/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Svar til tip: Energisparepære/ Alm. pære
Fra : ks9000
Vist : 1836 gange
1 point
Dato : 26-12-02 10:19

peter_ag skriver i et
TIP:
Mange mennesker render rundt, og tænker nu, ha vi må hellere købe energisparepære. For vi skal jo spare. De glemmer bare lige at varmeudviklingen fra en A-pære ikke er ret stor i forhold til en alm pære. Så hvis man skifter alle de alm. pære ud med energi rigtige, bruger man også flere penge på at fyre huset op.

BEMÆRKNING:
Hvor mange mon tænder lyset for at få varmen. De fleste har vel en anden varmekilde i huset. Det er væsentlig dyrere at bruge "peter_ag"s tips end at bruge fornuften. Lad A-pærer lyse op og lad radiatorer varme op.

peter_ag TIP:
Det mest fornuftige sted at bruge energipære er udendørs og ved de lamper der står tændt mest.

BEMÆRKNING:
Ja, det er det - og der vil altid være en lampe (med glødepære), der står tændt mest!

peter_ag TIP:
Hvis man kigger i Harald Nyborgs katalog står der at de lyser fra 80 - 15000 timer.... Men hvor mange holder den tid???.....og prisen....hmmm.

BEMÆRKNING:
Billige pærer holder måske ikke så lang tid som dyrere, men besparelsen vil stadig være ca. den samme, både på elregningen og pr. time pærerne lever. Det er ofte levetiden du betaler for. Prøv lige at regne efter.

peter_ag TIP:
Det skal så også lige siges at man jo ikke kan lysdæmpe alm. A-pære.

BEMÆRKNING:
Korrekt, det kan en almindelig A-pære ikke. Det er der vel heller ikke nogen der har påstået.

TIP fra mig selv:
Hvis du bruger almindelige glødepærer, så sparer du på elregningen og forlænger pærernes levetid, når du bruger lysdæmper.

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 11 point
Dato : 26-12-02 10:27

Hej ks9000
Har lige samtidigt som du har skrevet, skrevet et tip vedr. sparepærer. Det er stort set det samme vi skriver.

MVH

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 26-12-02 11:00

Husk et link når i korrigerer.....

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 26-12-02 11:57

Link til det omtalte tips:
http://www.kandu.dk/dk/tip/2600

Kommentar
Fra : summer

Dato : 27-12-02 10:52

ks9000, læg lige mærke til hvor lavt tippet fra peter_ag blev vurderet - f.eks fik kan et stort og velment 0-ubrugeligt
mvh
summer

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 10-01-03 18:45

Kan man tænde og slukke de nye sparepære som man vil?
Med de gammle energisparepære sagde man de skulle stå tænd et godt stykke tid, det er jo lidt
upraktisk hvis man sætter en i entren eller andre genemfarts steder!

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 10-01-03 19:16

Ja, man kan (stort set) tænde og slukke en A-pære, som man har lyst til.

Når jeg "stort set" så betyder det, at hver gang man tænder den, vil det slide på levetiden, men i dag betyder det ikke noget, grundet den høje elpris - så alt i alt er det en fordel at anvende A-pærer, hvor det er muligt.

En anden ting er, at A-pærer jo er billige i drift, så hvis man skulle glemme at slukke, eller synes, at det er uhensigtsmæssigt at slukke, så sker der ikke alverden ved det. - I et "gennemfartssted", som fx en entre, er A-pærer alletiders i den periode, der ofte er trafik, så kan man bare lade pæren brænde med god samvittighed.

Det skal efter min mening ikke være træls at spare på lys og el idet hele taget, men man skal bruge el med fornuft.

/Knud

Kommentar
Fra : Karnie

Dato : 28-05-03 18:31

hvis man vælger en sparepærer til noget i sit hus, skal man tænke sig om først, der nogle ting som spiller en rolle i forhold til glødepærer eller sparepærer som lyskilde. de fleste sparepærer har en en levetid på ca. 8000 timer hvis at de ihvertfald er tændt 3 timer hvergang de bliver tændt. men hvis pærerne bliver tændt og slukket som på et toilet kan levetiden komme helt ned på 500 timer. idag har en glødelampe en levetid på omkring 1000 timer. og Ja de kan bruges udendørs men lysudbyttet af pæren kommer så sandelig an på hvorvidt om soklen i pæren vender nedad eller opad. da det er dampe der bliver opvarmet i en sparepære og ikke en glødetråd for man mest lys af pæren når soklen vender nedad altså med fatningen nederst. fordi at varme stiger opad. glødepærer er også med til at opvarme hus da det afgiver mere varme en end sparepærer. der findes et beregnings eks. som man kan bruge det findes et sted på www.elraadet.dk.
jeg har et kompendie fra min skole men jeg må desværre ikke selv copy/paste fra det men prøv at finde det selv.

/ Karsten Nielsen

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 25-06-03 21:00

det er røven unden ende. el nettet koster X antal kr.spare alle 10 20 30 % på el regningen stiger el prisen dvs det går ligesom med vandet. kloark/sp. afgifterne koster X kr. kommer der -X kr. ind hæver man prisen eller går konkurs.

