39

Man må ikke bare flå den af - hvis ikke hovedet kommer med så kan der ske stor skade.
Hvis jeg stod i din situation uden tang, ville jeg tage en pincet og få husbonden til at holde katten helt stille. brug evt en lup og sørg for at flåtens kæber kommer med ud.
Jeg gjorde dette ofte før tægetangen blev opfundet.
Kæberne sidder på siden af hovedet, så man skal fjerne flåten modsat hvad der virker naturligt. Sørg for at få godt fat og hiv så lige ud - ikke noget med at dreje som man skal med en tang.

ps. det er aldrig sket for mig at kæberne blev sidende

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 29-08-06 21:43

ps alle de gamle husgeråd såsom sprit og smør har den ulæmpe at flåten spytter og derved er chancen for div. bakterier såsom borelia langt større

Kommentar
Fra : akle

Dato : 29-08-06 23:06

Gnid lidt margarine på området ved tægens mundparti og kattens hud, nulre tægen rundt og rundt i samme retning et godt stykke tid, så slipper den til sidst sit tag på katten.
MVH Akle

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-08-06 23:37

Rolig nu

Det er yderst sjældent at katte bliver syge af en flåt

Ofte er det bedre at lade den sidde indtil den har spist sig mæt, så hopper den nemlig selv af igen.
I hvert fald bedre end at risikere at gi' katten en infektion fordi man enten klemmer for hårdt på flåten eller fykker den i stykker.

Og der sker bestemt intet ved at den sidder på katten indtil i morgen.

Mine katte der somme tider ikke er hjemme i et par dage, kommer nogen gange hjem med kæmpeflåter på sig og ofte flere ad gangen....og det er der bestemt ikke sket noget ved.

Jeg ejer forresten heller ikke en flåttang, men tager forsigtigt fat om flåten og drejer en kvart til en halv omgang og holder den der, så slipper den selv i løbet af kort tid

Forresten er tæger noget helt andet....nemlig helt uskadelige biller.

mvh dova

Kommentar
Fra : LoneSuhr

Dato : 30-08-06 16:58

Når mine katte har fået tæger, og det får de hele tiden, tager jeg bare med tommel og langefinger godt og roligt fat HELT ned ved huden, og krænger tægen af. Bagefter tjekker jeg at hovedet er væk.Tægetangen er besværlig at bruge fordi den løsner sig og glider af tægen for let. Derfor bruger jeg fingrene roligt og grundigt. Når tægen er kommet af og spræller, knuser jeg den før jeg smider den ud.

Kommentar
Fra : tofle

Dato : 31-08-06 19:37

Det kan godt være at det r yderst sjældent en kat bliver syg at en tæge, men jeg har haft en kat der fik hjernehindebetændelse efter en mislykket tægefjernelse ( hovedet blev i katten) der gik nogle mdr. inden katten blev syg, men dyrlægen kunne tilbageføre det til flåten alligevel.
Så tag ingen chancer,
Lad være med at smørre div. på ! Snur med pegefingeren rundt på tægens bagkrop og bliv ved. Hurtigt.
Den bliver irriteret og slipper selv. Derved er man sikker på at hovedet kommer med.
Og køb så en tægetang eller kort f.eks her:http://my.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=27506454
Så har du til næste gang,

Held og lykke

Godkendelse af svar
Fra : the1best

Dato : 31-08-06 20:57

Tak for svaret taliskoko. Takker alle for hjælpen. Jeg prøvede først med sprit, det hjalp ikke. Jeg har nu købt tangen og må sige at det er et godt køb, så nu er katten fri for bæstet, hvad det så end var for et.

The1best