/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Fremhæve 1 ord i en sætning?
Fra : Sygate
Vist : 692 gange
63 point
Dato : 27-08-06 00:26

Jeg har indtil videre brugt en lidt primitiv metode til at fremhæve et ord i en sætning så man forstår betydningen.
Nemlig at skrive det første bogstav eller hele ordet med stort.
Det holder jo ikke i længden

Jeg har en sætning på engelsk som eksempel:

But I am always looking for blablabla.....

Det er ordet "But" jeg gerne vil have fremhævet lidt kraftigere.

BUT...... I am always looking for blablabla.....

Giver det mening?

Mit spørgsmål er så:

Hvad bruger man for at fremhæve det hvis det skal gøres helt korrekt?

(Lader lige spørgsmålet stå til i morgen efter midnat så der lige kommer 20 mere på).

Kommentar
Fra : goldbeckholst

Dato : 27-08-06 00:39

Hvad med at understregedet eller lave det med fed.
Hvis der ikke er alt for mange ord der skal fremhæves, virker understregningen super som fremhævning.
Mvh
Goldbeckholst

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-08-06 00:41

Her står hvad du har brug for:
http://www.klid.dk/pub/OpenOffice/haandbog/writer14.html
Det er lige det du søger

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-08-06 00:49

kommer jo an på hvor du vil bruge det - men hvis du kigger her i kandu når du skriver så har du muligheden med b i og u som i mange andre programmer .... her så lidt besværligt - men kan omgåes med at skrive ordet og så markere og klikke på hvad du har brug for - også som i for eks word, e-mail o.a

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 73 point
Dato : 27-08-06 00:50

Med de moderne tekstbehandlingsværktøjer, er der mange muligheder for at understrege eller "Highlighte" et ord eller en sætning. Hvis du ser på Kandu er der også en flere muligheder for at forandre teksten fra det normale til noget specielt. Men det er jo kun i EDB-format.

Hvis du tænker på det håndskrevne sprog, altså med pen og papir er det noget andet. Så drejer det sig nemlig om at bruge sproget korrekt.

Eksempel:

Jeg kender Peter godt; men synes ikke godt om hans holdninger!

I denne sætning er det jo helt klar ordet MEN der skulle være med stort eller fremhæves. Ordets vægt og betydning er imidlertid IKKE fremhævet med tekstmæssige karakterer, KUN ved hjælp af tegnsætningen.

Læg lige mærke til at jeg også benytter mig af store bogstaver for at fortælle at ordet skal have et ekstra tryk.

I ovenstående eksempel er det tegnet semikolon ";" der har betydning for trykket på det efterfølgende ord, men da danskundervisningen i såvel folkeskolen som gymnasiet i de seneste år er blevet kraftigt nedprioriteret, er dette ikke længere normal viden. Derfor ved du det heller ikke.
Jeg synes i øvrigt at edb-tekst med dets muligheder, er langt bedre.

Så jeg er ikke ked af det.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-08-06 01:50

Du bør fremhæve et ord med, enten fed eller understreget, men ikke begge dele.
Du kan evt. også markere et ord med italic
I word og de fleste Office programmer kan du med tasterne
ctrl+F skrive fed og afslutte med ctrl+f
ctrl+u skrive med understregning og af slutte med ctrl+u
ctrl+i skrive skråskrift og afslutte med ctrl+i

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 27-08-06 01:53

ejvind - læs lige mit indlæg. det ligger lige før dit.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 27-08-06 01:55

Det er som om ingen gider læse andres indlæg!!! De svarer kun på selve spørgsmålet!!!
Så er al debat og meningsudveksling jo på forhånd død!!! Hvad Fan... er så meningen???

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 27-08-06 06:34

Et meget fin side EC henviser til i hans svar.
Der står jo alt hvad du behøver at vide om skrifter, skrifttyper m.m.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 27-08-06 06:39

Hvorfor tror alle at Sygate taler om EDB-tekster?

Kommentar
Fra : iah

Dato : 27-08-06 08:14

Citat
ejvind - læs lige mit indlæg. det ligger lige før dit.

Citat
Det er som om ingen gider læse andres indlæg!!! De svarer kun på selve spørgsmålet!!!
Så er al debat og meningsudveksling jo på forhånd død!!! Hvad Fan... er så meningen???

Citat
Hvorfor tror alle at Sygate taler om EDB-tekster?

Hvorfor tror arne.jakobsen altid at han er den eneste der ved hvad der er rigtigt og forkert?

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 27-08-06 08:43

I bøger og sådan, fremhæves et ord somregl ved at det skrives med kursiv

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-08-06 12:09

Hvis vi nu absolut skal være historiske, ( ) så kig her Arne:
http://www.kandu.dk/spg92811.aspx#1008812
(et indlæg lidt oven over dit Arne)
Som henviser til:
http://www.kandu.dk/spg92811.aspx#1008812
Hvor der fortælles om god skik i forbindelse med at fremhæve ord.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 27-08-06 18:14

For overskuelighedens skyld, synes jeg, at ordet skal skrives med fed.

Det er enkelt og tydeligt.

Hanne

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-08-06 19:06

Jeg syntes det er dumt med understregning for jeg trykker hele tiden på det "link"

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 27-08-06 21:29

Alt det med understreg og kursiv medfører dårlig læsebarhed, virker rodet.

Godkendelse af svar
Fra : Sygate

Dato : 28-08-06 00:36

Tak for svaret allesammen. Jeg havde glemt at nævne at det var håndskreven jeg mente.
Men jeg vil gerne bruge de korrekte håndskrevne regler, også på internettet.