/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
Opspore PC på internettet
Fra : barrett
Vist : 886 gange
200 point
Dato : 27-08-06 16:16

Er det muligt via f.eks. en mac-adresse på bundkort/netværkskort at finde/identificere en pc/kortet via internettet ? (med udgangspunkt i at man ikke ved hvor i verden den befinder sig)

M.v.h.
Barrett

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 27-08-06 16:29

Ja politiet kan altid opspore en PC. En "almindelig" privat kan ikke, da han ikke har og ikke kan få adgang til de registre med IP-numre som internetudbydere har.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 27-08-06 17:41

Hmm... Godt så - hvor pokker indgår der info fra ens pc og ud på nettet? Mig bekendt sender ens PC kun en IP-adresse når man er på nettet og det vil kræve en ualmindeligt dygtig hacker at komme ind på selve ens PC og hente info af nogen art hvis man ikke har inviteret ham derind eller ikke har beskyttet sit netværk ordenligt... Det er min mening om ovenstående.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 27-08-06 18:16

Du kan selvfølgelig kun sende din IP-adresse når du er på nettet, men det gør du så også. Dermed har du jo efterladt et spor. Dette spor kan fx politiet bruge til at opspore PC'en, hvis der via PC'en er
foretaget noget ulovligt.

Kommentar
Fra : NegoZatoR

Dato : 27-08-06 19:29

Der Findes en møde ikk og efterlade sig sit eget spor , men og gå iggennem i anonym online surfport , som giver dig anonym adgang til nettet derfra , borset fra kan man ikk sende via det net osv .

kun åbne html - hjemmesider ..

:)

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 27-08-06 19:44

Jeps - men nu gik spørgsmålet på om man kunne spore en bestemt PC eller et bestemt netkort eller andet hardware - og det kan man ikke. Man kan få noget software der kan spore ens PC til en IP adresse, men så er vi ude i noget med hjælpemidler - og det var ikke det som det oprindelige spørgsmål gik på. En nyinstalleret PC uden nogen form for specielt software kan ikke spores. Man kan sætte spor i form af sin IP adresse - men ikke en specifik PC.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-08-06 21:12

Det første min PC gør når den tændes er at fortælle vores lille netværk hvem den er.
Mac-adressen for det indbyggede netkort følger motherboardet men det løse netkort kan jo flyttes rundt.
Når vores router har godkendt den Macadresse udleverer den et et lokal ipnummer.
Og nu suser min comp ud gennem routeren til udbyderen med lidt kontooplysninger og
nu udleverer udbyderen en flot ny IP-adresse eller routeren bare får en fast IP.
Skifter jeg comp ud så er det den der snakker med internettet gennem den samme faste IP
Men Macadressen er nu en anden.
Min router tillader ikke at der kommer nogen ind fra internettet og glor på min Macadresse.

Hvis nu jeg vil gemme min oprindelige Macadresse - så sætter jeg bare et nyt netkort i comp og bruger det.
Der findes andre metoder til det opsøgenden arbejde - men dem kender jeg ikke.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-08-06 21:20

Du kan se din Macadresse sådan:

start > kør > skriv cmd > OK
C:\>ipconfig /all og tryk enter

netkortets Macadresse står her:
Fysisk adresse......................................xx-xx-xx-xx-xx-xx

Din IP ud mod internettet ses sådan:
www.myip.dk

Kommentar
Fra : barrett

Dato : 27-08-06 23:56

hmm grunden til mit spørgsmål er at en ven af mig har fået stjålet sin pc, så i et desperat anfald af fantasi kom vi til at tænke på om man mon kunne finde en pc - hvis den nu f.eks. blev koblet på internettet et eller andet sted i landet - udfra f.eks. bund- eller netkortets macadresse.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 28-08-06 00:06

Godt tænkt
Det burde jo være muligt hvis PC'en kobles på nettet uændret.
Man kan have sine tvivl om politiet "har tid til" at efterforske sådan en sag - desværre. Og kender i mac-adressen. Ellers skal de jo også have fundet ud af det ud fra vennens internetudbyder.

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 28-08-06 08:59

Det bliver nok så godt som umuligt hvis det er en nyinstallaret pc der kommer på nettet... men hvis din ven har haft msn/icq/chat/online-spil installeret, som tyven/hæleren bruger (eller som starter op automatisk) så vil den nye IP jo blive logget hos den pågældende tjeneste.
Så skal man bare lige have tjenesten til at udlevere IP adressen, dermed tyven/hælerens lokation (gennem internetudbyderen).

Jeg skulle nok finde ud af det hvis det var min PC der var blevet stjålet! God jagt.