/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
KAN MAN IKKE STOLE PÅ SIN LÆGE
Fra : dhmoelsted
Vist : 861 gange
50 point
Dato : 27-08-06 23:26

ang mit tip dd. om en opl. med et lægehus hvor bredker og kortoveverden fremkommer med nogle for mig helt useriøse kommentarer ang mit tip og indrager hele håndværkerstanden i dette, og kalder det citat :

du har været ret uheldig , men derfor behøver du ikke stemple alle læger , langt de fleste er gode svar :det er de nok men kik i dagspressen og tv denne aften tilliden er for nedadgående til det danske sundhedsvæsen

og så dette citat :

--------------------------------------------------------------------------------
Det er som bredker nævner ikke fair overfor lægestanden at stemple alle på baggrund af en dårlig oplevelse, ellers vil je gda gerne have lov til at advare imod at benytte: Flyttefolk, blikkenslagere, tømrere, tandlæger, automekanikere, revisorer, piloter, taxachauffører og detailhandlende

Svar dette må da stå for sig selv jeg håber ikke du nogensinde må få en negativ opl , heller ikke med en pilot.....

Dybest set hvad de to brugere ikke kan gennemskue i mit tip det er at det bestemt ikke er til nogen skade at have øjne og ører åbne når man går til læge eller mekaniker med sin bil .
fortsat god aften

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 27-08-06 23:33

Jeg ville jo nok ikke skrive det som tip her på kandu, hvis jeg ramte en dårlig mekaniker !!!!!!

Også god aften til dig dhmoelsted

//bentjuul

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 27-08-06 23:39

Nej, det kan jeg virklig kun give dig ret i!
Men, så er det dermed også sagt, at mange mennesker "læner sig hen og forlanger at andre skal tage sig af dem og fortælle hvad der er galt"
For mig at se, er det ren dovenskab, at man ikke tager hånd om sig selv og sætter sig ind i hvordan ens krop fungerer. Man må jo sige at den (kroppen) står en ret nær

Jeg kan godt forstå at du er fornærmet og chokeret over, at din veluddanede læge ikke så at der var noget galt med det samme.
Men, havde du ikke selv en fornemmelse af at der kunne være et eller andet, helt ravruskende galt?

Det er lige præcist der, jeg mener at man selv skal hanke op og sige: jeg vil undersøges grundigere for det her!
Jeg har ikke oplevet, fra min egen læge, at jeg er blevet benægtet at få undersøgt noget "nærmere"

Så min opfordring kan kun være: synes du selv at alt er ok?...fint..
men synes du ikke at alt er ok?...gør noget selv!

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 27-08-06 23:39

Er det da kun seriøst hvis man er enig med dig?

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 27-08-06 23:41

Dét er faren ved det skrevne mellem menesker, der ikke kender hinanden.

Vi tolker hver især de andres indlæg - hvilket kan gøre, at det, du synes er soleklart skrevet i dit tip, ikke bliver opfattet på samme måde, som det var meningen.

Der kommer meget nemt misforståelser ind.

Men så må du bare blive ved med at forklare på kryds og på tværs, indtil din baggrund for tippet er gået ind på lystavlen hos (nogle af) os andre.

"Desværre" er det ikke op til os andre at forstå indlægget - det er op til indlæggets forfatter at forklare det, så vi forstår det.

Så på med vanten igen, så det fiser ind under andres kasket

Hanne

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 27-08-06 23:51

Ja, det er sådan med kontekster, at alt ses ud fra forskellige vinkler..ingen står samme sted..og derfor er der ingen der har RET!

Vil gerne fremhæve min fantastiske veninde, Milea, hun kommer fra Brassilien, hun har boet hos mig i 9 mdr. Bor nu i Holland, dog kan jeg ikke komme i kontakt med hende og frygter faktisk at hun er død. en jeg håber stadig. Hun er et af de mennesker i mit liv, som har givet mig mest.

Hun har en hjemmeside..eller en del hjemmesider faktisk, hvor der er en masse viden at hente.
Bla. dette:

Context is crucial !

A Red Traffic Light

Our first illustration will borrow from the scenario of a street, where there is a traffic light. You look at it, and it is red. You look at the street where it is placed (the street being the traffic light's context!) and all cars have stopped at the sight of that red light. All looks normal, and you derive the most obvious meaning.

But let us change the context now!

We will now be looking at a similar traffic light, on a similar street. The light is similarly displaying red.

What we will change in this new context is that no cars have stopped! They are all moving ahead, despite the fact that the light is red! And there is, moreover, a traffic policeman waving "go" at the cars.

What meaning do we derive now, out of this second traffic light scene (context)?

I'd easily infer that that second traffic light is out of order! Wouldn't you?

Now you see: in both scenes all looks exactly the same, except for the fact that,
in the first scene the cars have stopped whereas in the second they are all moving past, and
in the second scene, there is, moreover, a policeman waving at the drivers (this policeman is missing from the first scene).

