/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
Coca Cola Light vs. Coca Cola
Fra : BananJoe
Vist : 1274 gange
50 point
Dato : 23-08-06 14:46

Hvor meget feder en Coca Cola Light i forhold til en almindelig Coca Cola?

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : surfsusan

Dato : 23-08-06 14:55

det man ikke sige, men der er 0,5 kval per 100 g og alm kan du se her:
http://www.mcdonalds.dk/page/mcdonalds/67228/11881/12071/16302/45479/default.asp

Kommentar
Fra : surfsusan

Dato : 23-08-06 14:59

0,5 kcal

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-08-06 15:04

In the UK, a 330 ml can of Diet Coke contains around 1.3 Calories (5 kilojoules) compared to 142 Calories (595 kJ) for a regular can of Coca Cola. ...

herfra http://www.google.dk/search?hl=da&q=coca+cola+light%2Bcoca+cola%2Bkilojoules&btnG=S%C3%B8g&meta=lr%3D

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-08-06 15:18

spar på kalorierne og tab tænderne - drik cola

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-08-06 15:21

gå på kur og tab ---- humøret

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-08-06 16:43

Citat
Hvor meget feder en Coca Cola Light i forhold til en almindelig Coca Cola?

Husk at tage med i betragtningerne, hvor mange gange større risiko der er for alvorlige hjerneskader ved større indtag af Cola light og andre lightprodukter med kunstige sødemidler

Og m.h.t. om Light-produkter er ufarlige når man taler om vægt, så er det sådan, at de stoffer der er i omdannes i kroppen, sådan at man også tager på af dem....dog ikke helt så meget som de sukkerholdige ting.

Lightprodukter i forhold til slankekure, er blevet et reklamehit som "slankemidler" fordi folk ikke ved nok om ernæring, og om hvordan forskellige stoffer i sidste ende alligevel omdannes til kulhydrater og fedt i kroppen....de tænker bare: "NnØØøJjj ingen kalorier så er alt i orden".

Lightprodukter er fortrinsvis produceret m.h.p. de personer der ikke tåler sukker, som diabetespatienter, og ikke tænkt som "lovlige" ting man ikke tager på af.

mvh dova

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 24-08-06 07:26

Hvorvidt det ene feder mere end det andet kommer jo an på så meget. En light cola indeholder ikke sukker ligesom en almindelig cola - men sukker feder jo heller ikke da det bare er ret kulhydrat/energi. Hvis du derimod ikke forbrænder den energi omdannes den til fedt.

Dog peger flere undersøgelser på at de kunstige sødestoffer der er i cola light øger folks appetit så de efter følgende spiser mere, og så er man lige vidt...

Mit råd: Drik almindelig cola i mindre mængder, da det under alle omstændigheder er sundere at indtage sukker end kunstigt fremstillede sødemidler

Kommentar
Fra : BananJoe

Dato : 24-08-06 08:48

Hmm.

Hvis man kunne vælge mellem Light i små mængder eller almindelig i små mængder, hvad ville så være bedst?

Kommentar
Fra : BananJoe

Dato : 24-08-06 08:50

Og forresten.

Hvor kan jeg finde de undersøgelser, du nævner, som omhandler sødemidlers påvirkning af appetitten?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-08-06 09:37

Den dødelige Aspartam!

Aspartam (også kendt som Nutrasweet og som E nr. 951) er nok det mest anvendte af de kunstige sødemidler. Det bruges i masser af nærings- og nydelsesmidler som f.eks. Diet Coke, Diet Pepsi, Nikoline Light samt de fleste andre "light" sodavand, visse Cheasy surmælksprodukter, Nuka slankepulver og en lang liste af andre produkter. Dette er meget uheldigt, da det har vist sig at have alvorlige bivirkninger. Ofte viser disse bivirkninger sig først efter længere tids brug, og så er det ofte for sent. Det kan nemlig i nogle tilfælde skade ens helbred permanent.

