/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
slette filer
Fra : scarlets
Vist : 706 gange
50 point
Dato : 29-08-06 08:46

hvordan rydder jeg op ?
Min pc er fyldt af alt muligt, så den er mega-langsom.
Men når jeg sletter filer, ligger overskriften der stadig og så er de der vel et sted og fylder ?
Det skulel gerne væren en totalt mormor sikker forklaring- jeg er ikek spor god til lige det hér.
Mange tak !

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 60 point
Dato : 29-08-06 09:01

åbn denne computer og find dit drev

1. højreklik på det drev der skal ryddes op på og vælg først diskoprydning under generelt
2. vælg derpå fanebladet funktioner samme sted og sæt flueben i begge felter under undersøg nu
(den første træder i kraft ved genstart)
3. Stadig under funktioner - marker drevet og kør diskdefragmentering

det er den almindelige vedligeholdelse og oprydning.

når du skriver at du sletter og overskriften stadig er der - øhh - kan det være du glemmer at tømme papirkurven eller hedder en mappe det samme ??? (der er for det meste genveje af slettede elementer på din pc - indtil de igen er enten overkrevet eller slettet)

Er det programmer du sletter ??? I så fald har du måske ikke fået alt ud og skal finde frem til dem i registreringsbasen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-08-06 09:03

punkt 3 --- defragmenter knappen - sorry den smuttede

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-08-06 09:09

ps..

du kan med held fjerne rester af programmer med denne lille regcleaner:

http://www.tucows.com/preview/355220?_mid=000001279

scan - delete alt hvad der står under safe to delete- genstart - og rester af afinstallerede programmer bør være væk

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-08-06 09:19

Der findes normalt to slags filer (typer)
Den ene er:
"brevet til til moster anna"
"regneark"
"tegning fra paint"
Denne type kan uden videre fjernes.

Den anden type er:
Programmer eller dele af programmer
Der vil typisk være en genvej:
nede i hurtigstart
start > programmer
eller på skrivebordet
Denne type skal afindstalleres
Det er ikke sikkert at alle genveje fjernes så det skal gøres manuelt
Programmer kan slettes sådan
Start > programmer > find programmet og vælg uninstall / afindstaller
eller
start > indstillinger > kontrolpanel > tilføj/fjern programmer

Kommentar
Fra : scarlets

Dato : 29-08-06 10:51

Shit
min selvtillid daler - jeg kan virkelig ikek finde ud af det. Kan det bøjes lidt mere i neon ?
Hvaffor et drev ? Hvad mener du ?
Åh, gamle damer !
Suk !

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 29-08-06 11:59

Ups undskyld

Nu er det jo ikke alle ting der tager krafter fra pc'en.
noget det fylder bare.
Kik i menuen(til venstre i bunden) start -> Programmer,
Start fra en ende af med at se hvad du har puttet i komputeren gennem tiden.
Noget af det vil du kunne genkende, og ikke bruger mere, kik så i mappen hvor de er,
der vil mange gange være en mulighed for at fjerne det. !
ikke fordi at det er særlig optimalt at gøre sådan, men det vil give dig noget friplads,
og det er da en start.

Et sted der tager meget plads er mappen Temporay internetfiles.
denne mappe kan ryddes gennem Internet Explorer .
Det er mest kopier af steder du har været på nettet,
men også der hvor info er gemt om automatisk login til internetsteder er gemt,(i cookies)
eks. kandu's auto login.
Så rydder du denne mappe , så vær opmærksom på at du kan huske dine adgangskoder.
Det er nu ikke så farligt som det måske kom til at lyde.

Tømme mappen Temporay internetfiles.
I Internet Explorer gå til menuen Funktioner->Internetindstillinger....

Ved fanebladet 'Generelt' er et punkt, 'Midlertidige Internetfiler'
tryk på knappen Indstillinger , der finder du bla. en 'skydeknap'(tilladt brug af diskplads)
ryk denne mod venstre, så tallet der står, kommer ned på det eks halve.
tryk ok.
Nu kan komputeren ikke bruge så meget diskplads på at huske 'gamle' internetsider..

Hvis du vil.. Tryk så på slet filer.. tryk ok, og til sidst ok for at afslutte.

Du har nu frigivet noget plads, og internet explorer har mindre at skulle kikke i gennem.

Det er nu tid til at køre en defragmentering.
Men tøm lige din papirkurv først..

Defragmentering findes i start -> Programmer -> Tilbehør -> systemværktøjer..

