/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Inkasso...må de det?
Fra : December
Vist : 1186 gange
200 point
Dato : 26-08-06 09:23

Jeg oprettede en hjemmeside for godt to år siden på Wannafind.dk, og betalte for et års "leje". Da tiden nærmede sig for at skulle betale igen, mailede jeg til dem og opsagde mit abbonement. Jeg fik en mail tilbage med bekræftigelse på min opsigelse.
Desværre gik min computer i stykker, og alt er slettet, dvs jeg har absolut ingen beviser for at jeg opsagt den.
Så i dag får jeg en inkasso-varsel (det er omkring et år siden jeg fik en regning hvor jeg opsagde den)
Må de godt give en inkasso-varsel når jeg ingen rykker har fået?

Hvad skal jeg gøre, for jeg har ikke lyst til at betale alle de ekstra penge når jeg har god samvittighed.

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 26-08-06 09:26

Nej. De skal sende 3 rykkere. Du har dog en svær sag, da du ikke har bevis på din opsigelse. Jeg er bange for du må betale en gang til.
Torben

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-08-06 10:11

December... prøv at se dette link, måske du kan bruge det, så du kan blive meldt ud??

http://www.pcinspector.de/file_recovery/dk/welcome.htm

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-08-06 10:16

Har du ringet til din email udbyder og hørt om de evt. har en backup af dine mails liggende?

Så har du nemlig mulighed for at få sendt mailen igen.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-08-06 10:55

Det værste du kan gøre er være passiv og spørge "om de kan det"

Skriv i stedet til firmaet, på rigtig papir og med kopi til inkassofirmaet. Forklar sagen.
Du må regne med at firmaet også kun er interesseret i at det skal gå ærligt til og at de selv vil lede efter din opsigelse.
Inkassofirmaet, kan heller ikke gøre dig meget, når der er strid om hvorvidt du skylder dem noget.

Hvis de engang har anerkendt opsigelsen, kan de ikke senere opkræve beløbet, selv om du ikke har skiftlig dokumentation. Så lad være med på noget tidspunkt at erkende du skylder noget, og indgå ikke nogen aftaler om afdrag eller noget som helst. Fasthold at du intet skylder, og de står svagt.
I givet fald skal de slæbe dig i retten, og det gør de næppe for så små penge.
Ribers og lignende er tomme trusler, for du skal erkende at du skylder for at havne der.

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 26-08-06 10:57

Først og fremmest må de ikke true med inkasso før efter 3 rykkere. Normalt får man først en batalingpåmindelse, derefter en rykker og sidst evt. en af de røde rykkere udsendt fra RKI med trudsel om inkasso. Først når du ikke har reageret på den røde rykker må sagen sendes til inkasso hos en advokat. Indgår du en aftale med advokaten om betaling kan du ligeledes ikke redistreres i RKIs registre før du ikke overholder denne aftale.

Men du får mere end almindeligt svært ved at bevise at du har opsagt din hjemmeside. Prøv dog at ringe til dem, og sæt dem ind i situationen - de vil nok forstå din situation!

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 26-08-06 12:54

For at svare meget kort på dit spørgsmål angående inkasso er svaret: JA.

Men behåver ikke at sende flere rykkere ud inden man truer og overgiver sagen til en inkasso. Det er dog normalt man lige sender en eller 2 rykkere og man gør klog i at sende evt. rykker nr. 2 med inkassovarsel anbefalet. Så er man sikker på at debitor har modtaget skrivelsen.

Prøv at ringe til firmaet og forklar du har sendt en mail den og den dato og at du har den liggende på computeren. Det kan måske få dem til at frafalde betalingskravet. Kan du ikke bevise du har sendt din opsigelse hænder du på den.
SÅ DERFOR SEND ALTID EN OPSIGELSE ANBEFALET, og glem det "side E-mail".

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 26-08-06 13:25

Hawaii

Hvad er der galt med dig?? Bemærk den første linje i citatet. Det er ofte du skriver et svar til en bruger, som er det rene Anders And vrøvl og fuldstændig forkert. Sæt dig ind i tingene, inden du bare plaprer op

Citat
Inkasso
Når man er blevet rykket tre gange, og man stadig ikke betaler, ryger sagen til inkasso, dvs. den bliver overgivet til et inkassofirma eller en advokat. Og indtil den nye lov på området blev vedtaget i 2001, var der heller ikke noget loft over inkassogebyrer. Man risikerede derfor at blive pålagt op til 1200 kr. plus påløbende renter, når sagen røg til inkasso. Men efter loven er blevet vedtaget, må inkassogebyret ligesom rykkergebyrerne højst være på 100 kr.

http://www.dr.dk/Forbrug/Artikler/Rettigheder/20051206150705.htm#inkasso