/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Fra Sony til Movie Maker
Fra : pirt03
Vist : 582 gange
50 point
Dato : 27-08-06 22:18

Pokkers besvær at overføre videobånd til PC, så lidt hjælp efterlyses.
Har en Sony DCR-HC17E videokamera. Den optager på små 60-65 min. bånd.
Har anskaffet et kabel (Fire-wire??) så det kan overføres til PC. Vil bruge W Movie Maker til capture-processen. Så vidt så godt.
Har tidligere forsøgt at overspille til DVD-optager. Her var der mulighed for at optage i "super-kvalitet" så 1 bånd (60 min) svarede til en DVD-skive. (Pågældende optager var defekt og kunne kun optage ca 20 min (???) så jeg fik aldrig optaget en hel skive). Det jeg fik optaget så ud til at være en fornuftig kvalitet.
Hvilken indstilling skal jeg vælge i WMM når jeg overfører, så 60-65 min svarer til en DVD-skive.
Jeg ønsker selvfølgelig så god en kvalitet i denne råfilm-indspilling som mulig. Når jeg så bruger videoredigering (Ulead) og fører tilbage på DVD kan jeg jo altid evt. bestemme en lavere kvalitet.
PS. Det er ikke denne PC jeg bruger til overspilning (jeg må tage i byen og "låne" en bedre med det relevante kort) så jeg har ikke her mulighed for at se de forskellige optgaeindstillinger i WMM

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-08-06 22:25

Hvorfor overhovedet bruge WMM når du har Ulead - den kan da også capture

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 27-08-06 22:35

Godt spørgsmål.
Der hvor jeg skal overspille (i byen) har de ikke u-lead. Jeg har ikke DVD-en med Ulead og kan ikke installere den på lånemaskine.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-08-06 23:44

Hvis du vil lave en dvd skal du spille dine bånd ind i standardformatet for paldvd . Du kan se ulead programmet hvad det er . Jeg er ikke helt sikker men mener at det er mp2 720x576 variable rate max 6000 kb/s. Men det er ikke sikkert at du har noget valg ved direkte overførsel fra bånd til harddisk. Der er næppe mulighed for andet end videooptagerens format, da processoren næppe kan følge med, hvis formatet skal ændres.
Du må så senere have uleadprogrammet til at transformere til dvd formatet. Det tager tid.

Husk at have rigeligtt ledigt harddiskplads. Ca 10 GB pr. time. dv

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-08-06 23:45

køb selv et firewire kort. Det kan fås til under 200kr.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-08-06 08:43

Forstår jeg dig ret.

Du tager i byen for at lægge dine bånd i comp (WMM)

Så tager du disse filer med hjem og bearbejder (Ulead)

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 28-08-06 10:35

refi
Ja det var tanken. (Men jeg kan da godt se at jeg bør købe et kort)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-08-06 10:49

Det er helt sikkert en bedre løsning end den omvej du nu tager.....

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 50 point
Dato : 28-08-06 10:52

Ulead kan jo det hele.....

Og du kan selv bestemme kvaliteten af brændingen. (hvis ellers originalen er god nok)....

Så se du bare at komme "i byen" - men ikke for at overspille bånd

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 31-08-06 13:38

refi:
OK, OK - så tog jeg da i byen og købte det kort. Har monteret det og overspillet; og ja du har ret, det var da sådan det skulle gøres!!
Ser lige om jeg kan nasse mig til et lille tillægsspørgsmål:
Jeg indspillede i DV kvalitet (det gav i øvrigt nogle moppedrengefiler på 12-13 GB i alt for 1 time).
I Ulead kan jeg se hvornår de enkelte sekvenser(lavede split under optagelsen) er optaget, men når jeg kigger i Windows kan jeg kun se hvornåt de er overspillet. Har en ide om at det ville være smart at have sekvenserne liggende kronologisk og vil derfor flytte lidt rundt på sekvenserne i Windows - før jeg begynder at redigere. Båndende har nemlig været fyldt om efter princippet: Her er da lige 10 min. tom bånd, så optager vi her - OG nogle optagelser (på båndende) er blevet overspillet, når der ikke lige kunne findes noget tomt bånd. Så det er lidt rodet.
Altså: Kan jeg i Windows indstille, så jeg kan se optagelsestidspunktet (altså ikke oprettelsestidspunktet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-08-06 15:45