Scene one is the expected context for a red traffic light, whereas scene two is a possible unexpected context – i.e., it is not what we usually expect to see, when we think of a red traffic light.

When we come across something new, or something that we do not expect to see, this takes our brain out of 'automatic gear,' so to speak. For now, it is necessary that we process the new information contained in that out of the usual situation. We need to analyze the situation so we can make sense out of it.

This analysis typically takes as much contextual information (data) as possible into consideration, whether we realize it or not. In the second example, above, in addition to the traffic light, which is the center focus of our attention, the following elements certainly come into play: the street where the traffic light is located, along with whatever else is on that street – the cars, none of which are stopping, and the policeman, for sure.

And it is from taking that entire context into consideration that we are able to derive the following meaning for that second traffic light:

it is out of order!

We need not be a traffic Officer, nor an electrician, to know it! The context has sufficed to tell us so.

The Brain (parenthetical comment – may be skipped)
Lines (continutation of the above text)

--------------------------------------------------------------------------------

"Context" Ring Memberships

--------------------------------------------------------------------------------

Join MieNet's Rings Here !

--------------------------------------------------------------------------------

All Icons on this site - source:
IconFreeDownload
20000+ Free Icons - large assortment!

Kommentar
Fra : mallorca

Dato : 28-08-06 04:31

Hejsa

Nej man kan ikke stole paa nogen og slet ikke sin laege !!!

her for 11 aar siden fik jeg en baekkenloesning i svaer grad dvs at jeg var lam i venstre side fra navlen og ned men alt imod laegernes udtagelser og mange undersoegelser kom jeg til at gaa igen dog med lidt besvaer men det laere man jo at leve med efter sygehusophold fik jeg pludselig mange smaerter i brystet og gik derfor til min laege han kunne ikke lige finde noget saa hjem igen men smaerterne blev ved og efter mange besoeg hos laegen daglige opkald til laegevagten blev min laege traet af mig og sendte mig til scanning men intet fandt de saa fik jeg den besked at det nok var streds pga sygehusophold og min skildsmisse men smaerterne blev vaere og mit liv hmm ja der var jo intet liv men efter 5 aars loeben til laege undersoegelser paa sygehus osv var der endelig en laege der to haand om det og sendte mig til en ny scanning men paa et andet sygehus og ups jeg havde galde sten men her slutter det desvaere ikke piv efter endnu en operation og endnu 3 aar med smaerter loeben til laege blive kaldt for hybokonder osv var der endelig hos min egen laege en heldig dag for min egen laege havde ferie og der sad en anden han sagde med det samme at jeg saa da ikke for frisk ud og jeg fortalte ham om mine problemer han tog en blod proeve og sagde at jeg ville faa svar en a dagende men jeg var knabt kommet ind a doeren hjemme da tlf ringede og det var en overlaege fra sygehuset at jeg straks skulle komme det kunne jeg ikke pga boern osv men lovede at jeg ville kigge forbi naeste dag da jeg naeste dag kom valsende ind paa sygehuset stod der 3 laeger en seng udstyr fra et rumskib klar og ventede de naesten bar mig hen i seng og stod saa bare og kiggede paa mig efter en del min syntes jeg det blev for flovt og spurte saa hva der var galt jo fik den ene laege sagt du er altsaa doed hmm ok var mit svar og jeg begyndte at le saa forklarede han endelig at mine blodbroever havde vist at jeg faktisk skulle vaere doed eller meget taet paa hmm i 8 aar havde jeg gaaet med forhoejt stof skifte der har oedelagt mit hjerte saa jeg i en alder af 34 ikke kan gaa 100m uden at skal sove 24 timer der efter saa ja man kan ikke stole paa nogen og slet ikke sin laege jeg har snakket med over 50 laeger alle fik dumpe karakter saa moralen i dit og mit moede med laeger er kun at vi kan sige til andre soeg ikke kun din egen laege men soeg mange laegers vudering for vi har kun et liv og EN laege skal man ikke stole paa

mvh Karina

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 28-08-06 06:53

problemet med det tir er at du stempler alle læger
at du har været uheldig er en ting , og det må selvfølgelig ikke ske
men det er langtfra alle læger der er dårlige , har du tænkt på at der måske er langt flere der kun har gode oplevelser med netop den læge , måske ikke , jeg kender ham ikke
men en ting er sikker , man kan ikke sige at de alle er udugelige pga at en person har haft en uheldig oplevelse med netop den læge
tænk på det en anden gang , havde du omformuleret det , så folk ikke var i tvivl , og du kun fortæller om den hændelse , så havde du nok også fået en bedre karakter

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-08-06 07:48

dhmoelsted.

Jeg vil give Bredker og Kontoverden fuldstændig ret. Et dårligt og komplet misvisende tip. At du har en dårlig oplevelse med een (1) læge gør ikke alle læger til dårlige læger.

mallorca

Så er det sandelig en skam du er emigreret til Mallorca. Det betalingsfri Hospital Son Doreta gør kort proces med en der har opsøgt over 50 (HALVTREDS LOOL) læger, og det ligger nok uden for din formåen, at opsøge og blive behandlet af 50 betalingsdoktorer på Mallorca.

