/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Karburatorens funktion
Fra : Martin_Svenningsen
Vist : 1476 gange
65 point
Dato : 23-08-06 21:27

Sad lige og kiggede lidt på min gamle karburator, og så, så jeg at der var mere end 'en dyse i bundkaret, det har jeg aldrig skænket en tanke før, men altså der er hovededysen, og så kan jeg se to mere som jeg ikke ved hvad er til, og er der flere? Altså spørgsmålet er hvilke andre dyser der er end hovededysen og hvad er de til, og er der en dyse der styrer benzinen optil en 1/3 gas? syntes jeg at jeg har hørt engang?

udover det vil jeg gerne høre hvad der styrer gassen hvornår, hele vejen op til fuldgas, og hvordan det lige fungere er "de" ikke afhængige af hoveddysen?

- Martin Svenningsen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 23-08-06 21:28

(Aprillia Sonic 03, 12 mm)

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-08-06 21:47

Der er normalt kun en dyse mere end hoveddysen, og det er den lille tomgangsdyse ved siden af hovedysen.
Tomgangsdysen fører benzin udenom spjældet, så nålen har ikke indflydelse på den, det har derimod "luftskruen" som bestemmer hvormeget tomgangsdysen skal give.
Tomgangsdysen giver jo hele tiden lidt benzin, og får dermed noget indflydelse op til ca 1/4 del gas, men når gasspjældet åbnes, falder trykforskellen over spjældet, og luftskruen får dermed mindre betydning.
http://www.retrodeluxe.dk/karburatorphbdk.htm
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 23-08-06 22:13

Giver tomgangsdysen benzin hele tiden, også i topfart?
Og vil nålen give lige meget benzin hvis den ikke kommer helt op, lige godt hvilken dyse man bruger?

Og du skulle vel ikke vide om det er samme dyserør, og tomgangsdyse der anvendes i Dellorto 12 og 17,5 mm karburator?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-08-06 23:20

1. Giver tomgangsdysen benzin hele tiden, også i topfart?
Kun teoretisk, i praksis giver tomgangsdysen nærmest nul benzin i topfart.

2. samme dyserør, og tomgangsdyse der anvendes i Dellorto 12 og 17,5 mm karburator?
Ved det ikke nøjagtig, men tror da at tomgangsdysen er lidt størrer i 17,5
Men du kan jo læse deres nummer hvis du skiller ad.

3. Og vil nålen give lige meget benzin hvis den ikke kommer helt op, lige godt hvilken dyse man bruger?
Uanset i hvilken stilling nåler er i, så er der lukket helt op ved bundgas, da nålen har åbnet dyserøret så meget at det frie areal er meget størrer end dysens "hulareal"
Så nålens stilling i gasspjældet har kun betydning fra 0 til ca 2/3 gas. Det vil sige at vis knallerten får for lidt benzin mellem 0 til feks. 2/3 gas, så er det en god ide at hæve nålen, ellers er det ikke nogen fordel.
Altså mellem 2/3 til fuldgas, er det kun hoveddyse størrelsen der har betydning.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 24-08-06 15:33

Hvis nålen ingen betydning har fra 2/3 til fuldgas.. hvad regulere så farten/ydelsen mellem 2/3 og til fuldgas?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-08-06 16:20

Det gør suget/fyldningen, og hastigheden gennem karburatoren.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 24-08-06 16:25

Ahh ok..

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 24-08-06 17:37

hvad er den bue så til som er på gasspjældet, den vender ud mod luftfilteret

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-08-06 19:04

Den er med til at skabe en jævnt luftstrøm ned mod strålerøret.
Den sikrer at der ikke sker for meget modstand og turbolens. Det ville der gøre hvis den var fuldkantet, ligesom en vandslange eller rør har for mange vinkler og knæk.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 24-08-06 19:48

Se det link som palle har sendt.
Du kan se på billedet af cirklen hvilke dele der er indflydelse på hvilke områder af gassen.
Læs det hele som står på siden. Det giver en god forståelse.

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 25-08-06 17:07

Hvad er det lige tomgangsskruen gør?.. løfter den bare spjældet så der kommer større sug som då kan suge mere op gennem tomgangsdysen?.. eller løfter nålen sig også lidt så der også kommer lidt op gennem hovededysen?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-08-06 17:31

Hvis du med tomgangsskruen mener den store fingerskrue, der løfter spjældet, så gør den det:
Giver en passende luftmængde der giver en passende tomgang, men den giver også en lille mængde benzin da nålen løftes lidt. Denne mængde benzin er ikke nok til at få en god forbrænding og dermed en jævn motorgang. Derfor skal luftskruen justeres for at trække en passende mængde benzin udenom.
Luftskruen er ikke afhængig af gasspjældet, men kun af trykforskellen mellem fronten af karburatoren, og trykket bag spjældet. Når jeg skriver at den ikke er afhængig af gasspjældet, er det ikke 100% rigtig, da et lille løft af gasspjældet, giver mindre trykforskel, og derfor en anelse mindre luft gennem luftskrue og dermed benzin gennem tomgangsdyse. Derfor bør man justere begge skruer, et par gange.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 25-08-06 17:44

Jamen bliver tomgangsdysen udnyttet maksimalt lige godt hvor lavt spjældet sidder, altså er der altid nok tryk/sug til at udnyttet tomgangsdysen maksimalt hvis den vel og mærket har den rettet størrelse..

og jeg skal lige sikre mig, det sidste stykke gas, er bare spjældet der hæves lidt mere og derfor ændre trykket/suget så der kommer mere benzin op af hovede dysen .. right?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-08-06 17:58

Ja
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 25-08-06 18:04

Hehe ok.. men hvad mener du så med at den får mere benzin fra tomgangsdysen når man stiller på luftskruen.. den får bare mere benzin i forhold til luft eller hvad?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-08-06 19:19

