/ Forside/ Teknologi / Udvikling / VB/Basic / Spørgsmål
10  tom.kise 610
Visual Basic Igen ?
Fra : Surf
Vist : 492 gange
55 point
Dato : 28-08-06 14:02

jeg vil gerne ha det sådan der at den kan genkende et tal i en textbøx

La mig lige forklar. jeg har placeret 3 textbøx øverste og 3 textbox nedenfor

det skal være sådan at når jeg skrive

1 i tb1 5 i tb2 og 7 i tb3

Og når jeg så skriver

2 i tb4 7 i tb5 og 9 i tb6

skal den sige 1 rigtig

Hvordan sktive man det i kode

forresten tb = textbox

Håber at i kan hjælpe mig

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-08-06 17:33

Hvis du gerne vil lege med progammeringssproget Visul Basic
så kig på dette:
http://www.idgforlag.dk > IT/web > programmering >
rul ned til denne:
Start på Visual Basic 6.0 (PB)
Jakob Kristiansen
ISBN: 87-7843-466-1 • April 2001
270 sider • DKK 99,00

Det er en rigtig god bog om Visual Basic

Kommentar
Fra : Surf

Dato : 28-08-06 17:36

Jeg har ikke bedt om at skulle købe en bog der ku hjælpe mig. men om i kan hjælpe mig

Så er der nogen her der ved hvordan man gøre

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-08-06 17:48

OK - så må du meget undskylde.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 28-08-06 18:28

Jeg skriver lige teksboksene med denne slags klammer [ ]

De tre øverste teksbokse ser nu sådan ud:
[ 1 ] [ 5 ] [ 7 ] - altså tb1, tb2 og tb3

Så indtaster du i de tre nederste:
[ 2 ] [ 7 ] [ 9 ] - altså tb4, tb5 samt tb6

Hvad er det så der skal "sige 1 rigtig" ?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-08-06 18:35

Ja jeg ved hvordan du gør
sammenligner
[hvis]tb1=tb4 [eller] tb1=tb5 [eller] tb1=tb4 6 [så] a = 1 [ellers] 0
[hvis]tb2=tb4 [eller] tb2=tb5 [eller] tb2=tb4 6 [så] b = 1 [ellers] 0
[hvis]tb3=tb4 [eller] tb3=tb5 [eller] tb3=tb4 6 [så] c = 1 [ellers] 0

og i den sidste boks eller tekst skriver du resultatet af a+b+c og reksten regtige.

Det var opskriften programeringen er let nok
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-08-06 18:38

Hvis du bliver mopset er der ingen der vil hjælpe dig....
Hvis du syntes du mangler hjælp (eller at ingen vil hjælpe) kunne det måske være en god ide at lukke nogle af dinne 155 åbne spørgsmål...
Det er bare et forslag...
mvh benjamin

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 28-08-06 20:08

Jeg er ikke sikker på at Lars B Olesen nogen sinde lærer det:
http://www.itsvar.dk/doctor/thread.aspx?id=151152

Der er en del menesker der ikke vil hjælpe folk der stiller det samme spørgsmål i flere fora samtidig.

Der er en del menesker der har foreslået Lars B Olesen at stille sine spørgsmå i et fora hvor der er nogen der kan hjælpe.

Men det virker ikke til at Lars B Olesen lytter. Han bliver nok mopset over dette indlæg, det må jeg jo så leve med.

Og nej, jeg ved ikke noget (/ret meget) om Visual Basic.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 28-08-06 20:31

Hej Surf.
Der er altså rigtig mange der gerne vil hjælpe dig - undertegnede inklusive.

Du var lige akkurat online før - og så kunne du da godt besvære dig med at forklare hvad det egentig er du vil. Man kan, om ikke alt, så næsten alt med VB. For at kunne hjælpe dig bedst muligt, må du beskrive nøje hvad det er du vil opnå.

