/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Bankenøgle eller kode12nøgle
Fra : BL14
Vist : 13669 gange
100 point
Dato : 23-08-06 12:40

Er der nogle der kan fortælle (eller et link) til hvordan man laver en banke nøgle (det var noget jeg så i tv iaftes) og syntes det kunne være sjov (det er ikke ulovig at have eller fremstille en)

MVH

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 23-08-06 12:47

ja så det godt. skummelt at folk så kan komme ind i 80 % af alle hjem.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-08-06 12:51

Jeg har svært ved at se det sjove i det

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 23-08-06 12:57

heller ikke her. jeg sys bare det er skummelt at folk kan komme ind uden at du nødvendigvis opdager det

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-08-06 13:10

Jeg synes det er endnu mere skummelt, at der er personer, der vil have en bankenøgle

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 23-08-06 13:15

også det ans. men tror at efter det program i tv igår er der mange der vil prøve

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 23-08-06 13:33

Kan du ikke lige forklare lidt nærmere hvad det er? Så ikke det program

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-08-06 13:35

Jeg synes at man i en tv-udsendelse skulle lade være med at forklare hvordan man fremstiller en bankenøgle. Jeg havde håbet på at de bankenøgler var lagt lidt i glemmebogen, det er jo ikke første gang de bliver omtalt.
Jo mere omtale jo mere interesse.

Du kan bare "se" på spørgeren her. "Bare for sjov"

Det er muligt at udsendelsen skulle vise at man ikke bor sikkert, men det får den modsatte effekt.

BL14 er sikkert ikke den eneste der bare for "sjov" kunne tænke sig at have en bankenøgle.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 23-08-06 13:37

det er en alm nøgle med det runde hoved. denne nøgle bliver slebet ned efter bestemte mål og herefter kan den låse 80 % af dk huse op. man sætter den i låsen, slår på den og så kan låsen åbnes. du kan ik engang se der har været nogen inde med mindre man skiller låsen helt ad og kigger i et microskob.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 23-08-06 13:39
Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 23-08-06 13:41

ja det var ikke så smart det program igår ans.

det snakkede mig og min mand også om. nu er der rigtig mange der skal afprøve det her

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 23-08-06 13:44

http://www.dr.dk/DR1/kontant/Tidligere+udsendelser/20050928122934.htm

her kan udsendelsen ses.

i menuen ude til højre - se seneste kontant

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-08-06 13:46

bublebee

Nu bidrager du selv med oplysninger om hvordan en bankenøgle skal bruges

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 23-08-06 13:49

ja men ham gutten her vidste slet ikke hvad det var. Alle kan jo nemt gå ind på dr og finde klippet. det står lige midt på deres hjemmeside altså.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-08-06 13:51

Fint bublebee er du ved at undervise kommende indbrudstyve eller er du fortørnet over at det kan lade sig gøre
.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 23-08-06 13:52

Tjae og hvis de nu ikke var så 'heldige' at have set det program, så har de da fået et anvisning her, på hvordan man gør
Desuden stod det osse på TekstTV - helt utroligt at dén slags overhovedet finder vej til medierne

Ja der skal en hel del til at forarge mig men dette.....

Dorthe

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-08-06 13:58

Opskrift på bankenøgle

Man tager en hvilken som helst nøgle, og banker på den med en hammer, til den er helt flad.
Nu kan den komme ind i de fleste sprækker.

For mere udførlig vejledning > fup@fid.us

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 23-08-06 14:03

Det er godt nok rystende det der... Har aldrig hørt om det før. Men tak for at du lige linkede til det... Nu forlader jeg ikke mit hus de næste par dage! hæhæ!

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 23-08-06 14:09

Til BL14

Ja, man sliber simpelthen takkerne af en almindelig nøgle når den skal laves om til en "Bankenøgle" hhv. "nøgle 12".

Til den øvrige debat: Jeg synes det er godt at befolkningen for at vide at denne nøgle findes. Mange har jo haft indbrud og er blevet kriminaliseret af forsikringsselskabet fordi at de ikke vil anerkende disse indbrud - ingen synlige tegn - udsendelsen mener jeg kan være medvirkende til at folk får den dækning/forsikringssum som de er berettiget til og har betalt for i dyre domme. Selvfølgelig vil mange prøve at lave en bankenøgle - jeg kunne såmænd selv finde på det for sjovt - men det er jo ikke ensbetydende med at de er indbrudstyve. Det eneste vi almindelige, lovlydige samfundsborgere kan gøre er at bede indbrudstyve om at EFTERLADE SIG NOGLE TYDELIGE TEGN PÅ INDBRUD istedet for at anvende disse bankenøgler.

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-08-06 14:11

vil.du

Jeg tror at du er enig med mig.

