/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Fliselægning
Fra : Dieter
Vist : 883 gange
100 point
Dato : 23-08-06 20:10

Vi har en terasse belagt med "fisk". eftersom årene er gået er de blevet noget forskudt i højden. Dvs. terassens overflade er meget ! ujævn.
Nu vil jeg lgge fliser OVENPÅ. Opretningen forestiller jeg mig skal ske med en sand / cement blanding.
Spørgsmålet er: hvilket sand/cement-forhold skal der anvendes ?

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 23-08-06 20:49

så bliver det bare meget være
det eneste rigtige hvis det skal holde og se ordentligt ud , er at tage de gamle sten op , få rettet sandet af få det vibreret ordentligt og så lægge stenende igen , eller nye sten hvis du vil have nogle andre

Kommentar
Fra : Dieter

Dato : 24-08-06 08:41

Hej bredker:
jeg er ikke enig. vi har haft bropikning i gården. Den har vi "fornyet" på samme måde . Med udmærket resultat. Det skal siges før sandet kom på, blev bropikningen stampet og det vil jeg også gøre denne gang.
Men du svarede slet ikke på det, jeg spurgte om !

Accepteret svar
Fra : Mokof

Modtaget 50 point
Dato : 24-08-06 10:50

De gamle fliser har nu sat sig det de vil, så hvis du ikke "gider" pille dem op, skal du lægge 3-5 cm afretningsgrus, stampe det og lægge de nye fliser. Jeg ved ikke hvorfor du vil ha' cement i. Men det er stadigvæk det bedste at fjerne de gamle fliser før du retter det af og lægger nye. Tænk hvis du eller andre skal fjerne det engang, gamle fliser-cementlag-nye fliser = dobbelt arbejde.

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 25-08-06 07:40

Du skal IKKE bruge cement! Hvor har du den ide fra?

Kommentar
Fra : Dieter

Dato : 25-08-06 08:56

Til lassethorsted:
Har talt med vores murer. Han sagde det var ok. Jeg skulle bare tage nogel af de gamle belægningssten op. Dette for at at vandet kan sive ned.
Ideen kommer også fra at jeg har set svendene gør det når de laver vejarbejder. Der er der selvfølgelig ikke noget gammelt materiale under.

Godkendelse af svar
Fra : Dieter

Dato : 25-08-06 19:48

Tak for svaret Mokof.