Hvis du i Uleaden kan se hvornår optagelserne er LAVET (har ikke selv prøvet det) så syntes jeg da du skal overspille det hele til harddisken og derefter klippe de forskellige sekvenser fra hinanden og give dem SIGENDE navne.

Det kræver godt nok lidt harddiskplads - men er da den bedste løsning.

Med hensyn til hvad filerne fylder er 13 GB for en time voldsomt.

Uleaden skal godt nok bruge en del plads MENS den konverterer, men kvalitetsmæssigt behøver du ikke lave det bedre end normal kvalitet ( 2 timer på en DVD) - du kan alligevel ikke se forskel.

HUSK lige at Uleaden laver en del temp-filer når den konverterer - dem kan du roligt slette bagefter.

Det er vel ikke dem der fylder 13 GB, det lyder nemlig mere sandsynligt

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 31-08-06 16:58

refi
Jeg har overspillet det hele til HD. Jeg brugte Ulead til det og den opdelte selv i sekvenser under overspilningen.
Det med de 2 timer på de fædige DVD'er tager jeg til efterretning - havde tænkt mig 1 time; vil selvfølelig have bedst mulig kvalitet, men hvis man ikke kan se forskel, kan det jo være ligegyldigt.
Jeg overspillede i den bedste kvalitet fordi jeg har en tanke om at fjernsyn jo bliver bedre så jeg skal i gang igen. Så er det rart at have den bedste kvalitet "rå" film. Jeg har nu også tænkt mig at gemme originalbåndene, så måske var det snarere for at være HELT sikker på acceptabel kvalitet.
Jeg vil holde øje med temp-filer, men det er ikke dem der fylder nu (jeg er slet ikke gået i gang med redigeringen endnu) så det er de rå DV-filer.
Så lige nuhar jeg altså et par hundrede videosekvenser som jeg godt kunne tænke mig i Windows at se indspilningstidspunktet på

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-08-06 17:56

Det kan du jo ikke i win - den laver dato efter oprettelsen.

Men gå da igang med at konvertere løs - hvis uleaden kan se originaldatoen er det jo bare at kalde sekvenserne et navn og med org. dato......

Så kan du da senere sætte dem rigtigt sammen - der er arbejde til et par dage eller måneder

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 31-08-06 18:19

Citat
der er arbejde til et par dage eller måneder

Ja netop.. det er det der irriterer mig.

Undrer mig over at Windows ikke kan klare det for videosekvenser. Jeg har da nole dogotale fotos, hvor det kan lade sig gøre.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 31-08-06 18:20

Jeg skal da love for at stavepladen holder ferie.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-08-06 18:37

Du vil aldrig få stifinder til at sætte den originale dato på - det er jo en ny fil i et andet format.

At du kan gøre det med billeder skyldes at de ikke bliver ændret...

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 31-08-06 23:11

rafi: Umiddelbart tænkte jeg da jeg læste dit indlæg: Nå ja det er jo "nyoprettede" filer, så er det jo oprettelsdagen, der tæller. Men så alligevel, Det er vel Ulead, der bestemmer formatet - så den kunne vel også lige gemme optagelsesdatoen i filoplysninger.
Nå det ser ud til at jeg bare må omdøbe filerne som du beskriver

Godkendelse af svar
Fra : pirt03

Dato : 21-09-06 14:07

Ok refi - så er det vist på tide at får lukket denne tråd. Undskylder forsinkelsen