/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Brug af akkumuleringstank.
Fra : ispinden
Vist : 6079 gange
20 point
Dato : 27-08-06 11:40

Hej
Jeg har de sidste 3 år haft et hus på 100 M2 som er opvarmet med en gammel stor salamanderkedel angiveligt beregnet til kul og koks. Jeg bruger briketter til opvarmning. Jeg vurderer at virkningsgraden er alt for lav hvorfor jeg agter at købe en gassogen kedel som erstatning.

I dag opvarmes vandet i min akkumuleringstank ved naturlig cirkulation i nogle 3" rør. Dvs. at det varme vand løber ind i toppen af tanken, og det kolde vand som jo er tungest løber ind i fyret. Det virker helt fint. Mit spørgsmål er nu: kan jeg gøre det samme med en moderne gassogen kedel eller skal jeg finde på noget andet, i givet falkd hvad. Endvidere er studserne på de kedler jeg har set ikke tykkere end 1½ - 2 tommer.

Mvh Ispinden

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 27-08-06 12:02

Princippet er nøjagtig det samme i gamle og nye systemer. I dag sætter man bare cirkulationspumpe på derfor kan man nøjes med mindre rørdimensioner, som giver lidt mere modtryk.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-08-06 14:11

De gamle kedler til koks/kul og andet har et helt andent opvarmningsmønster og "køre" med højere toptemperaturer og skal defor have flyttet vandet hurtigere.
En gasopvarmning går ikke så højt i temperatur så de mindre rør vil sikkert være store nok til naturlig cirkulation.
Men du kan jo ved montering skrue et par unioner og et mellemrør ind så du senere kan sætte en cirkulationspumpe ind i returledningen.

Kommentar
Fra : sambo

Dato : 27-08-06 15:36

Med en "gassogen kedel", mener du så en naturgaskeddel? Jeg spørger fordi en sådan kedel arbejder med en meget lille vandmængde i kedelen, som så bliver varmet hurtigt op.
Din gamle salamanderkedel, er derimod en gammel "tung" kedel med et stort vandindhold, dvs. et tungt system, der cirkulere langsomt, høj afgangstemperatur og kølig retur temperatur, som er typisk i et tungt anlæg.
Det nye gasanlæg, kan ikke klare så kraftig en afkøling som det gamle, uden at rørinstalationen udskiftes, til mindre dimensioner. Ligeledes vil økonomien og virkningsgraden blive dårlig.
Så jo, selvfølgelig kan det lade sig gøre, med en cirkulationspumpe, men det er ikke optimalt.
Den gamle konstuktion er bedst til fastbrændsel og ønsker du gas, så skal der en større ændring til, hvis du også vil bevare økonomien i anlæget.

Kommentar
Fra : ispinden

Dato : 27-08-06 15:56

Med gassogenkedel mener jeg en fastbrændselskedel med underforbrænding (også kaldet pyrolyse)

Mvh Ispinden

Kommentar
Fra : sambo

Dato : 27-08-06 18:55

Ok, Ispinden.

Så burde problemet jo ikke være så slemt, men som du sikkert nok ved er en pladekeddel mere følsom over for en lav returtemperatur end en af støbejern.
Hvis din rørinstalation er godt isoleret, der hvor du ikke ønsker varmetab, er du også godt hjulpet på vej.

Mvh Sambo

Kommentar
Fra : zantos

Dato : 20-09-06 21:47

Hej ispind.Har selv gasogen m akku tank.Du skal have en termisk blandeventil.Den monteres mellem frem og retur på kedlen og kan købes hos vvs eksperten.Den virker som temmostaten på en bil og sørger for kedlen hurtig når sin drifts temp,som er alfa for et gasogen fyr..Pris 7-800kr.Danfoss laver en justerbar,30-70 grader.Pris her ukendt