Altså, ved tomgang (Feks. 900 omdr./min) er der feks. 0,5 kg/cm2 tryk på karburatorens motorside (Mellem membran og gasspjældet), altså vaccum. Udenfor er der jo normalt 1 kg/cm2
Dermed suges der ret meget luft gennem luftskruen, som dermed suger feks. 10 g benzin gennem tomgangsdysen.
Hvis du hæver gasspjældet, (Feks. 1000 omdr./min)så slipper der mere "hovedluft" forbi gasspjældet, så der ikke kan opretholdes samme vaccum, så nu er der 0,6 kg/cm2 tryk på karburatorens motorside. Så nu suger luftskruen kun 8 g benzin gennem tomgangsdysen.
Det kan få den følge at blandingen nu er for tynd, og du kan være nødt til at skrue luftskruen lidt ud, for at få den korrekte blanding.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 25-08-06 21:39

men når man hæver spjældet kommer der jo også benzin fra hovededysen, ik?

og hvis det giver mindre benzin når man hæver.. hvorfor giver den så mere ved hovede dysen når man hæver?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-08-06 22:02

hvorfor giver den så mere ved hovede dysen når man hæver?
Fordi nålen hæves.
Man kan sige at den væsentligste benzinmængde i tomgang, er tomgangsdysen.
Og over ca 1/4 gas er den væsentligste benzinmængde hoveddysen.
Men de "lapper" jo lidt over hinanden.
Men alligevel har hoveddysen nærmest intet at sige ved tomgang, og ved fuldgas har tomgangsdysen nærmest intet at sige.
VH Palle Hansen
NB: Hvis nålen flyttes lidt op i gasspjældet, så gir hoveddysen lidt mere ved tomgang og op til ca 3/4 gas, men ikke mere ved 3/4 og op til fuld gas, da hoveddysen ikke kan give mere.

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 25-08-06 22:39

jamen er der ikke helt åbent for hoveddysen inden spjældet er i top.. og så det styk spjældet åbner til sidst gør at der kommer mere "flow" som suger mere benzin op?

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 25-08-06 23:18

Har lige en tilføjelse til sidste kommentar:

Hvis den suger mindre benzin fra tomgangsdysen når spjældet hæves, hvorfor bliver tomgangen så højere når man stiller tomgangsskruen ind som jo netop hæver spjældet?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-08-06 00:32

jamen er der ikke helt åbent for hoveddysen inden spjældet er i top..

Jo

og så det styk spjældet åbner til sidst gør at der kommer mere "flow" som suger mere benzin op?

Nææ den suger faktisk ikke mere fra ca 3/4 til fuldgas, og derfor bliver blanding tyndere ved fuldgas, men ikke så tynd at forbrændingen er dårlig, men den lidt tyndere blanding er bedre ved de meget hurtige omdrejninger, da forbrændingen går hurtigere.

Hvis den suger mindre benzin fra tomgangsdysen når spjældet hæves, hvorfor bliver tomgangen så højere når man stiller tomgangsskruen ind som jo netop hæver spjældet?
1. Der er mindre modsstand for motoren at overvinde, det er jo en slags kompressor.
2. Der åbnes også en smule for strålerøret af nålen.
3. Fyldningen af blandingen over stemplet bliver størrer, der er mere kraft.
4. Blandingen bliver godt nok tyndere, men det giver hurtigere forbrænding, og hurtigere tomgang.
Punkt 4, er lidt svær at forstå, men en tynd blanding giver flere omdr. men mindre kraft, men da vi snakker om en ubelastet motor, stiger omdr.
Det er det samme når du ikke rører tomgangsskruen, men skruer luftskruen indad, så oplever man også at omdr. stiger, fordi blandingen bliver tyndere. Men så kan man få besvær med tomgangen en dag det er koldt, da en kold motor skal bruge mere benzin.
Samme problem ser man feks. også med en gl. yamaha 4 g. Hvis dysen er lille, kan den tage rigtig mange omdr. i de små gear, men når man kommer i gear 4 mangler trækkraften, og den kører så kun stærk ned ad bakke.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 26-08-06 09:21

Det er det samme når du ikke rører tomgangsskruen, men skruer luftskruen indad, så oplever man også at omdr. stiger, fordi blandingen bliver tyndere.

når man skruer den indad kommer der vel mindre luft og mere benzin?

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 26-08-06 09:22

Tilføjelse: jo mindre karburator, jo større tryk/sug ik?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-08-06 10:05

når man skruer den indad kommer der vel mindre luft og mere benzin?
Ja, mindre luft, men nej så også mindre benzin.
Det er luften der presser benzinen, derfor:
Lidt luft=lidt benzin

jo mindre karburator, jo større tryk/sug ik?
Jo, og derfor skal store tun med små karburatorer (Ikke godt da luftfyldningen ikke er optimal), ikke altid have "særlig" store dyser, i hvertfald ikke så stor dyse som feks. en 21 mm skal.
Grunden er den du selv er inde på, at en feks. 12 mm karburator kan suge mere igennem en 90 dyse, end en 21 mm kan.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 26-08-06 15:31

Så hvis man kørte med samme dyse i en 21 mm og i 12 mm (ved godt man ikke kan, da mere luft = mere benzin) men lads bare sige HVIS man gjorde, så ville 12 mm faktisk levere mere benzin og dermed med kølig .. right? altså ved godt 21 mm'eren ville fordi den skulle have en større dyse

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 26-08-06 17:28

er overstående korrekt?

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 65 point
Dato : 26-08-06 18:28

Jeps
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 26-08-06 18:43

Tak for det Extraordinære gode svar, du er VIRKELIG en god hjælp, så endnu engang tak for din gode hjælp :D