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 25-06-03 23:04

"rotw"
Sludder og vrøvl det du skriver.

Det koster penge at distribuere vand og el, så mht distributionen kan du sammenligne. Men ikke fremstillingen af produktet.

Vandet er der og koster ikke noget at fremstille. Elektriciteten er der ikke, og det koster derfor at fremstille, så hvis man sparer på el, sparet man ressourcer til fremstillingen og derfor behøver man ikke at hæve prisen, hvis forbruger falder.

Det, du skriver, vidner om en total mangel på indsigt i forholdene.

//Knud

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 01-07-03 22:36

det koster stadivæk X kroner at veligeholde el nettet og når der så ikke er penge til at veligeholde el nette hvad så ? det var jo ikke vandet der "steg" i forhold til kloak afgifterne det koster stadigvæl det samme at holde kloakerne i orden?

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 02-07-03 07:01

Du blander stadig tingene sammen "rotw".

Se lige på din elregning. Her finder bl.a. du betaling for el og en fast-/abonnementsafgift og en grusom masse statsafgifter.

Selve den el du bruger, betaler du for, og de fleste penge herfra går til produktionen af el (kul, olie gas. mv.) Men det skal dog også siges, at en ikke uvæsentlig del sendes videre til fx vindmølleejere og andre decentrale producenter, som et offentlig (og delvis skjult) tilskud. Men det er politisk bestemt og ikke noget med 'virkeligheden' at gøre, men det ser heldigvis ud til, at det snart forsvinder.

De faste afgifter, som jo er uafhængig af om du bruger meget eller lidt, bruges primært til vedligeholdelse af nettet.

Og så må du ikke blande vand og kloak sammen. Disse to ting har intet med hinanden at gøre rent betalingsmæssigt. Det er 2 vidt forskellige kasser. Og så er disse 2 elementer jo også behæftet med offentlige afgifter, som jo heller ikke har noget med driften og produktionen at gøre.

//Knud

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 14-08-03 00:01

Faldt lige over denne gamle serie, og fik - trods forsinkelsen - en kraftig lyst til at kommentere det.

Såvel KS9000 og Viskinge kommenterer Peter_AG´s tip om elsparepærer. Jeg bemærker specielt, at det ligefrem fremgår, at han ikke ved, hvad han taler om. Det vil jeg nu gødt lige bemærke, at det holder ikke helt.

Fakta er nemlig at betragtningerne på manglende effektbesparelse rent faktisk holder - i alt fald i det store hele.

Sammenligner man en 10W sparepære med en 60 W glødelampe, giver de omtrent det samme lys målt i lumen. Det betyder, at glødelampens ekstra tilførte effekt på 50W kun har en eneste effekt - varme. Hvis man skal have opvarmet sit værelse med f.eks. 500 W pr. time, skal radiatoren / gulvvarmen afgive dette (uden lyset tændt) - men med en glædelampe tændt, leverer denne altså de 50W, hvorfor der nu kun skal tilføres 450 W fra radiatorerne.

Dette er naturligvis ikke en opfordring til at "fyre med glødelamper" - men en konstatering af, at hvis der er behov for at tilføre en varmeeffekt, som er højere end det, som "spildes" i en glødelampe, ja, så er der ganske enkelt ikke nogen reel effektbesparelse ved sparepærer - som det også fremgår af tippet.

Alligevel har udviklingen gjort det relevant at gå mere og mere over i sparepærer: Prisen på disse er raslet så meget ned, at der nu mange gange er økonomi i at købe disse alene pga. holdbarheden, der jo som ofter er 8 gange længere en almindelige glødelamper.

Men alligevel: Jeg synes s´gu´ godt nok, at I er lidt barske ved Peter - hans pointe er trods alt ikke helt forkert.

Mvh Erling

Kommentar
Fra : tiang

Dato : 19-08-03 18:01

fuldstændig enig med erling, Specielt i "de mørke vinteraftener" , hvor man som regel har 10-12 lamper tændt, så er AG ikke helt uden indsigt , SÅH-----

Kommentar
Fra : parchetnic

Dato : 24-01-04 17:25

Sparepærer er gode nok, til dem der for det meste er ligeglade med hvad der sidder i deres lamper og hvilket lys det giver. Der er så mange forskellige pærer der er meget flottere i lamper end sparepær.

Godkendelse af svar
Fra : ks9000

Dato : 24-01-04 17:47

Tak for svaret viskinge.

Bemærk, at der er mange der 'bare' har en holdning og ikke en viden om tingene.

Dette her er ikke politik, det er teknik, hvor man simpelthen kan sætte sig ned og regne tingene ud.

Jeg vil medgive de indlægsholdere, der har en holdning om sparepærens lyskvalitet, men det hele tog udgangspunkt i ag's tips, som på mange områder var mangelfulde.

Det var det, og så lukker jeg for mit indlæg. Synd nok, for det er egentlig skægt at trække/blive trukket rundt af de forskellige. Men jeg gider ikke diskutere med nogen det ikke ved, hvad de snakker om.