Alt dette er set ud fra at jeg bruger Win XP,
Men det er meget tæt på det samme i andre udgaver, hvis ikke helt det samme..

Det var starten

Held og lykke !
Mvh. Jørgen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-08-06 12:22

Citat
Hvad er drev for noget

mellem tasterne Ctrl og Alt er der en windowstast. (win)

tryk og hold nede på win tasten og tryk på tasten e
altså:
win+e
Nu er du i roden af stifinder, og har et billede af dine drev.
Et af dem hedder (C:) også kaldet C-drev
Når du markerer et drev så kan du se hvor meget plads der er brugt og hvad der er tilbage.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-08-06 14:38

spørg bare løs hvis du er usikker -

Det KAN også være at det ikke kun er vedligeholdelse og oprydning der er problemet - men så tager vi det derfra - vira og spyware kan gøre din pc langsom (også i den grad)

kig i start og programmer om der ligger noget du ikke bruger mere og brug uninstall til at fjerne hvad du ikke har brug for mere - eller gå i start - kontrolpanel - tilføj/fjern programmer og fjern derfra hvis der ikke er uninstall.

Når det er gjort så brug den regcleaner jeg henviste til - den fjerne hvad der ligger af rester og driller

genstart så maskinen - og kør den almindelig vedligholdelse - det drev der er tale om er nok c drev for dit vedkommende - har du flere en c og d så gør opmærksom på det

Er din pc stadig langsom herefter så tilkalder vi eksperterne

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 29-08-06 16:45

format C: og lad for efter tiden være med at fylde din PC med junk!

Kommentar
Fra : scarlets

Dato : 29-08-06 16:48

Mange tak alle sammen !
Der er mere fut i maskinen du - selvom jeg ikek helt har forstået det hele, men gjort noget af det.
Det var rigtigt rigtit sødt af jer.
Trist, der ku ner én, som kan få points.
Masser af TAK !

Godkendelse af svar
Fra : scarlets

Dato : 29-08-06 16:49

Tak for svaret miritdk.
Mange tak
!
Der er mere fut i maskinen du - selvom jeg ikek helt har forstået det hele, men gjort noget af det.
Det var rigtigt rigtit sødt af jer.
Trist, der ku ner én, som kan få points.
Masser af TAK !

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-08-06 16:53

godt det hjalp dig lidt da

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-08-06 16:56

Hvis du er hjulpet så er det vigtigere end point.

Kommentar
Fra : NegoZatoR

Dato : 29-08-06 17:08

Jeg vil anbefale ar du fra start af ( Ny-formateret ) holder din computer vedlige. Jeg bruger selv flg :

Awast Antivirus

- Som er et Gratis Antivirus Program - det VIRKER :) kan hentes på : www.freewindows.dk

Perfect Disk

- Som er et Defragmenterings program - Det ryder BAR op :) kan hentes: www.raxco.com , Dette er dog ikke gratis .

Ad-Aware 6.0 SE Personal
- Som er et Anti Spyware Program kan hentes : www.lavasoftusa.com , Dette er Gratis :)

Spybot - Search & Destroy , som er endnu et spyware program som er yderst effektivt . Kan hentes Gratis :

http://www.download.com/Spybot-Search-Destroy/3000-8022_4-10122137.html

Brug Disse Programmer og din computer vil køre yderst optimalt fra du starter og fremover , ved at jæventligt at køre programmerne ( ca. hver 2. dag )

En go' idé er og sætte dem til det om natten ( En af gangen ) så du ikke mister arbejdstid .. :)

NegoZiatoR ;)

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 29-08-06 17:43

Det har hjulpet fordi.
1. din komputer har fået mere plads at arbejde på.
2. har fået mindre at tænke over.

Mange programmer starter i baggrunden(det kan man for det meste ikke se)

Det gør de for at kunne starte hurtigere, men det bruger også komputerens kræfter.
Af den slags 'syndere' kan jeg lige komme i tanke på:
Microsoft Office / Acrobat Reader / Index service ,, og meget andet.
Syndere fordi at de gør sig startsklare ved at bruge af komputerens Ram hukommelse.
Det er jo ikke altid at man lige har brug for det, og det kan da også forhindres.
Ram hukommelse er vigtig for komputerens hastighed.

Godt at det hjalp dig !

Mvh. Jørgen

Kommentar
Fra : scarlets

Dato : 30-08-06 00:01

Endnu mere tak !
I er simpelthen så dejlige !