Listen over bivirkninger og sygdomme, som dette giftstof har forårsaget, er meget lang. Her er nogen af dem: nedsat syn, øjensmerter, nedsat hørelse, ringen for ørerne, hovedpine, forvirring, hukommelsestab, træthed, skælven, depression, aggression, ængstelse, søvnløshed, kortåndethed, forhøjet blodtryk, kvalme, diarré, smerter i underlivet, kløe, overvægt, hårtab, svulster i hjernen og endog døden.

Bemærk at overvægt er en af bivirkningerne - netop det som de såkaldte "light" produkter med aspartam skulle modvirke. Det skyldes at aspartam giver trang til at indtage energirige fødevarer og får folk til at spise flere af sådanne fødevarer.

Aspartam indeholder blandt andet 10% træsprit. Træsprit er kendt for at forårsage blindhed hos alkoholikere. Når det indtages, omdannes det til formaldehyd, myresyre og diketopiperazin i fordøjelsessystemet. Formaldehyd er en nervegift. Myresyre er den gift, som myrer afgiver. Diketopiperazin er et kemikalie, der forårsager svulster i hjernen.

Hvis du har fået giftige stoffer som aspartam i din krop og ønsker at få dem renset ud, så læs hvordan i bogen "Clear Body, Clear Mind" af L. Ron Hubbard. Du kan bl.a. købe bogen fra:

Amazon

fra dette link http://users.cybercity.dk/~bbb9582/aspartam.htm

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 24-08-06 10:43

Uha - sikke en veritabel jungle af advarsler dit spørgsmål medfører.

Lad mig forsøge at svare på dit spørgsmål og samtidigt aflive lidt myter.

En cola-ligt indeholder ca ½ calorie pr. dl. hvorimod en alminde cola indeholder 40 calorier, så rent faktuelt er der et forhold der siger at alm. cola feder 80 gange mere end en cola-light.

Cola feder faktisk, selvom der skrives at det jo er energi som kan forbrændes. Problemet er blot at selvom kulhydrater ikke kan omdannes til fedt, og dermed ikke direkte feder, så betyder det at også kulhydrater kan medføre at man ikke kan tabe sig eller tager på.

Det hænger sammen med at vi først og fremmest forbrænder kulhydrater, og hvis vi så ikke har kuldydrater nok, kan vi begynde at forbrænde af det fedt vi under alle omstændigheder skal have i kosten. Får vi for mange kulhydrater kan vi således ikke forbrænde fedt og vupti, så feder colaen altså inddirekte.

Du kan roligt glemme alt om advarsler om aspartam, da alle undersøgelser har vist at det ikke er farligt i de mængder der bruges til sødning af fødevarer. Jeg ved godt at mange stadig påstår noget andet,men det er direkte vildledning. (så nu får jeg nok på puklen, men jeg kan tåle det)

Med venlig hilsen

Henning Borchert-Jørgensen
www.tabdiglet.dk

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 24-08-06 10:45

Hej igen

Jeg skulle måske lige tilføje at C-vitamin har de samme bivirkninger som nordsted beskriver ved for stort indtag. Hvad angår nutrasweet skal der spises kilovis af den rene vare før der er problemer.

mvh
Henning

Kommentar
Fra : Mayeen

Dato : 24-08-06 11:20

Hmmm... Lidt koldt vand i blodet...?

Jeg drikker altid cola light for ikke at tage på af det. Og man kan sgu dø eller blive syg af alt hvad man indtager, så jeg siger: alt med måde...

Hvis man ikke vil tage på er det en god idé at drikke light cola. Hvis man vil være 'sund', skal man nok drikke vand. Jeg synes i hvert fald det er en underlig tanke at holde sig til cola med sukker hvis man er bekymret over kunstige tilsætningsstoffer...

Mayeen

Annuller spørgsmålet
Fra : BananJoe

Dato : 18-10-06 14:10

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål