/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Må jeg købe engros i Kvickley?
Fra : christofferd
Vist : 1532 gange
50 point
Dato : 26-08-06 23:12

Hej, må Kvickley nægte mig at købe for DKK 30000 af ét bestemt produkt, også selvom det ikke er til privat forbrug. Svar hurtigt tak !!!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-08-06 23:33

Ja

mvh dova

Kommentar
Fra : christofferd

Dato : 26-08-06 23:38

Har du et link der bekræfter at de må nægte mig det?

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 26-08-06 23:40

De kan vel handle eller lade være med hvem de vil

Kommentar
Fra : christofferd

Dato : 26-08-06 23:41

Er det noget du ved eller gætter du?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-08-06 23:45

Citat
også selvom det ikke er til privat forbrug

Kvickly og andre supermarkeder er detailforretninger med salg af dagligvarer til privatkunder, og ikke noget engrosmarked beregnet til salg af større varepartier til videresalg.

mvh dova

Kommentar
Fra : christofferd

Dato : 26-08-06 23:48

Er det noget I gætter på eller kan I finde noget sted hvor reglerne rent faktisk står nedskrevet?

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 26-08-06 23:48

Er det ikke korrekt, at de nu må begrænse fx antal kasser sodavand de vil sæle til én kunde (det måtte de ikke tidligere)
Hvad drejer det sig om christofferd

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 26-08-06 23:49

Skulle være: kasser sodavand på tilbud

Kommentar
Fra : christofferd

Dato : 26-08-06 23:52

Det drejer sig om: Kan Kvickley nægte mig at sælge mig for 50.000 kr af en vare de taber penge på. Jeg kunne godt tænke mig at have nogle dokumenterede svar

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 26-08-06 23:55

Hvis de taber penge på varen er det jo tilbudsvarer. Så er jeg 99,9% sikker på at de har lov (jvf begrænsning af kasser sodavand pr. kunde), men så må vi jo finde en paragraf til dig

Kommentar
Fra : christofferd

Dato : 26-08-06 23:58

Ja, kan du finde mig en paragraf, så er du dagens helt !!!

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 27-08-06 00:01

Hmm; Måske har du ret:

Citat
2.6. Salgsfremmende foranstaltninger og slagtilbud

En enkelt bestemmelse træder først i kraft den 1. januar 2007. Der er tale om lovens § 9 om salgsfremmende foranstaltninger. Samtidig ophæves de hidtidige forbud mod tilgift og mængdebegrænsning. Der vil således fra 1. januar 2007 kunne ydes tilgift i forbindelse med køb, og de erhvervsdrivende kan igen sætte et loft for, hvor stort et antal enheder den enkelte kunde må købe af en vare.

Se mere her:
http://66.249.93.104/search?q=cache:EtzKWJksgrIJ:www.forbrug.dk/klage/love/forbrugerlove/mfl/retningslinjer/markedsfringslovenor/orienteringmfl/+%2Btilbud+%2Bvare+%2Bantal+%2B%22lov+om%22+%2Bhandel+%2Bm%C3%A6ngdebegr%C3%A6nsning+%2Bikke&hl=da&gl=dk&ct=clnk&cd=2

Kommentar
Fra : christofferd

Dato : 27-08-06 00:04

Vil det sige, at de ikke har ret til at sætte begrænsning på ???

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 27-08-06 00:06

Her lidt mere:

Citat
Forbud mod mængdebegrænsning
Markedsføringsloven indeholder et forbud mod mængdebegrænsning af tilbudsvarer.

Du må altså ikke ved tilbud skrive fx: "Max. 3 stk. pr. kunde", "Kun 1 kasse pr. husstand" eller lignende. Forbudet indebærer, at du skal sælge ligeså mange enheder af varen, som kunden ønsker, dog kun så længe varen er på lager i forretningen.

Du må ikke nægte at sælge dine varer til bestemte aftagere. Forbudet betyder, at du ikke må afvise at sælge til fx andre detailhandlende.

Forbudet mod at mængdebegrænse må ikke omgås ved, at en detailhandler til sin forretning tilknytter en kundeklub, medlemsforening eller lignende. Det betyder, at der ikke må foretages begrænsning i antallet af enheder, som hvert medlem kan købe.

Se her:

http://www.forbrug.dk/markedsforing/hvadgaelder/mfl/godskik/saerlige-omraader/internet/net-tjek/net-tjek-for-erhvervsdrivende/markedsfoering/maengdebegraensning/forbud-mod-maengdebegraensning/

Kommentar
Fra : christofferd

Dato : 27-08-06 00:09

Du er dagens helt. Det vil for mig at se betyde, at uanset hvad de siger, kan de umuligt nægte mig at købe ind med arme og ben, er det ikke det der er konklusionen ???

