/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
gummibåd lækker luft
Fra : tpjevser
Vist : 4483 gange
300 point
Dato : 27-08-06 11:26

jeg har en stor gummibåd med motor. den lækker luft, men ikke der, hvor man pumper den op. det lader heller ikke til at der er hul i den, da luften forsvinder meget langsomt. frygter den er blevet porøs..... er der noget jeg kan gøre?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-08-06 12:02

Citat
da luften forsvinder meget langsomt

Nu ved jeg ikke hvor hurtigt meget langsomt dækker over...men det kan være særdeles svært at finde bittesmå utætheder i noget hvor luften kun ganske langsomt og måske over flere dage forsvinder.
Selv et bilhjul der er punktereret eller utæt i ventilen, kan være flere dage om at tømmes for luft bare utætheden er lille nok.

Og så kan det sagtens være der der fyldes luft på, selv om det tilsyneladende er tæt.

Så på en eller anden måde skal du jo have tjekket hvor utætheden er, men lige hvor og hvordan du får det gjort er jeg ikke klar over, en gummibåd dypper man jo ikke bare i en balje vand for at se om der kommer luftbobler ud men det må være noget med at den skal trykprøves.

Hvis den er blevet porøs i materialet, så er der nok ikke meget at gøre ved den såfremt det er hele båden der er ved at være "for gammel", men så vil jeg mene, at der ikke skulle særlig meget tryk i før den ville springe.

mvh dova

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 27-08-06 12:16

Jeg har gjort det med sæbevand.
Et krus med vand og 8-10 dråber opvaskesæbe. (pisker det sammen)
Du pumper båden meget hårdt op, derefter pensler du på båden langsomt indtil det bobler op.
Det lige meget om det er en luftmadras eller gummibåd eller et dæk sæben skal nok finde hullet.
Mvh. Robert

Kommentar
Fra : tpjevser

Dato : 27-08-06 12:28

det vil jeg prøve. båden er kun et år gammel. hvis det er fordi den er blevet porøs, findes der så noget jeg kan smøre den ind i?

Accepteret svar
Fra : droslerne

Modtaget 300 point
Dato : 27-08-06 12:41

Ja det gør der det er et middel ( silekone art ) man sprøjter på der forlænger holdbarheden af gummie m.m, men kan ikke huske hvad det hedder, men du kan få det hos de fleste forretninger der handler med gummibåde og den type.
Mvh Robert

Godkendelse af svar
Fra : tpjevser

Dato : 27-08-06 14:55

Tak for svaret droslerne.

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 27-08-06 16:19

Selv tak
jeg har undersøgt det med holdbarheden, men det vil de med garanti fortelle hos en marineforretnig.
Jeg har vasket min af for hvær gang jeg har haft den ude i saltvand, de fik jeg besked på.
Mvh Robert