Men jeg vil medgive, at du godt kunne kvittere for besvarelserne ved at acceptere et svar, måske især når du selv kaster med sten......, ikk' oss' ?
http://www.kandu.dk/Spg85577.aspx#940917

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 28-08-06 21:43

Sig det med en smiley

Kommentar
Fra : Surf

Dato : 29-08-06 02:18

Hvad er der i vejen med det her

Kode
Option Explicit

Private Type LottoTalType
Tal1 As Integer
Tal2 As Integer
Tal3 As Integer
Tal4 As Integer
Tal5 As Integer
Tal6 As Integer
Tal7 As Integer
End Type

Private AntalLottoTal As Integer
Private LottoTal() As LottoTalType

Private Function Numeric(StringValue As String) As Integer
If (IsNumeric(StringValue)) And (StringValue <> "") Then
Numeric = CInt(StringValue)
Else
Numeric = 0
End If
End Function

Private Sub Command1_Click()
Dim Msg As String

AntalLottoTal = AntalLottoTal + 1
ReDim Preserve LottoTal(AntalLottoTal)
LottoTal(AntalLottoTal).Tal1 = Numeric(Text1.Text)
LottoTal(AntalLottoTal).Tal2 = Numeric(Text2.Text)
LottoTal(AntalLottoTal).Tal3 = Numeric(Text3.Text)
LottoTal(AntalLottoTal).Tal4 = Numeric(Text4.Text)
LottoTal(AntalLottoTal).Tal5 = Numeric(Text5.Text)
LottoTal(AntalLottoTal).Tal6 = Numeric(Text6.Text)
LottoTal(AntalLottoTal).Tal7 = Numeric(Text7.Text)
Msg = "Lotto tallene :" & Chr(10) & Chr(10)
Msg = Msg & LottoTal(AntalLottoTal).Tal1 & " " & LottoTal(AntalLottoTal).Tal2 & " "
Msg = Msg & LottoTal(AntalLottoTal).Tal3 & " " & LottoTal(AntalLottoTal).Tal4 & " "
Msg = Msg & LottoTal(AntalLottoTal).Tal5 & " " & LottoTal(AntalLottoTal).Tal6 & " "
Msg = Msg & LottoTal(AntalLottoTal).Tal7 & Chr(10) & Chr(10)
Msg = Msg & "blev gemt."
MsgBox Msg
Text1.Text = ""
Text2.Text = ""
Text3.Text = ""
Text4.Text = ""
Text5.Text = ""
Text6.Text = ""
Text7.Text = ""
End Sub

Private Sub Command2_Click()
AntalLottoTal = 0
ReDim LottoTal(0)
MsgBox "Alle lotto tal slettet !"
Text1.Text = ""
Text2.Text = ""
Text3.Text = ""
Text4.Text = ""
Text5.Text = ""
Text6.Text = ""
Text7.Text = ""
End Sub

Private Sub Command3_Click()
Dim AntalRigtige As Integer
Dim Tal As Integer
Dim I As Integer

