/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Litteratur / Spørgsmål
10  dova 560
London - latin ?
Fra : hansine
Vist : 864 gange
200 point
Dato : 26-08-06 19:25

Min søde Datter har været på ferie i London og er kommet hjem med et foto vi IKKE kan forstå:
Oversættelse ønskes - og også gerne om nogen ved hvad det er hun er kkommet forbi :
anno decimo
edwardi
septimi regis
victorice reginæ
cives gratissimi
MDCCCCX

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 210 point
Dato : 26-08-06 19:35

En skulptur af Kong Edward rejst i 1910 (romertallet i bunden).

De andre ord er bare noget pral der betyder noget i retning af:

anno decimo = Årstallet 10 (1910)
edwardi = Edward
septimi regis = Den syvende Regent
victorice reginæ = Den sejrende Konge
cives gratissimi = Den store giver
MDCCCCX = Romertal for 1910

Ja det var da et bud.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-08-06 20:20

Citat
''ANNO DECIMO EDWARDI SEPTIMI REGIS VICTORIÆ REGINÆ CIVES GRATISSIMI MDCCCCX''" which means "''In the tenth year of King Edward VII, to Queen Victoria, from most grateful citizens, 1910.

http://admiralty-arch.ask.dyndns.dk/

Det er da også et bud

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-08-06 20:23

Citat
Admiralty Arch, seen from the northeast Admiralty Arch is a large office building in London which incorporates an archway providing road and pedestrian access between The Mall, which extends to the southwest, and Trafalgar Square to its northeast. It was commissioned by King Edward VII in memory of his mother Queen Victoria, although he didn't live to see its completion. A large Latin inscription along the top reads "''ANNO DECIMO EDWARDI SEPTIMI REGIS VICTORIÆ REGINÆ CIVES GRATISSIMI MDCCCCX''" which means "''In the tenth year of King Edward VII, to Queen Victoria, from most grateful citizens, 1910.''" It was designed by Sir Aston Webb.

Pral og pral

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-08-06 20:26

Bemærk lige at det eneste ans kan er at søge på nettet og finde svarene der.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-08-06 22:19

beating by google arne

Godkendelse af svar
Fra : hansine

Dato : 03-09-06 12:31

Tak for svaret arne.jakobsen.
aha - så ved vi det :)

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-09-06 12:39

???????????????????????????????????

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-09-06 13:12

Citat
arne.jakobsen
Modtaget 210 point
Dato : 26-08-06 19:35

--------------------------------------------------------------------------------
En skulptur af Kong Edward rejst i 1910 (romertallet i bunden).

De andre ord er bare noget pral der betyder noget i retning af:

anno decimo = Årstallet 10 (1910)
edwardi = Edward
septimi regis = Den syvende Regent
victorice reginæ = Den sejrende Konge
cives gratissimi = Den store giver
MDCCCCX = Romertal for 1910

Var det så en skulptur din datter så?

Jeg tvivler på at det svar der blev accepteret er det rigtige, men arne.jakobsen sidder sikkert og fryder sig over sine gætterier.

Kommentar
Fra : hansine

Dato : 03-09-06 15:10

Mange tak til alle her.
Ja, jeg har prikket i blinde på tastaturet.
Undskyld ANS - din forklaring var helt ok for os.
Beklager hvis det forrykker pointsituationen.
Og hold så op med at skændes.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-09-06 20:35

arne.jakobsen

Er du stolt af at have fået godkendt dit svar, som var helt hen i vejret.

hansine

Det har intet med point at gøre for mit vedkommende.
Hvis nogle brugere skulle købe dette spørgsmål, så tror de bare på arne.jakobsens oversættelse.
Han ved selv at hans svar var et skud i tågen, men for ham betyder point mere end at indrømme at han uretmæssigt har fået dem. Sådan er han.