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-08-06 00:09
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-08-06 00:12

hvis du læser om bilkasagen kan du jo bare rende ind og ud af kassen - så er der ingen problemer - undtagen for os stakler der så ikke kan nyde godt af tilbuddet

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 27-08-06 00:15

OK. Det ser ud til at de ikke kan forbyde dig at købe hvad du vil, men du kan blive nødt til at gå gennem kassen flere gange:

http://www.forbrug.dk/markedsforing/sager/retssager/mf-retssager/afsluttede-civile-retssager/4/

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 27-08-06 00:15

I den tidligere markedsføringslovs § 7 (ophævet 1. juli 2006) fremgik det:

"”En detailvirksomhed må ikke fastsætte noget loft for, hvor stort et antal enheder den enkelte kunde må købe af en vare. Der må endvidere ikke nægtes salg til bestemte aftagere”"

Sø- og Handelsretten afsagde en dom i 2002 som gør det muligt at lave begrænsninger, men kun for hvert enkelt indkøb! Ved afgørelsen lagde retten vægt på, at andre butikker ikke skal have mulighed for at købe hele lageret af tilbudsvarer i en forretning til skade for de almindelige kunder.

Under alle omstændigheder er Markedsføringsloven blevet ændret pr. 1. juli 2006, og der fremgår ikke længere noget forbud mod mængdebegrænsning.

Når der ikke er specifik lovhjemmel for andet, falder vi tilbage på aftalelovens bestemmelser. Og der er som udgangspunkt aftalefrihed her i landet.

Hvis Kvickly har udstillet en vare i butikken med mængdebegrænsning, må du købe varen i det antal de har specificeret. Hvis de ikke har specificeret en begræsning vil jeg mene, at du kan købe samtlige de udstillede varer, da et prisskilt i forretningen er lig med et tilbud - som du så accepterer.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 27-08-06 00:18

Ham miritdk er sgu hurtig

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 27-08-06 00:23

Nu, da vi har fundet ud ag at du har ret til at købe så meget du vil (hvi de har det på lager), kan du så ikke fortælle os, hvad det er du vil købe - måske skal vi også ned at tømme forretningen

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 27-08-06 00:26

Det var fremme for få år siden, og de har lov at nægte dig at købe vare de har på tilbud og især hvis de mener det er til vidresalg.
Det kom frem da mange kiosker ville købe ind til deres forretninger
Oven i købet blev der lavet sådan, at hvis det blev opdaget at at de havde taget deres tanter, onkler og børn og dem havde de mange af, løb frem og tilbage til bilen eller gik til en anden kasse, kunne det bortvises på ubestemt tid , da indkøbningen af de vare som forretningen havde købt som slagvare
af grosisterne, for grosisterne de ville heller ikke finde sig i det.
Så det er ikke noget vi gætter eller tror, det noget vi ved så brug dine penge på at købe det du skal bruge hos en grosist (hvis du har et moms nr.) hilsen Robert

Kommentar
Fra : christofferd

Dato : 27-08-06 00:28

Jeg synes at paragrafferne taler ret meget imod dig..

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 27-08-06 00:32

droslerne:
Umiddelbart mente jeg det samme som dig (se mine første indlæg), men læsning af diverse love har givet mig en anden opfattelse.
Så nu må du så finde noget der understøtter dit synspunkt

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-08-06 00:38

jeg kunne egentlig godt tænke mig at vide om varen i kvickly er billigere end den er i engroshandel
???? (tænker på at handler man engros hos en grossist kan man opnå mængderabat og andre aftaler)

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 27-08-06 01:28

Hvis varen er så billig at du synes det er et fund, så kan du gå hen i butikken og købe lige så meget du vil af varen (hvis de ikke i annoncen har begrænset antallet). MEN du kan ikke forvente at butikken vil lave en aftale med dig om at levere for 50.000 kr. ved bagdøren. Der har de lo til at sige NEJ.

Jeg kan ikke bevise det, men en meget vigtig ting i dansk lovgivning hedder: Rimelighed

Og det ville ikke være rimeligt at du på den måde drog fordel af deres forretningstalent.

Derfor vil du tabe enhver sag.

Så svaret er: JA - Det må såvel Quicly som alle andre firmaer.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 27-08-06 01:36

Jamen arne - hvad så med den Bilka-dom?

Dommen giver dem ret til at begrænse den enkelte handel, men du må godt gå flere gange gennem kassen.

Hvis butikken vælger at tabe på en vare (tilbud) er det så rimeligt at de bagefter ønsker at "begrænse" tabet ved at nægte at handle med én bestemt kunde. Derimod kan de begrænse tabet ved at skrive "så længe lager haves" i annoncen.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 27-08-06 01:43

Det var jo også det jeg sagde. Men jeg har lige været inde og checke christofferd's historik.

Profilen christofferd har 22 spørgsmål som han/hun ikke har gidet at lukke.

En sådan person/profil gider jeg ikke at tale med. BVADR.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 27-08-06 12:06

arne.jakobsen
Det havde jeg så ikke set - det med de 22 spørgsmål. Jeg tilslutter mig; indtil christofferd har fået rettet lidt på statistikken gider jeg heller ikke bruge mere krudt på dette