For I = 1 To AntalLottoTal
AntalRigtige = 0
Tal = Numeric(Text1.Text)
If (Tal = LottoTal(I).Tal1) Or (Tal = LottoTal(I).Tal2) Or (Tal = LottoTal(I).Tal3) Or (Tal = LottoTal(I).Tal4) Or (Tal = LottoTal(I).Tal5) Or (Tal = LottoTal(I).Tal6) Or (Tal = LottoTal(I).Tal7) Then
AntalRigtige = AntalRigtige + 1
End If
Tal = Numeric(Text2.Text)
If (Tal = LottoTal(I).Tal1) Or (Tal = LottoTal(I).Tal2) Or (Tal = LottoTal(I).Tal3) Or (Tal = LottoTal(I).Tal4) Or (Tal = LottoTal(I).Tal5) Or (Tal = LottoTal(I).Tal6) Or (Tal = LottoTal(I).Tal7) Then
AntalRigtige = AntalRigtige + 1
End If
Tal = Numeric(Text3.Text)
If (Tal = LottoTal(I).Tal1) Or (Tal = LottoTal(I).Tal2) Or (Tal = LottoTal(I).Tal3) Or (Tal = LottoTal(I).Tal4) Or (Tal = LottoTal(I).Tal5) Or (Tal = LottoTal(I).Tal6) Or (Tal = LottoTal(I).Tal7) Then
AntalRigtige = AntalRigtige + 1
End If
Tal = Numeric(Text4.Text)
If (Tal = LottoTal(I).Tal1) Or (Tal = LottoTal(I).Tal2) Or (Tal = LottoTal(I).Tal3) Or (Tal = LottoTal(I).Tal4) Or (Tal = LottoTal(I).Tal5) Or (Tal = LottoTal(I).Tal6) Or (Tal = LottoTal(I).Tal7) Then
AntalRigtige = AntalRigtige + 1
End If
Tal = Numeric(Text5.Text)
If (Tal = LottoTal(I).Tal1) Or (Tal = LottoTal(I).Tal2) Or (Tal = LottoTal(I).Tal3) Or (Tal = LottoTal(I).Tal4) Or (Tal = LottoTal(I).Tal5) Or (Tal = LottoTal(I).Tal6) Or (Tal = LottoTal(I).Tal7) Then
AntalRigtige = AntalRigtige + 1
End If
Tal = Numeric(Text6.Text)
If (Tal = LottoTal(I).Tal1) Or (Tal = LottoTal(I).Tal2) Or (Tal = LottoTal(I).Tal3) Or (Tal = LottoTal(I).Tal4) Or (Tal = LottoTal(I).Tal5) Or (Tal = LottoTal(I).Tal6) Or (Tal = LottoTal(I).Tal7) Then
AntalRigtige = AntalRigtige + 1
End If
Tal = Numeric(Text7.Text)
If (Tal = LottoTal(I).Tal1) Or (Tal = LottoTal(I).Tal2) Or (Tal = LottoTal(I).Tal3) Or (Tal = LottoTal(I).Tal4) Or (Tal = LottoTal(I).Tal5) Or (Tal = LottoTal(I).Tal6) Or (Tal = LottoTal(I).Tal7) Then
AntalRigtige = AntalRigtige + 1
End If
MsgBox "På række " & I & " havde du " & AntalRigtige & " rigtige."
Next I
End Sub

Private Sub Form_Load()
AntalLottoTal = 0
End Sub

Og kan det laves om. og hvordan det

For jeg fået 102 errors af den kode der

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 30-08-06 20:41

Æh - der er da ikke noget galt - jeg oprettede en userform, knaldede 7 tekstbokse ind og kaldte dem Text1 til Text7

Tilføjede 3 knapper, og navngav dem Command1 til Command3

Eksekverede makroen - og indtastede nogle tal... command1 siger den gemte tallene.
Command2 at alle tal er slettet, og Command3 at i række 1 havde jeg 7 rigtige, når jeg indtaster tallene 1 5 7 2 7 9 og undlader at indtaste noget i den sidste textbox......

Så koden fejler som sådan ikke noget.

Men jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvad det er du vil opnå.

Du har 7 tekstbokse, hvor du indtaster de 7 lottotal fra denne uges trækning. Og hvad så? Skal du så have yderligere 70 tekstbokse hvor du indtaster alle tallene fra din lottokupon, og så skal koden fortælle dig hvilken række du har så og så mange rigtige i?

Kommentar
Fra : Surf

Dato : 31-08-06 13:43

Nok fordi du har VB6 og Jeg har VB 2005 EE

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 31-08-06 15:45

Muligvis.....jeg har blot ikke lejlighed til at prøve det af før engang i næste uge med min VB2005 proff. edition.

Men nøjagtig hvad er det compileren brokker sig over, hvis du stepper gennem koden med F8 ?