Man (jeg) kunne bedre forestille sig, at når mere end 50 læger ikke finder dig syg, så er der nok noget om snakken. I hvert tilfælde ikke den slags sygdom, som der her tales om LOOOL Prøv at slå op i et medicinsk leksikon under H og se om der skulle være en diagnose, der passer på dine symptomer.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-08-06 07:50

Hov.. der skulle ikke grines. Det er alvorligt nok i sig selv

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 28-08-06 08:05

pyha, det var kraftig læsning her fra morgenstunden....

selvfølgelig stoler man umiddelbart på sin læge, ellers havde man nok valgt en anden, hvis det var muligt.
tro eller ikke tro hænger måske sammen med (for mange) en gammel autoritetstro - han har en høj uddannelse og ved mere end jeg. eller nervøsiteten lukker af for fornuften, og man får ikke sagt ordentlig besked og lægen har helt tydeligt lukket af for "aflytningen".

skriv dine spørgsmål ned. bliv ved med at forlange en forklaring, som du kan forstå og skriv det vigtigste af svaret ned.

det er muligt, at lægen synes, at det er for langsommeligt og bliver irriteret.
det kan være, at det modsat skaber respekt, at du tager dig selv og ham alvorligt.
men det er trods alt dig som "kunde", som er med til at betale hans løn.

læger er almindelige mennesker, som begår fejl, skændes med konen, er stressede osv.

det med at tage hånd/ansvar om egen krop - ja den er go' nok, hvis du er i stand til det mentalt.
man kan som patient være så langt ude, at det er umuligt.
tag evt. en bisidder med som din personlige hjælp.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-08-06 09:00

Du er en klog pige Aase, og giver gode råd.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 28-08-06 12:07

mange tak, klumme

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-08-06 12:09

Kommentar
Fra : mallorca

Dato : 28-08-06 13:47

klumme hvor er du dog en soergelig lille mand eller kan man kalde dig en mand hmm NEJ

som jeg skrev saa har jeg snakket med 50 laeger ikke opsoegt og jo jeg er syg men ikke der du mener det er og ja hvis du slaar op under H saa finder man hjertet og ja hjertet er hos mig idag oedelagt pga en laeges vudering og ud fra denne ene laeges vudering har andre laeger saa deres vuderinger .. og ja jeg bor paa mallorca en pind i roeven paa dig men hvad der sidder sgu saa mange i forvejen pyha hvorfor gider jeg du er jo for lille og har endnu ikke set dig give et eneste godt svar paa kandu uden du enten har svinet folk eller listet dem saa klumme soeg laege men husk snak kun med en laege de er gode dem i schweiz de giver nemlig doeds sproejten min anbefaling til dig

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-08-06 14:12

Sorry... Det er sgu rigtigt. Du er syg. Men det kan vist ikke opereres.

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 28-08-06 18:27

Synes nu godt man kan tillade sig at være krittisk med hvilken læge, mekaniker, tandlæge osv. man vælger! Jeg ville da personligt være meget utryg hvis min læge havde et plettet ry, eller bare generælt var sløset med sine diagnostiseringer! Så fortæl mig hvem der ikke gør sit arbejde godt nok, og jeg vil aldrig få noget "repereret" hos vedkommende, det er jeg sgu for nærrig og for glad for mit helbred til!

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 29-08-06 09:40

Jeg synes, man er forpligtet til at være kritisk overfor sin læge - og hvilken som helst anden behandler.
Vi kender alle vores krop bedst selv og man er selv den nærmeste til at tage ansvar for sin krop. Hvis man bliver behandlet af en læge eller anden type behandler, så synes jeg man skal sætte sig helt ind i, hvad der sker med en. Søge oplysninger om diagnoser, finde ud af, hvilket medicin man får, hvorfor og hvilken virkning, det har. Hvis man selv ved så meget som muligt, og insisterer på at være involveret i forhold til lægen, så er risikoen mindre for, at noget går galt.

Man skal være helt opmærksom på sine egne grænser og dem skal en læge heller ikke have lov til at overskride. De bestemmer ikke, de laver anbefalinger. Derefter kan vi gå hjem og undersøge mulighederne ud fra det, lægen har sagt. Og så træffe en afgørelse.

Pointen er, at ansvaret for livet er vores eget. Vi kan ikke stole på nogen behandlere, men vi kan lytte til deres indgangsvinkel. Beslutning om behandling er vores egen at træffe.
Og stiller lægen en diagnose som vi ikke kan få til at passe, så handler det om at gå til dem igen og igen. De er ikke så vant til dette, så det kan godt være lidt tungt....

Og så til sidst - langt de fleste læger vil det godt for deres patienter. Men de kan ikke vide alt. Vi skal få dem til at lytte, hvis det, de hører er andet end det, vi siger. Og så skal vi betragte forholdet til lægen som et samarbejde. Hverken mere eller mindre...

Vaxen