/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Varmepenge tilbageholdt.
Fra : idaw
Vist : 2551 gange
75 point
Dato : 25-08-06 13:24

Jeg står og skal til at flytte ud af min lejlighed. Nu skulle der så komme varmepenge tilbage, men dem har udlejeren tilbage holdt. Hendes begrundelse er at de 10000 der er lagt i indskud ikke dækker reperationer på lejligheden når den fraflyttes.

Er det lovligt?

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 85 point
Dato : 25-08-06 13:29

Det lyder af meget reparation på en lejlighed, men for at være helt sikker, ville jeg ringe til disse på mandag

http://www.llo.dk/

Personlig henvendelse
Mandag-onsdag kl. 13-15 og
torsdag kl. 13-17

Telefonisk henvendelse
Mandag-torsdag kl. 10-16
Tlf 3311 3075
Fax 3393 7617

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 25-08-06 13:45

Hej.
Har i haft syn på lejligheden? Hvis ikke må hun godt tilbageholde dem til det er sket. Ved dette syn skal du være opmærksom på, at hun ikke forlanger noget udbedret som du ikke vil acceptere. Samtidig skal du vide, at du kan indhente tilbud hos andre håndværkere og tage det billigste.
Var der mangler da du flyttede ind? Hvis ja, så har du forhåbentlig disse på skrift. Få alt på skrift.
Torben

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-08-06 13:53

Misligholdelse
En fraflyttende lejer skal altid betale for misligholdelse af lejemålet. Misligholdelse er:
Vanrøgt eller vedligeholdelse, der ikke har fulgt forskrifterne (f.eks. skære direkte på køkkenbord, overlap på savsmuldstapet, vægmaling på paneler o.lign.)
Manglende vedligeholdelse (f.eks. slidte gulve, kalk i vask efter dryppende vandhaner o.lign.)
Decideret hærværk, hvor noget er gået i stykker
Normalistandsættelse
Derudover skal fraflytter i ejendomme med en såkaldt A-ordning betale normalistandsættelsen. Den omfatter, hvidtning af lofter, maling eller tapetsering af vægge samt rengøring efter håndværkere.

Afdelingen overtager gradvist ansvaret for normalistandsættelsen med mindst 10 procent pr. år lejeren bor i lejemålet. Når der er gået mere end 10 år, skal fraflytter derfor ikke betale for udgifter til normalistandsættelsen. Nogle boligorganisationer vælger at nedtrappe beløbet med 1 procent om måneden.

fra ovenstånede link

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 25-08-06 15:20

Hej
Nordsted1 kommer med de regler der er gældende indenfor det almennyttige byggeri. Nu fremgår det ikke af spørgsmålet om det er privat eller almennyttigt byggeri. Private udlejere kan have deres helt egne regler. Så er det almennyttigt har Nordsted 1 fuldkommen ret.
Torben

Kommentar
Fra : myanne

Dato : 25-08-06 16:15

jeg vil bare sige, uanset om du bor til leje i alment , socialt boligbyggeri eller privat..er du dækket af lejeloven og kan ikke stilles ringere. Dine varmepenge må ikke tilbageholdes med den begrundelse. Lejernes landsorganisation er derfor oplagt at gå til, de ved hvad de skal og du kan så stå på sidelinien og vide at der er folk der hjælper, som ved hvad de gør.

myanne

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-08-06 18:44

Når man kikker på siden under privat ejendomme, så der nu ikke noget, så reglerne må vel næsten være de samme, men kontakt LLo som skrevet i mit første link

http://www.llo.dk/sw307.asp dette er for private ejendomme

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 25-08-06 19:36

Hej.

Var lejligheden nyistansat ved indflytning?
Hvorlænge har du boet i lejligheden?
Har du modtaget varmeregnskab? Og hvormeget skal du have tilbage?

Uanset hvad der er skrevet i en lejekontrakt, er det lejeloven der gælder.
Men en rigtig god ide med LLO.

Mvh Kissan

Kommentar
Fra : idaw

Dato : 25-08-06 19:52

lejligheden har jeg haft 3 år. Der skal alm istandsættelse igang, og det koster nok også, men jeg syns det er flabet at holde varme pengene tilbage. Det drejer sig om 3500.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-08-06 20:03

Du kan måske selv male lejligheden og sparer penge, men prøv at ringe til LLO

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 25-08-06 20:06

Jeg er vicevært, og normalt når en udlejer er for "dygtig" anbefaler jeg lejererne til at holde huslejen tilbage, der sker ikke dig noget da du alligevel skal flytte, kan du ikke smides ud.
3 år er sikkert ikke længe nok til at lejligheden skal istansættes for udlejers regning.
Men kontakt LLO de er mere end villige til at hjælpe.
Du her også ret til at istansætte lejligheden selv,og du har forhåbentlig lavet en mangelgennemgang med udlejer i forbindelse med indflytningen.

mvh

Godkendelse af svar
Fra : idaw

Dato : 28-08-06 08:25

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-08-06 09:02

Selv tak, håber du får nogle penge tilbage