/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Vedbend kravler ind under tage
Fra : torben7913
Vist : 758 gange
100 point
Dato : 24-08-06 07:28

Jeg har en efterhånden stor vedbend, som jeg på den ene side er glad for, den er køn op ad muren på mit hus, men nu er den nået op til tagudhænget og begyndt at kravle ind på loftet og ud gennem tagpladerne. Jeg har derfor klippet den tilbage så den magler 10 cm i at nå op til tagudhænget, men den kommer derop igen til næste år.
Er der nogen som har erfaring med at spærre for adgangen til taget?
De brædder som udgør tagudhænget har luft imellem sig for at sikre luftcirkulationen under taget. Jeg har tænkt på om det er muligt med fibertex at forhindre vedbenden i at gå gennem tagudhænget. Jeg er godt klar over, at jeg bliver nødt til at klippe tilbage jævnligt, men en fysisk spærring ville være en ekstra sikkerhed for at den ikke går gennem taget.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 60 point
Dato : 24-08-06 08:09

Fibertex vil ikke i det lange løb kunne forhindre vedbend i at gro igennem, og videre op til taget.

Så der er ikke andet for end klippe den ned med jævne mellemrum

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 24-08-06 08:11

Da den kraftige fibertex, skulle kunne holde alle planter fra at kunne bryde gennem bassinfolie nedefra, må den også kunne holde vedbend ude fra dit tag. Tag jævnligt og se, om der er strittere på din vedbend, og flet dem ind i det eksisterende, så de skifter retning; det tror jeg er en mere holdbar løsning, end at klippe, for klipper du, kommer der bare nye skud i den uønskede retning, fletter du, bestemmer du meget af retningen. Når du tvinger en plante til at vokse nedad, hæmmer du væksten lidt, uden at det øjensynligt skader planten. Jeg har prøvet at få arkitektens trøst til at vokse nedad, og det gider den ikke, men op, så ryger den afsted.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 24-08-06 08:15

Kommentar til Nordsted1 .............................. og/eller lede uden om, så den kommer oven på taget

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-08-06 09:41

A.C Rosmon... det var da en god ide, med at lede udenom

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 24-08-06 10:31

Hvis du ikke vil ha' den op under taget, er der ikke andet at gøre end at bide i det sure æble og gribe saksen et par gange om året. Mit udhæng er lukket 20 cm ud fra muren, alligevel kan min Efeu (vedbend) finde de steder hvor fugerne er 1-2 mm dybe, og klemme sig igennem.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-08-06 12:08

Der er ingenting der kan holde en Vedbend ude

Jeg har set husgavle være totalt undermineret og revnet hvor Vedbend har vokset i mange år, og tagkonstruktioner løsnet fra murværket.

Det mindste lille hul eller sprække, og Vedbend vokser bare igennem.

Lidt ligesom mølkebøtter der vokser op gennem et 10 cm tykt lag asfalt.

mvh dova

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-08-06 14:01

Hvis du kunne få den til at møde noget kobber eller kobbersalt, trækker den følehornene til sig.
Det er det, man gjorde, dengang drænrør var løse teglrør. De fik lige et vred kobbertråd ved de samlinger, der lå for højt oppe. Det fik nærgående planterødder til at bøje af. Slyngplanter, der kravler op af stolper og vægge, undgår osse kobber
mvh
pbp

Kommentar
Fra : torben7913

Dato : 25-08-06 16:52

Tak for de mange reaktioner, jeg blev lidt facineret af svaret fra pbp-et om kobber, men når jeg søger på kobber og pante* på nettet kommer der en del landbrugssider frem som fortæller om tilsætning af kobber på kobberfattige jorde. Så det er nok mere sandsynligt at dova og mokof har ret i at jeg ikke kan stoppe vedbend uden at bruge saksen.
Er der nogen der ved om man kan dele pointgivningen, når der er flere der har givet gode svar?
Jeg synes det vil virke forkert at blackliste et godt svar.
Med venlig hilsen
Torben7913

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 25-08-06 17:45

Du er nødt til at give pointene til det bedste svar, men kan til gengæld lave et nyt spørgsmål, hvor du giver en bestemt mulighed for at svare og five den person point.

Godkendelse af svar
Fra : torben7913

Dato : 25-08-06 17:56

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-08-06 18:22

Selv tak, ærgeligt at du ikke er helt tilfreds med mit svar, men som jeg skrev tidligere, så bliver du nød til at bruge saksen