/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
network time provider
Fra : severino
Vist : 1820 gange
100 point
Dato : 26-08-06 21:47

Efter at have opdateret min router med den sidste nye firmware, er dato og tids funktionen blevet helt umulig at styre.
Jeg har spurgt producenten om der er noget galt med firmwaren, men det er der naturligvis ikke (efter deres mening)
De skriver at jeg skal hente en adresse på nettet, og indlægge den i NTP delen, så den selv går ud og justere dato og klokkeslet.
Nu har jeg søgt i flere timer med alle tænkelige (næsten) ord, men hver gang er det noget med hardware som man kan købe sig fattig i.
Det som jeg har brug for, er en webadresse der skal lægges i NTP'en.

Jeg har prøvet med de IP-adresser der benyttes i "Atomic Clock Sync", men det kan routeren heller ikke få noget ud af.

Hvem kender et link til en NTP syncronisator, som kan bruges i bl.a. min TopCom WBR 654?

Kommentar
Fra : Baxon7

Dato : 26-08-06 23:30

davs...

prøv læs det her

http://www.kandu.dk/Spg17514.aspx

baxon7

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-08-06 23:57

Jeg har forsøgt det du henviser til, men uden held.
Jeg har også prøvet :
dk.pool.ntp.org
ntp.inet.tele.dk
ntp1.tele.dk (samt 2 og 3)
ntp1.get2net.dk (samt2 og 3)
time.nist.gov
samt alle dem der er i Atomic Clock Sync, på adresserne:

MEN uden held, så det er da godt det ikke er væggeuret der skal stilles på den måde!

Kommentar
Fra : dk

Dato : 27-08-06 01:00

disse her
ntp.inet.tele.dk
ntp1.tele.dk (samt 2 og 3)
ntp1.get2net.dk (samt2 og 3)

plejer at virke,
men jeg ved, at nogle Routere vil have http:// foran
samt man sætter sommertids tabellen ind også (daylight start/end)

hvormeget går uret forkert ??

Accepteret svar
Fra : Per.Frederiksen

Modtaget 100 point
Dato : 27-08-06 10:16

Umiddelbart så vil jeg sige at du kan prøve: ntp.tiscali.dk, ntp.tele2.dk eller ntp.galnet.dk

Det er muligt at du også kan finde mere info her: http://www.pool.ntp.org/

Hvis du får brug for at teste op mod en NTP server så kan freeware programmet "AboutTime" benyttes. (effektiv metode til at teste URL'er for at se om der tales korrekt NTP).
se: http://www.arachnoid.com/abouttime/index.html

mvh. Per F.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 27-08-06 10:33

Ups, jeg fik vist skrevet lidt i et browser vindue som ikke var blevet helt opdateret - så jeg ikke fik set at du allerede havde afprøvet en masse ting.

Jeg formoder at du har hørt om Poul-Henning Kamp's kontrovers med DLink
http://www.linux-server.dk/index.php?entry=entry060409-100157
resolved: http://people.freebsd.org/~phk/dlink/

Der er noget der tyder på at TopCOM har ændret deres firmware - muligvis for at undgå at få en lignede sag på nakken - men derved har fået ændret det så der ikke længere tales korrekt NTP?

mvh. Per F.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-08-06 12:18

Ja så må jeg prøve mig frem igen.
Jeg har forsøgt at sætte dato og tid manuelt men den hopper tilbage igen til den 9. april 2002 og til et klokkeslet omkring kl. 9.
Tiden skal jeg normalt ikke bruge til noget, men den bruger den til at tidsstemple i loggen, så her er det misvisende.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-08-06 14:25

Nu har jeg hentet det program "About Time" som PerFrederiksen skrev om, og har testet en række NTP servere som er listet herunder:
TDC   ntp.inet.tele.dk    194.239.134.10
TDC1   ntp1.tele.dk      193.162.159.194
TDC2   ntp2.tele.dk      193.162.145.130
TDC3   ntp3.tele.dk      193.162.159.196
TISCALI   ntp.tiscali.dk      212.54.64.203
Galnet   ntp.galnet.dk      85.218.129.41
Tele2   ntp.tele2.dk      129.142.7.132
NIST   time.nist.gov      192.43.244.18
NASA   ns.arc.nasa.gov      128.102.16.2
US NO   tick.usno.navy.mil    192.5.41.40
POOL dk   dk.pool.ntp.org      83.92.151.242
POOL   pool.ntp.org      216.52.237.153
Atomic1            132.163.4.101
Atomic2            132.163.4.102
Atomic3            132.163.4.103
Atomic4            128.138.140.44
Atomic5            131.107.1.10
Atomic6            216.200.93.8
Atomic7            208.184.49.9
Denne liste er nærmest tænkt til andre der søger de samme oplysninger, som vi andre i fællesskab har fundet frem til.

Men jeg må arbejde videre med det, så det også kan komme til at fungere i routeren.
Iøvrigt kan "About Time" programmet anbefales, og det fylder ikke ret meget.

Kommentar
Fra : meiland

Dato : 28-08-06 15:01

Hej Severino !

Jeg har det samme problem med DLink's DI-624 router. Selvom jeg sætter dato og tid vha. pc'ens ur, smider den den korrekte tid væk, med det resultat, at forbindelsen på LAN's siden smutter.

Men mit router står og skifter mellem pc-tid og router-tid (2002).

Kommentar
Fra : Baxon7

Dato : 28-08-06 16:31

davs..

prøve det her,hvis i kan kan læse english..da jeg selv "poor read"..
men det er godt guide til router..

http://www.theroutersite.com/s/router_guide

baxon7

Kommentar
Fra : Baxon7

Dato : 28-08-06 16:34

davs..

fireware(severino):
http://forum.rpc1.org/

dlink(meilland):
http://www.dlink.com/

baxon7

Kommentar
Fra : severino

Dato : 28-08-06 20:06

Tak Boxen7, jeg vil reade mig igennem dette udenbyske, og se hvad der kommer ud af det!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-09-06 23:14

Den forkromede løsning
Nu ser det ud til at det fungere!!!
Løsningen var at jeg skulle ind og åbne for port 123, og brugte en af de førnævnte NTP adresser.
Så nu viser den korrekt dato og klokkeslet.

Der hvor jeg har mest at bruge det til, er når jeg ser i loggen hvad der er sket, så er det rart at kunne se tidspunktet.

Godkendelse af svar
Fra : severino

Dato : 17-09-06 23:28

Tak for svaret Per.Frederiksen.
Efter at have rodet lidt rundt på de links du havde angivet, kom jeg frem til resultatet med den port som NTP serverne bruger.
Det var dog ikke direkte indlysende, men via et link fra et andet link, som kom fra et tredie link o.s.v. blev jeg overbevist om at der skulle åbnes for port 123 både på TCP og UDP