/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Polo hit med køle problemer
Fra : mads13772
Vist : 4531 gange
50 point
Dato : 28-08-06 07:44

Jeg har en polo hit fra 85 som her til morgen pludselig havde tømt beholderen med kølervæske. Jeg har ikke kunnet se nogen tegn på utætheder nogen steder og der har heller ikke været noget at se der hvor bilen har holdt parkeret. Hvad kan der være galt????

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-08-06 09:34

Det kan være en pakning i motor tjek om det er vand på din oliepind...
Tjek om det kommer maget damp ud af din udstødning når du køre. Hvis den damper vildt er det din toppakning.
Når du har kørt lidt med varm motor, kan du også tjekke om der er noget der ligner mayonaise under på under siden af dit oliepåfyldningsdæksel.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-08-06 11:14

Nu er spørgsmålet så, om vandet er forsvundet mens du var ude og køre sidst, så du bare ikke har opdaget det, eller om vandet er løbet ind i motoren= utæt topstykke eller revnet motor eller topstykke.

Hvis vandet er forsvundet mens du kørte, kan det ske at skyldes en utæthed andre steder i køleanlægget,

Hvor meget væske manglede den?
Tjek om der er olie i vandet som ovenfor foreslået.

Ryger bilen hvid når du starter den?

Bliver den varmere end normalt i følge temperaturmåleren?

Og forsvinder vandet igen når du hælder nyt på?

mvh dova

Kommentar
Fra : mads13772

Dato : 29-08-06 10:59

bilen har nu stået i over 24 timer og der er ikke forsvundet noget kølervæske. Jeg opdagede at der var noget galt da temperaturmåleren steg, og varmeapperattet ikke varmede. Da jeg holdt ind for at tjekke, var der ikke noget kølervæske på. Desuden tog bilen lidt flere omdrejninger end den plejer. Efter jeg havde fulgt kølervæske på igen varmede apperattet godt nok igen, og bilen faldt til normalt omdrejningstal.
Umiddelbart er der ikke vand at se på oliepinden, og der er heller ikke noget at se under oliepåfyldningsdækslet. Som sagt så har bilen nu stået i 24 timer (uden at køre) og der er ikke forsvundet noget kølervæske.
Jeg har ikke umiddelbart kunne se hvid røg når den starter. Er det meget tydligt at se den hvide røg????

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 50 point
Dato : 29-08-06 11:32

Når nu bilen har stået i 24 timer uden at tabe vand, så er det nu du skal starte bilen og køre en tur, og så finde ud af, om bilen igen taber vand.

Hvis den gør det, er det så godt som sikkert, at der er gået en toppakning.

Så er det typisk, at der dannes tryk i køleanlægget som så presser vandet ud.

Du kan evt også se det når du starter motoren og derefter piller dækslet på kølevæskebeholderen af.

Hvis vandet står og "pumper" op og ned eller ligefrem laver bobler, så er der gået en toppakning og derfor kommer der tryk ud i anlægget.
Vandet skal stå stille hvis alt er i orden.

mvh dova

Kommentar
Fra : mads13772

Dato : 29-08-06 12:10

Kan man se med det samme, når bilen startes, at det står og bobler i kølevæskebeholderen, eller skal der gå lidt tid?
Hvis det viser sig at være topstykket, ved du så hvor man kan få det planslebet for billige penge..? selvom om bilen kun skal køre 1,5 år mere så er det vel nødvendigt at få det planslebet, eller hva???
Kan man risikere at køre i bilen hvis toppakningen er gået?

Kommentar
Fra : mads13772

Dato : 29-08-06 12:16

jeg bor forøvrigt på fyn (odense) så det ville være rart hvis der er nogle forholdsvis billige steder at få planslebet topstykke heromkring (på fyn)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-08-06 14:14

Hvis det viser sig, at det er toppakningen der er gået, skal den bare skiftes.

Det er meget sjældent, at det er nødvendigt at få slebet topstykket.
Det er som regel kun hvis man har kørt med en utæt pakning i lang tid sådan at utætheden har lavet skade i selve topstykket, eller hvis motoren har været meget for varm i forbindelse med, at den har mistet kølevæsken sådan at topstykket er blevet skævt.

Om du kan se med det samme om det blopper i kølevandet, afhænger af hvor stor en evt. utæthed er.

Men kig nu ordentligt efter om der alligevel er nogen steder ved slanger, vandpumpe o.s.v. at der ser ud til at være kommet kølevæske ud. Nogen gange kan det være svært at finde utætheder.

Om du kan køre i længere tid med en utæt toppakning....nej, det er ikke godt, for så kan du ikke køre særlig langt før bilen bliver for varm og taber vandet igen.

Men prøv at køre en lille tur, hold øje med om den bliver varmere end normalt, hvis den gør det skal du selvfølgelig ikke køre videre så du ender med at ødelægge motoren helt.

mvh dova

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 29-08-06 21:31

På et værksted ville man sætte en lille håndpumpe på enten kølevæskebeholderen eller selve køleren, når man så har pumpet et tryk der svarer til det motoren skaber ved sin varme vil viseren på et manometer på pumpen skal stå stille hvis systemet er tæt. Medens trykket er på kan man se vandet piple ud ved f.eks. vandpumpe eller en slange. Hvis der intet udslip er at se og viseren
falder, hvad den uden tvivl gør på din bil, er der en utæthed mellem kølekanalerne og det indre i motoren, som oftes en utæt toppakning. En sådan pumpe er ikke så dyr hvis du har mod på at gå rigtigt til værks og finde fejlen, alternativet er at køre til et værksted og lade dem klare det.
Din snak om slibning af topstykket siger mig at udskiftning af toppakning er billigere på et værksted
end hvis du selv gør det, momentet på topstykket,justering af ventiler o.s.v. kræver en del erfaring og værktøj så ind på et værksted, du er på vej til at ødelægge din motor hvis du kører ret meget mere. M.v.h. K.

Godkendelse af svar
Fra : mads13772

Dato : 11-01-07 07:10

Tak for svaret dova. Det var toppakningen!