Kommentar
Fra : zantos

Dato : 20-09-06 21:51

Øh Pind..Blandeventilen kræver en pumpe fra kedel frem og ventil

Kommentar
Fra : bekker2

Dato : 06-10-06 19:25

Hej

Jeg skal i gang med at bygge samme system som ispinden , men hver vvs/smed jeg snakker med har hver sin måde at lave det eller også kan de slet ikke lave det !!! . Jeg vil gerne have det lavet så huset bliver varmet op først og der efter skal overskuds varmen gå til akku tanken . Jeg vil have det til at køre automatisk , altså at systemet selv kobler huset fra ved f.eks 60 grader på retur og varmer videre på akku og når returen bliver for kold , skal det selv koble over til fyr igen . Har en af jer det rigtige diagram til koblingen ? Og et svar at jeg kan finde det her og der kan jeg ikke bruge , jeg har ledt i øst og vest og er stadig lige forvirret , så jeg søger et helt og færdigt diagram.

PFT

Alex

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-10-06 20:29

Vi er mange som er uenige om hvordan sådanne systemer skal laves.
Firmaet Danfoss ved en masse om styring af varme og kulde.
Prøv at kontakte dem - du skal måske alligevel bruge nogle af deres komponenter.
Det bør kunne gøres med thermostatstyrede 3vejs ventiler (altså en ventil som et Y hvor der kan vælges den ene eller den anden vej eller noget midt i mellem)

Det allevigtigste er, at der skal være åben ekspansion uden ventil, når der fyres med fast brændsel.

Her er min ikke gennemtænkte idé
Der bør være 3 kredse (cirkler) som starter sammen på fremløbet.
(uden regulering da det reguleres i på returen)

Den 1. går til varmtvandsbeholder
Den 2. går ud til huset
Den 3. går ud til akkumuleringstanken

1. og 2. kører sammen hjem som en motorvejssammenfletning til 1+2 (Y)
1+2 og 3. kører sammen hjem som en motorvejssammenfletning (Y) til cirkulations pumpen
Fra cirkulationspumpen til fyrets retur.

Føleren til 3 vejs ventilen bør sidde mindst en meter fra Y samlingen.
Føleren bør måle i modstrøm enten i en vinkel eller i et Y (aldrig i et T)

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-10-06 13:39

God fornøjelse med det store projekt.

Kommentar
Fra : bekker2

Dato : 07-10-06 16:54

Hej EC

Tak for din ide . Kreds 1 og 2 har jeg allerede og kreds 3 sådan set også . Der var på det gamle anlæg et oliefyr som kunne kobles som seperat kreds uden om fyret og som jeg midlertidigt kan bruge til akkuen i stedet for og så styre det manulet . Men jeg kan ikke helt forstå forskellen på et Y og et T , og hvad mener du med " måle modstrøm " ? , jeg vil da mene man skal måle temperatur på retur løbet til styring af ventil til skift mellem hus og akku .

Alex

Kommentar
Fra : ispinden

Dato : 08-10-06 17:32

Hej alle

Tak for de mange indlæg.

Installationen er nu næsten færdig. (mangler lige at montere en alpha pro cirkulationspumpe) Har opstillet en Orlan 18 gassogen koblet sammen med en Laddomat 21 til at give en stabil kedeltemperatur. Det hele kører perfekt og alt tyder på, at jeg har en voldsom forøget effiktivitet (virkningsgrad) så alt i alt ser projektet ud til at være lykkedes.

Den sidste del der mangler er, at koble systemet ordentligt på mit varme brugsvand, så jeg kun skal bruge strøm forår og efterår, men det kommer senere.

Mvh Ispinden.

Kommentar
Fra : R.brander

Dato : 11-12-06 13:40

Hej med jer

Har lidt det samme problem....har købt et hus vor den gamle ejer selv havde rodet lidt rør sammen i fyrrummet.

Har også kigget overalt efter et diagram men uden held.

Det jeg gerne vil er at have varmt vand i huset først og dernæst varme i huset og tilsidst resten i akku tanken.

Er der nogen der har et diagram eller har tid til at lave en lille tegning vil jeg med glæde modtage den

På nuværende tidspunkt sidder der en cirkulationspumpe på returen fra radiatoren som spuler det afkølede vand ind i akku tanken 1/3 fra toppen..........jeg kan ikke rigtigt se fornuften i dette

MVH
r.brander