For mig virker det helt forkert at bublebee først skriver at det er skummelt

Citat
bublebee

Dato : 23-08-06 12:57

--------------------------------------------------------------------------------
heller ikke her. jeg sys bare det er skummelt at folk kan komme ind uden at du nødvendigvis opdager det

for dernæst at komme med vejledning/henvisninger til den omtalte nøgle.

Det kan godt nok bringe mit p.. i kog

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-08-06 14:19

Meget kan man sige om ham Microsoftmanden..............men han sender da en opdatering/rettelse når der findes et hul i sikkerheden.

Hvad gør Ruko og de andre...........................................

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-08-06 14:19

ampere

Hvorfor synes du så at det er godt at gi' opskriften på nøglen videre. Det er mange uskyldige, det går ud over.
Hvis man ikke er indbrudstyv, hvad fanden skal man så med en bankenøgle. Besøge sin fraskilte kone om natten, som ikke ønsker at ha' besøg af sin eks-mand.
En bankenøgle kan på mange måder misbruges.
Håber på at det bliver ulovligt at være i besiddelse af en sådan en nøgle.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 23-08-06 14:36

Hej ans

Jeg giver opskriften videre fordi den ligger offentligt tilgængeligt rigtig mange steder og især i det kriminelle miljø er den kendt. Opskriften viser hvor let det er at lave denne nøgle og derfor skal informationen ud, så der kan gøres noget ved det - det nytter ikke noget at det kun er kriminelle der kender til nøglen og fremstillingen. Det er helle ikke anderledes end med kopiering af nøgler til biler, tiltrods for at de er kodet...her vil forsikringsselskaber heller ikke dække en stjålet bil når der ingen tegn er på indbrud/tyveri. Hvis alle ved hvor let det er at kopiere en bilnøgle eller lave en bankenøgle, kan forsikringsselskaberne ikke bare lukke øjnene ret meget længere - derfor!

Kan fortælle at efter at have set indslaget, skal vi have skiftet samtlige låse i privaten + firma. Jeg vil hellere have informationen nu - uredigeret - end efter et indbrud som forsikringsselskabet ikke "æder".

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 23-08-06 14:48

Jeg kan nu ikke se det forkerte i, at folk ser den udsendelse. Så er folk som er imod denne nøgle advaret og at det kan lade sig gøre. Vi overvejer da selv at skifte lås nu, til nogle af de låse som de nævnte at det var langt sværere at få op. Eller til den sidste som man ikke kunne få op ved hjælp af en banke nøgle.

men jo jeg syntes det er skummelt, men syntes også at de der ikke så programmet får lov at se det. Både til skræk og advasrel og så man ved det hvis man en dag føler at man selv har haft besøg uden lov.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-08-06 15:05

I spørgsmålet her går det jo ikke ud på hvordan man kan sikre sig, men om hvordan man laver en sådan nøgle

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 23-08-06 15:07

Værsgo' BL14. Her er linket til en hollandsk video om hvordan man laver en bankenøgle.
http://...g.t..lm..n.ne./2..6/0./...._keys.html
P.S. Håb.r du kan læ.e det for der .r noget i vej.n med mit tastatur.

Kommentar
Fra : BL14

Dato : 23-08-06 15:14

Hej Mokof
Det er da noget jeg kan bruge til noget ikke så meget snak men dit link virker ikke kom igen
Så jeg kan komme ud og lave en masse bræk inden de alle får nye låse
mvh

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-08-06 15:21

Mokof

Lad os nu se hvor længe det holder.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 23-08-06 15:27

BL14 - HUSK også at give dig tid til at lave de synlige tegn på indbrud hvis du har held med dine bankenøgler, når du nu får nyt erhverv - bare for vores andres skyld

Ampere

Kommentar
Fra : BL14

Dato : 23-08-06 16:29

hvem siger det er noget nyt for mig

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-08-06 16:44

Citat
BL14

Dato : 23-08-06 16:29

--------------------------------------------------------------------------------
hvem siger det er noget nyt for mig

Du skulle bare lige have hukommelsen genopfrisket.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-08-06 17:11

Ja husk endelig at lave bankemærker - ellers får vi ingen erstatning.

Men man kan da stadig skyde et par slå'er for, hvis man ikke vil have ex-konen rendende.

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 23-08-06 17:55

Bare lige for at svare på mandens spørgsmål:

http://www.toool.nl/bumping.pdf

Nu ingen numre, vel!

Accepteret svar
Fra : lassethorsted

Modtaget 100 point
Dato : 23-08-06 20:30

Forresten:

Her kan du se en film hvor de laver nøglen og udfører tricket:
http://connectmedia.waag.org/toool/whatthebump.wmv

Søg selv mere info på http://www.toool.nl/index-eng.php

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 23-08-06 20:50

Ja ans, jeg er dælme enig med dig, denne gang!

