/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Boafgift - er det ikke tyveri?
Fra : gribben1
Vist : 1269 gange
100 point
Dato : 29-08-06 16:48

Jeg undrer mig!

Når nogen dør, skal de potentielle arvinger indgive et meget detaljeret regnskab over aktiver og passiver til skifteretten, det er i orden synes jeg.
Derefter snupper staten 36.25% af noget, der er betalt skat af hele livet (afhængig af hvor nært beslægtet man er).

Staten tjener tykt på, at mennesker - stor eller lille formue (hus) - dør!

Jeg ved godt, at arveloven fra 1995 er betydelig bedre end den foregående, men alligevel; er det rimeligt at staten scorer så meget?

Derudover forekommer det mig totalt urimeligt, at man ikke må betale regninger før skifteretsattesten foreligger (det kan tage lang tid), evt. værdierne må jo ikke forringes, og man har pligt til at sikre det - det står i arveloven!
Hvordan sikrer man værdierne, når man ikke må betale regninger og vedligehold?

Er det ikke selvmodsigende og juridisk uholdbart?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 29-08-06 18:23

Jeg vil godt holde med dig i, at det er noget rod med regninger og penge indtil boet bliver frigivet.

Jeg har selv for kort tid siden oplevet, at strøm o.s.v. blev afbrudt i huset hos et afdødt familiemedlem, fordi alt blev lukket, bankkonto o.s.v. og man ikke bare kan/må begynde at foretage sig noget som helst.

Så til boafgiften, jo det er svineri....men værre dengang folk skulle betale 80 % i arveafgift såfremt det ikke var livsarvinger.

Men værre endnu end boafgiften er statsafgiften på de kapitalpensioner, forsikringer o.s.v. der kommer til udbetaling i tilfælde af dødsfald:
Statsafgift at betale 40 % og derefter trækkes 15 % boafgift af restbeløbet.

mvh dova

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 29-08-06 18:41

Citat
Staten tjener tykt på, at mennesker - stor eller lille formue (hus) - dør

Det gør arvingerne jo også. Man kunne - sådan lidt forsigtigt - sige, at det uestetisk, at nogle skal berige sig på andres død.

I de skiftesager, jeg har været involveret i, er der altid - efter dokumentation - frigivet midler til regninger, der har været relateret til boet. Hvorfor det ikke har kunne lade sig gøre her, ved jeg af gode grunde ikke.

Statsafgiften på forsikringer, kapitalpensioner m.v. er da ikke så underligt. De har været undtaget for skat indtil udbetalingstidspunktet.

Kommentar
Fra : gribben1

Dato : 30-08-06 19:00

Citat
Det gør arvingerne jo også. Man kunne - sådan lidt forsigtigt - sige, at det uestetisk, at nogle skal berige sig på andres død

Nu ved jeg ikke, om det er at berige sig, når man har passet afdøde (kusine) i ca. 5 måneder i hjemmet og samtidig afholdt alle udgifter både til leveomkostninger samt fornødne hjælpemidler o.s.v. (ingen adgang til bankkonto) indtil terminalfasen.
Mit spørgsmål er så - hvor meget har staten (amtet) så ikke sparet på det?
Hospice var udelukket - ingen plads - vedkommende var alene - så hvor er det uetiske i en timeløn ikke mange vil arbejde for + selvfølgelig, som sagt vi betalte alt i forløbet?
Derudover al den energi samt tid man bruger på at holde kreditorerne fra døren.

Citat
I de skiftesager, jeg har været involveret i, er der altid - efter dokumentation - frigivet midler til regninger, der har været relateret til boet. Hvorfor det ikke har kunne lade sig gøre her, ved jeg af gode grunde ikke.

Det var aldrig på tale, tværtimod blev vi truet med bål og brand, hvis vi gjorde det.
Vi valgte at bruge egne midler til betaling af alt efter dødsfaldet, selvom det var uklart om vi var arvinger eller legatarer!

Heldigvis var der nogle fornuftige mennesker i skiftereten, der valgte at gøre os til arvinger, selvom vi iflg. testamentet var det.

[CITAT][Statsafgift at betale 40 % og derefter trækkes 15 % boafgift af restbeløbet./CITAT]

Jeg synes selvfølgelig, det er i orden med de 40% men ikke at man tager yderligere 15%, hvorfor det?

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 30-08-06 19:39

gribben1 - det er måske ikke uden grund, at du kalder dig det ?

Jeg kan godt følge dig (lidt) - og alligevel ikke.

Hvis du ikke havde været der, havde samfundet været tvunget til at tage hånd om din kusine - plads eller ikke.

Jeg forstår ikke, at du ikke havde adgang til midler i de 5 måneder. Det burde du have søgt om og ogå fået det. Så vidt jeg er orienteret, kunne du have været indsat som værge.

Jeg ved ikke rigtigt i hvilket omfang, man skal have ros for at tage sig af sin familie, når de har det svært, men jeg er vidende om, at mange andre, som har været i din situation, er blevet indsat som en slags hjemmehjælp med den dertil hørende betaling.

Kommentar
Fra : gribben1

Dato : 30-08-06 23:02

Kode
Hvis du ikke havde været der, havde samfundet været tvunget til at tage hånd om din kusine

Vil du kunne sige nej, hvis du blev mere eller mindre bondefanget i det forløb?

Citat
Det burde du have søgt om og ogå fået det

Nej, når man er pensionist, kan man ikke få plejeløn og/eller du bliver modregnet, og DET var ikke nogen god ide.

Citat
Jeg forstår ikke, at du ikke havde adgang til midler i de 5 måneder

Rent faktisk var der ikke noget særligt at gøre godt med, derfor betalte vi, der var ingen grund til værgemål.

Citat
Jeg ved ikke rigtigt i hvilket omfang, man skal have ros for at tage sig af sin familie, når de har det svært

Det skal man heller ikke, men qua ovennævnte, havde vi ikke noget valg, vi blev - som sagt - fanget på det forkerte ben, altså bondefanget.
Og hvordan siger man så NEJ, at man ikke vil blive indtil afslutningen, men at vedkommende SKAL på hopitalet/ligge alene med sporadisk tilsyn fra hjemmeplejen?

Har man noget valg når afdøde forventer/håber på det?

Citat
gribben1 - det er måske ikke uden grund, at du kalder dig det ?

Nej, bestemt ikke, men det kommer an på i hvilken sammenhæng, og din insinutiation er ikke særlig vedkommende i dette spørgsmål, find på noget bedre næste gang.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 31-08-06 08:26

Citat
Vil du kunne sige nej, hvis du blev mere eller mindre bondefanget i det forløb?

Det ville jeg ikke - har faktisk været i en situation ikke ulig din.

Dine tillæg kaster jo nogen lys over sagen, men jeg kan ikke se, at hverken du eller "samfundet" kunne handle anderledes.
Du må nøjes med den indre tildredshed, det formentligt har givet at være i stand til at hjælpe et familiemedlem i en meget svær situation.

Citat
din insinutiation er ikke særlig vedkommende i dette spørgsmål, find på noget bedre næste gang.

Var nu mere ment som et - måske ikke særligt velvalgt - humoristisk indslag.
Det må du så abstrahere fra.

Kommentar
Fra : gribben1

Dato : 31-08-06 13:33

Citat
hverken du eller "samfundet" kunne handle anderledes.

Det er jo heller ikke det, der er humlen i mit spørgsmål.

Spørgsmålet er, om det er rimeligt, at staten går ind og kræver 36,25% når mennesker, der har betalt skat o.l. af de værdier, der er opsparet, dør?

Det er ikke et spørgsmål om hvor meget eller lidt arvingerne kan forvente, men at staten beskatter os nærmest til næstsidste krone selv efter døden!

Det kalder jeg grådighed fra myndighedernes side.

I øvrigt er dit kaldenavn meget associerende

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 31-08-06 15:01

Citat
I øvrigt er dit kaldenavn meget associerende

Jow-da, det er skam også meningen.
Selverkendelse er en god ting - kan anbefales.

Kommentar
Fra : gribben1

Dato : 01-09-06 22:27

Citat
Selverkendelse er en god ting - kan anbefales.

Hvornår har du brugt det sidst?

Jeg venter stadig på et [B]seriøst [/B]svar på mine spørgsmål?

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 01-09-06 23:26

Selverkendelse er ikke noget man bruger, men noget man har.

Grunden til at du ikke har fået så mange svar på dine spørgsmål er formentligt, at du jo allerede har givet udtryk for din egen mening og egentligt slet ikke er i tvivl.

Så ender det jo med at blive en politisk diskussion.

Til din - utvivlsomme glæde - vil jeg slutte her.

Godkendelse af svar
Fra : gribben1

Dato : 02-09-06 00:36

Tak for svaret dova.

Vi kan kun være enige

Mvh

Gribben1