/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Ny variator og kobling, 90-65
Fra : patrickfridal
Vist : 2091 gange
200 point
Dato : 23-08-06 17:06

Hey

Har lige fået sat malossi multi vario og polini speed clutch kobling på.
Først satte jeg varioen på og 5,1 grams ruller på, den kørte vildt dårligt så smed dem der fulgte med til varioen i. Det kørte bedre.

Har så fået sat min kobling på og nu kører den kun 65, før med varioen kørte den omkring det den plejede.

Vil det hjælpe noget at smide de der blå trimfjedre i eller hvad de nu hedder. ?

Vil 5,5 grams ruller være fint ligesom før?

Har polini sport 46mm og TP powered udstødning på.

Håber nogen kan svare på bare lidt :)

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 23-08-06 17:42

Hvilke ruller har du prøvet of med hvilke kørte den bedst?

Jeg tror at du skal prøv med 4 grams ruller.
Hvilken dyse sidder der i din karburator og har du husket at hæve nålen da du skiftede cylinder.

Kommentar
Fra : patrickfridal

Dato : 23-08-06 17:46

Nej har ikke hævet nålen, har det meget at sige?

Har prøvet med dem der følger med i sættet, har fået fortalt det er 7 grams, men der er mange forskellige meninger.

Bestilte 5,1 grams med fordi før havde jeg 5,5. Bestilte 5,1 fordi 5,5 var udsolgt.

Min dyse er 98, har dog også powerfilter på.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 23-08-06 17:50

Dem som fulgte med, vejer de mere end dine 5,1 grams ruller?

Kørte dem hurtigt nok med den gamle kobling og langsommere med den nye?

Tager den flere eller mindre omdrejninger med den nye kobling?

Kommentar
Fra : patrickfridal

Dato : 23-08-06 17:51

Tror jeg de gør, har ikke lige vejet dem.

Ved ikke om den tager flere eller mindre, tror den tar flere

Kommentar
Fra : patrickfridal

Dato : 23-08-06 17:53

Lige nu kører den langsommere med den nye kobling, før kørte den 90 på speedometeret og nu viser den 65

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 23-08-06 17:58

De fjedre som sidder i din nye kobling er enten alt for tunge eller også så har du købt en 105mm kobling som burde ha været en 107mm kobling.

Sæt din gamle kobling tilbage i og få ført dit variomatik til at tage præcis de omdrejninger som giver dig flest HK.

Derefter kan du lege med din nye kobling.

Kommentar
Fra : patrickfridal

Dato : 23-08-06 18:03

Standard koblingsskål på sonic er 105, skal koblingen så ikke også være 105? Prøver at smide de der trimfjedre i koblingen og ser hvordan den kører. Hvilke ruller skal jeg umidelbart prøve at købe?

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 23-08-06 18:15

Sæt de tungeste i som du har, og prøv at mærke om trækket bliver bedre når du kommer op i fart.

Ellers så kan du prøve at blande dine ruller.
Altså sætte dem i så de sidder skiftevis 5,1 og 7 gram, du må altså ikke sætte 2 ens ruller ved siden af hinanden.
På denne måde får du ca. en gennemsnitsvægt = 6,05 gram Denne metode bruges hvis det ene rullesæt vejer for meget og det andet vejer for lidt.
Men skift tilbage til din gamle kobling først.

Når du tager din nye kobling af, så mål dem lige efter og se om de er lige store.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-08-06 20:54

Det kan aldrig hjælpe på topfarten at skifte vario og kobling, det kan kun give besvær med fornyede indstillinger.
Det eneste udskiftningerne kan ændre er accelerationen, altså at den f.eks. accelererer bedre ved lav hastighed, .
Stramme fjedre ændrer heller ikke på topfarten, men kan give en flyvende start, feks. hvis du vil op på baghjulet.
Sorry, men sådan er det nu engang.
VH Palle Hansen
NB: Mener malossi multi varios ruller, ikke har samme diameter og længde som dine orginale, og så må du slet ikke putte de orginale i den.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 23-08-06 21:45

Ja, originale Sonic varioruller er 15x12 og malossi er 16x13 så vidt jeg husker.
De skal selvfølgelig passe 100% i, ellers er det skidt.

Men som sagt, ud med polini koblingen og prøv dig frem med dit malossi vario.

Kommentar
Fra : patrickfridal

Dato : 23-08-06 21:47

Ja det er rigtigt palle. Men købt nogle der passer.

Har mixet dem nu og kører det samme.

Har snakket med en kammerat der siger det måske kan hjælpe at køre en lang tur så det hele bliver varmt .

