/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Havetraktor som ikke vil start
Fra : jabco9240
Vist : 3394 gange
200 point
Dato : 27-08-06 11:33

Har en havetraktor af ældre dato, som ikke vil starte, fordi "det lille tandhjul" på starteren ikke drejer op og griber fat i "det store tandhjul" på moteren. Det lille tandhjul drejre ok rundt, når jeg sætter tænding til. Jeg har prøvet at skifte startrelæ, jeg har prøvet at sætte en anden brugt starter på og jeg har købt et nyt batteri. - I den rækkefølge. Vil gerne vide, hvad der ellers kan være galt??

På forhånd rigtig mange tak

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-08-06 11:45

Det vil så sige, at starteren drejer godt nok rundt, når den er monteret i traktoren, bare uden at drive motoren med, kan jeg regne ud.

Så er problemet at finde en starter der dur

Såfremt ingen af de to startere slår drevet ud sådan at det lille tandhjul kan griber i startkransen på motoren, er det starteren det er galt med. (evt. kan starteren skilles ad og renses på selve drevakslen inde i starteren, det er jeg ikke lige klar over med de små startere der)

Det er ikke relæet når det lille hjul drejer rundt med tænding på, skulle jeg mene.

mvh dova

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 27-08-06 11:46

Er der liv i starteren???? Hvis ja ,kan det være at der er en løs forbindelse fra startknappen (nøgle) ?
Jeg havde samme problem med en påhængsmotor som ingenting ville . Det viste sig at være omtalte ting.
Du har jo skiftet det meste som kan have fejl så jeg ville nok begynde at studere mit lednings net

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 27-08-06 12:07

Har du prøvet at smøre akslen på starteren, hvis den er tør kan den godt ha' besvær med at "smide" starthjulet ud til startkransen.

Kommentar
Fra : Botgaard

Dato : 27-08-06 14:26

Hej.
En grundig rengøring og efterfølgende smøring kan muligvis løse problemet. Pil starteren af og gør den ren i benzin/rensevæske/dieselolie og "motioner" den grundigt til den kan bevæge sig op og ned igen. Der sidder en fjedder på den som skal have en gang fingermassage. Derefter monteres den igen og ledningerne frigøres for eventuelt ir og gammel olie. Så skulle den meget gerne kunne køre igen.

Du er velkommen til at tage kontakt til mig, hvis det er noget du vil have hjælp til.

Fortsat god søndag til alle.

Peter.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 27-08-06 17:32

Right on Dova.

Du må gerne komme og skrue i min gamle havetraktor....

Kommentar
Fra : jabco9240

Dato : 27-08-06 20:40

Mange tak for jeres fine kommentar

Jeg tror ikke, at der er noget galt med strarteren. Dels kører de begge to fint rundt, og man kan uden besvær dreje starthjule op med fingrene. Men jeg vil prøve at rense dem. Til gengæld lyder det interessant med ledningsnettet. Tændingsnøglen dur ikke og for at starte moteren skal jeg "korslutte" på batteriet med en lednig fra relæet. Kan det være en forklarin? Kan det være ledningsnettet der er for dårligt, så der ikke kommer nok strøm frem til starteren - jeg synes jo ellers at den kører hurtigt rundt?

Til Peter. Det er muligt at jeg tager imod dit tilbud og ringer til dig.

Endnu engang mange tak - "so far"

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 30-08-06 10:11

Hvis du kan kortslutte den er det ikke starteren det er galt med. Så er det næsten helt sikkert det er dødemandsknappen i sædet eller ledningen til den. Ellers er det kontakten i koblingen/bremsen det er galt med.