/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Inkasso
Fra : lassethorsted
Vist : 424 gange
100 point
Dato : 25-08-06 11:23

Jeg har en kunde der ikke har betalt for et stykke arbejde jeg har udført i hendes hjem. Trods rykkerskrivelser osv har hun endnu ikke reageret, og så vil jeg hører hvad jeg har af muligheder. Min normale procedure plejer at gå ud på at jeg sender sagen videre til min advokat, som så forsøger at inddrive pengene... men det ender som regl med en eller anden ubrugelig afdragsordning på 300 kr om måneden i 6 år eller lign. Det kan jeg ikke bruge til noget. Er jeg i min gode ret til at kører ned og pille det ned som jeg har lavet hos hende? (Det er malerarbejde i hendes stue)

Havde hun købt en vare (et TV eller lign.) kan forhandleren vel frit afhente dette hvis kunden ikke betaler som lovet?

Håber på lidt hurtig hjælp, inden jeg foretager mig nogt ulovligt!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-08-06 11:44

Hvordan vil du komme ind i hendes stue?? Jeg ville ringe til en advokat og forhører mig, jeg syntes godt du kan komme ud i noget snavs, hvis du gør det

Når et fjernsyn ikke bliver betalt som aftalt, går det altså også til inkasso, ulempen er bare som du skriver, et meget lille afdrag, bliver et tv ikke betalt med små afdrag kan det blive hentet af fogeden, imidlertid har ejeren så haft indbrud dagen før fogeden kommer, uheldig ik

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 25-08-06 11:45

Citat
Er jeg i min gode ret til at kører ned og pille det ned som jeg har lavet hos hende? (Det er malerarbejde i hendes stue)

Nej det er du ikke.

Du må som tidligere bruge en advokat for at kunne inddrive det skyldige beløb.

Citat
Havde hun købt en vare (et TV eller lign.) kan forhandleren vel frit afhente dette hvis kunden ikke betaler som lovet?

Hvis der foreligger en dommerkendelse.

Som borger i Danmark har man ikke pligt til at lukke andre ind, som man ikke ønsker besøg af, medmindre der foreligger en dommerkendelse. Han hun kan ikke gøre det alene fogeden skal også være til stede.

Godkendelse af svar
Fra : lassethorsted

Dato : 25-08-06 11:50

Tak for svaret ans. Lige hvad jeg frygtede... Men må jo bare væbne mig med tålmodighed så... Folk tror efterhånden at håndværksvirksomheder i Danmark er et alternativ til banken. Hvis de ikke lige kan betale kan de jo bare afdrage regningen! SUK!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-08-06 11:57

Jeg syntes folks moral er helt hen i vejret, det sker for rigtig mange håndværkere og ikke kun nu
det har været sådan i rigtigt mange år.

Vedr. radio/tv o.lign er det en rigtig dårlig idet, med køb på afdrag nu, og start med afdrag om så og så længe, forretningerne skyder sig selv i foden rigtigt ofte, da mange køber selv om de godt
ved, de aldrig får pengene til at betale afdragene med.

Kan man ikke som håndværker bede om et forskud, eller penge efterhånden som arbejdet bliver udført, for ikke at stå i den situation som du gør nu??

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-08-06 12:00

Har du prøvet at ringe til hende og fortalt at sagen nu vil blive sendt til inkasso hvilket vil betyde en endnu større regning.
Der er jo dem der lider af "rudekuvertfobi"

Kommentar
Fra : henrikwendt

Dato : 20-06-07 07:46

Hej maler Pas på de malermester som bruger underentreprenør og er konkurs rytter specielt i københavns området.Uorganiseret.udnyter billig arbejds kraft.betaler ikke regningerne.snyder kollega.Jeg har lige prøvet det.Der er kun advokaten desværre.jeg har forhørt mig.