Kommentar
Fra : patrickfridal

Dato : 23-08-06 21:48

Palle, forhandlerne af variatoren skriver at den kan give 10-15 km/t ekstra.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 23-08-06 21:59

En variator kan give 5 kmt. Det er min erfaring, men man kan opnå de samme 5 kmt med ens egen variator, hvis man filer en smule af der hvor variatoren støder mod blæserhjulet.
Det gjorde jeg på min Aprilia og det gav 5 kmt.

En lang tur vil nok ødelægge din motor hvis den med det store tun kun kører 65 kmt.
Så vil den tage rigtig mange omdrejninger og måske rive cylinderen.

Tag din polini kobling ud og få din Malossi vario til at kører perfekt.
Når det er gjort, så kan du prøve dig frem med din polini kobling, men vær lige sikker på at koblingen passer til din motor.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-08-06 00:05

forhandlerne af variatoren skriver at den kan give 10-15 km/t ekstra.
Ja, de skriver så meget, jeg har bare aldrig set det IRL.
Og koblingen kan jo kun koble motoren sammen med baghjulet, såå, der er kun forskel på hvor hårdt den kobler ind, og ved hvilket omdrejningstal. I alle tilfælde er den koblet helt ind når du har opnået en fart af ca 15 km/t, og så har den ikke mere at sige hved højere hastigheder.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : patrickfridal

Dato : 24-08-06 17:36

Hvilke ruller vil du gætte på?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-08-06 18:59

Jeg er vildt forvirret, og forstår ikke at en anden kobling skulle give en meget mindre topfart, det er ikke logisk, koblingen skal ingen indflydelse have på det. Er du sikker på du ikke også har sat en strammere fjeder bag koblingen, for så kan jeg godt forstå det.
Hvis det er den orginale kobling og fjeder, gætter jeg på du skal have 4,5 g ruller i.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : patrickfridal

Dato : 25-08-06 14:07

Igår var jeg ovre ved en kammerat der kunne fortælle at den bare skulle slides til, altså variatoren.

Nu kører den 80, før kørte den lidt over.

Lige nu sidder der en blanding a 7grams og 4, et eller andet. Og der kører den fint, bedre end før.

Palle jeg har skiftet den der fjeder bag koblingen, sat den hvide i fra sættet og fjernet den sorte. Skal jeg skifte tilbage?

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 25-08-06 15:42

Du bør have den fjeder i som er blødest. ( lettest at presse sammen )
Du skal faktisk kun skifte fjeder hvis du voldtuner din scooter og der er sandsynlighed for at den vil file kilerem.

Jeg har aldrig hørt om at en variator skal slides til.

Er du sikker på at din kilerem rør både din variator og blæserhjul, når motoren er slukket?

Hvis den er meget underlig i trækket, så sæt den tilbage til hvor den kørte 95 og bemærk omdrejningerne, hvor stor koblingen er og hvor tæt på variator og blæserhjul at kileremmen sidder.

Du skal med andre ord "back to scratch"

Helt forefra, og herefter udelukke fejlene en af gangen.

Kommentar
Fra : patrickfridal

Dato : 25-08-06 16:58

Har den hårdeste i. Prøver at skifte den og leger lidt med rullerne derefter, har lige købt nogle 4 grams da han ikke havde nogle 4,5 og der tager den mega mange omdrejninger og kører ikke særlig stærkt. Hvis det stadig er det samme efter at have skiftet trykfjerderen vil jeg starte forfra.

Jeg takker mange gange for hjælpen indtil videre.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 26-08-06 09:36

Du kan være 100% sikker på at dine omdrejninger falder når du skifter koblingstrykfjederen til en som er blødere.

Rullernes vægt (gram) , presser variomatiken op i gear ( lavere omdrejninger )
Koblingstrykfjederen styrke (kg) presser variomatiken ned i gear ( højere omdrejninger )

Ud af ovenstående får du at:
Højere vægt på rullerne giver lavere omdrejninger og lavere vægt giver flere omdrejninger
Flere KG på koblingstrykfjederen giver flere omdrejninger og lavere Kg på trykfjederen giver lavere omdrejninger.
Din standard trykfjeder er på ca. 22 KG.

http://www.msp-tuning.dk/products/productinfo.aspx?productid=2411&MenuItemID=561
Tjek lige den der ud. Hvis jeg skal have scooter igen, så bliver det med den på.

Kommentar
Fra : patrickfridal

Dato : 26-08-06 12:56

Har lige skiftet trykfjeder, det var den det var galt med, nu køre den kanon.

Ved ikke hvem af jer der skal have pointene, I har begge fortjent dem.

Forstår ikke hvad den der gør NoShyGuy

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 27-08-06 01:12

En springslider gør så fjederen ikke skal glide på metal inde i koblingen.
Det er et lille leje som den kan glide på, som gør at fjederen har en hurtigere og mere præcis reaktion når giver gas eller slipper gassen.

Jeg tror at den ville være fantastisk sammen med et overrange kit.