/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Vi har købt lejlighed...men...
Fra : maria22
Vist : 539 gange
100 point
Dato : 27-08-06 23:23

Har fortrudt:( Vi er i mellemtiden blevet forældre og lejligheden blev købt for halvandet år siden. Vi venter på at flytte ind i den. De nye ejendomsvurderinger er en million dyrere end vi gav, så nu har vi i stedet råd til hus i området. Det vil vi meget hellere. Bliver vi nødtsaget til at flytte i lejligheden for at undgå skattesmæk? Eller kan man på nogen måde undgå det?
Håber I kan hjælpe os. Byggeriet er udskudt tre måneder allerede og vi skal bo i sommerhus i tre måneder mens vi venter...

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 27-08-06 23:29

Det var da lidt af et luksusproblem

I skal nok bo i lejæigheden en periode for at undgå smæk.
Uanset hvad I får at vide her, så bør I nok bruge nogle tusinde af millionen på råd fra en advokat. Jeg turde i hvert fald ikke lade være.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-08-06 23:30

I den slags vigtige økonomiske sager, skal man ikke rådspørge i kandu, som er fyldt af smartlydeende og overbevisensede men forkerte svar.

spør en kyndig skattejurist med en ansvarsforsikring, og få et bindende svar fra skat, hvis han mener det er ok.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 27-08-06 23:57

Fordelen ved at spørge en advokat eller revisor til råds er, at de har en ansvarsforsikring, hvis de giver et forkert svar. Ellers kan du altid selv indgive et bindende ligningssvar til SKAT, hvis du har mod på det. Det koster 300 kr.

Med hensyn til substansen i dit spørgsmål, fremgår det af Ejendomsavancebeskatningslovens § 8 (Parcelhusreglen):

"Fortjeneste ved afståelse af en- og tofamilieshuse og ejerlejligheder skal ikke medregnes, hvis huset eller lejligheden har tjent til bolig for ejeren eller dennes husstand i en del af eller hele den periode, hvori denne har ejet ejendommen".

Det er således en betingelse for at din gevinst er skattefri, at lejligheden har tjent som bolig for dig eller din hustand. Du skal også være opmærksom på, at en proforma flytning til lejligheden ikke er tilstrækkeligt for at opnå skattefrihed. Flytningen skal være reel.

Til gengæld er der i princippet ingen begrænsning på længden af beboelsesperioden, for at opnå skattefriheden, sålænge lejligheden reelt har tjent som bolig.

I praksis bør der ikke opstå problemer med SKAT, såfremt I flytter ind i lejligheden i ca. 6 måneder, og at det er jeres eneste boligmulighed på det tidspunkt (I må ikke have købt et hus samtidig).

Kommentar
Fra : idaw

Dato : 28-08-06 08:34

Tilykke med den gode investering

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-08-06 09:06

Maria22 . Jeg ville spørge her, det er gratis, og de svarer som regel hurtigt

http://www.friproces.dk/ngr/