I øvrigt - jeg er uddannet købmand og har fungeret som forretningsbestyrer i mange år, er dre mon nogen der vil have nogle gode fif om hvordan man nemmest begår butikstyveri? Endda med en ca. 99% garanti for at man ikke bliver opdaget????

Helt ærligt mand.....

Jeg har ikke haft tid til at følge medierne i dag men jeg forventer at de forskellige forsikringsselskaber kommer på banen, angående denne 'Brugsanvisning for indbrudstyve' som er blevet åbenbaret nu

SHIT hvor er det sindssygt at lægge sådan noget ud - og SHIT hvor er det vanvittigt at påstå at det er GODT (???) at det kommer frem - "for så får folk chancen for at gøre noget ved det" ?? Jamen HVAD er det så lige 'folk' skal gøre? Skal vi allesammen leve bag tykke jerntremmer, tyverisikringer i massevis, glubske menneskeædende rovdyr som dør- og vinduesvogtere - BARE FOR AT HAVE VORES EJENDELE I FRED for gemene tyveknægte?

Ja jeg er sq gal

Dorthe.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 24-08-06 00:04

Nogle af os nøjes nu bare med at skifte lås til en mere sikker type.

Kommentar
Fra : BL14

Dato : 24-08-06 10:29

1000 tak lassethorsted det var det jeg kiggede efter .der er mange meninger om dette her fint at det kan bringe folk p.. i kog . Dit navn er det fordi du bor i thorsted for det gør jeg.
mvh

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 24-08-06 11:47

Se nu mangler vi jo en anvisning på at skifte de elendige låsecylindre ud med de gode.

Og hvad er så de gode låsecylindre for nogen.

Kan en rukocylinder/lås skiftes ud med en af de gode.

Se det ville være en super idé..................................syntes jeg.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 24-08-06 12:16

De sagde i tv at der findes en rukolås, kan ikke huske hvad den hed, men det fortæller de i programmet. Men det er en med en nøgle med et sekskantet hoved. Der er både de alm takker i nøglen med og en "låsekpde" i siden af nøglen. I følge dem skulle denne ikke kunne laves til en bankenøgle endnu. men ruko må vide hvad denne lås hedder. den kan ikke lirkes op i hvert tilfælde

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 24-08-06 12:19

http://www.ruko.dk/visArtikel.asp?artikelID=241

denne her.

Mente den havde sekskantet hoved, men kan se den er firkantet

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 24-08-06 12:35

Jamen så accepter venligst svaret, så jeg kan få lidt point!

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 24-08-06 12:43

http://www.ruko.dk/visArtikel.asp?artikelID=240

Dette er det bedste bud fra Ruko på en "bumpsafe" lås. Dog kan også denne lås dirkes op, men det kan LANGT de fleste låse. Dog tager det betydeligt længere tid end deres 500-600 serie. Efter jeg smed det link til den "bankenøgle" der prøvede jeg at lave en... Det tog ca 20 minutter før jeg kunne bryde ind af min egen terrasse-dør med den. Så jeg læste lidt mere om sikkerheden på nettet, og den jeg linkede til ser ud til at være Rukos bedste bud. Dog findes der systemer som indtil videre ikke er blevet dirket op, og som kræver betydelig viden og indsig i låsesystemer...

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 25-08-06 10:08

Hej Lasse

I udsendelsen fra DR bliver der sagt at cylinderen til den nøgle (systemnøgle) også kan åbnes med en bankenøgle - dog sværere end ved en almindelig ruko. Derimod skulle det være umuligt at bruge bankenøgle til den nøgle Bubblebee linker til.

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-08-06 10:13

Har vi så nogen priser på de "sikre" låsecylindre.

Kommentar
Fra : BL14

Dato : 25-08-06 16:58

Ja Ca 600 kr til en dør med 3 stk nøgler Ruko Galant 10 skulle være den bedste jeg har lige sat her hjemme

Kommentar
Fra : MogensKan

Dato : 25-08-06 18:01

Jeg mener kun at det er tyveknægte der vil bruge oplysninger om denne type nøgle

Kommentar
Fra : BL14

Dato : 25-08-06 18:59

Så mener du forkert MogensKan

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-08-06 19:11

BL14

Du skriver det kunne være sjovt at ha' sådan en nøgle. Fortæl mig lige hvordan du vil bruge det sjove ved at ha' sådan en nøgle.

Efter min mening kan den nøgle kun misbruges

Kommentar
Fra : MogensKan

Dato : 27-08-06 15:38

Ja det kan godt være jeg mener forkert, men jeg kan ikke se hvad lovlydige mennesker skal
med oplysninger om hvordan man skaffer sådan en nøgle.

Kommentar
Fra : BL14

Dato : 27-08-06 16:55

Der kan gå sport i at kunne åbne låse

Godkendelse af svar
Fra : BL14

Dato : 27-08-06 16:56

Tak for svaret lassethorsted.Alletiders