/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Våd udestuevæg
Fra : alstroem
Vist : 1749 gange
300 point
Dato : 23-08-06 12:38

Vores naboer er gået i gang med et byggeprojekt, som desværre involverer os, da vi bor i rækkehus. Det er sådan, at deres håndværkere efter aftale rev vores trævæg i udestuen ned, så de kunne lave en pudset murstensvæg istedet.

Som aftalt, så gjort..
Projektet er dog langt fra færdigt, og det kan vi tydeligt se på vores side også.
Nu har vi en fin pudset rødstens-væg, men hvor håndværkerne aldrig fik tætnet mellem tag/mur og front/mur. Der er heller ikke lagt tag på muren endnu, så rockwoolen er kun dækket af med plastic. Det har betydet at murstensvæggen nu er konstant våd på 3. uge, da det jo har regnet temmelig meget og der er begyndt at komme brunlige pletter på den ellers pæne grå-pudsede flade.

Spørgsmålene er jo så:
1. Hvor længe kan sådan en mur tåle at stå våd?
2. Skal jeg bekymre mig om de brunlige pletter eller forsvinder de igen når muren tørre op?
3. Hvad hvis rockwoolen som isolere er blevet våd? Kan det så trænge igennem murstenen og ud i muren?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-08-06 13:23

1. Jeg ved det ikke med sikkerhed, men vil tro den kan stå våd til der kommer frost.

2. De brune pletter vil ikke forsvinde, selv når væggen er tørret op.

3. Fugt fra rockwool, vil godt kunne trænge igennem væggen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-08-06 15:17

Nu har jeg talt med en proff.

Mit svar til nr. 1 er rigtigt, hvis det skulle trække så længe ud, at det når at blive frostvejr (ej vi har vel noget sommer til gode !!) må i lave en slags udhæng, så murværket ikke frostsprænges

Kommentar
Fra : janik

Dato : 23-08-06 22:17

Det er rigtigt at en våd væg ikke kan tåle frost ,men på denne årstid sker der ikke
så meget ved det.
Vi kan ikke helt undgå at de vægge vi murer ikke bliver våde.
Når det er rigtig varmt sprøjter man vand på for at mørtlen ikke skal
blive tør for hurtig.
rockwoll skal ikke være våd men der skal noget vand til før den bliver gennemblødt.
De brune pletter skal nok forsvinde på denne årstid .
du skal sikre dig at de laver udlufning i murværket ca hver 4 studs nede ved soklen.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 300 point
Dato : 23-08-06 22:29

Når væggen er gråpudsen, og har fået bruge pletter, må det være noget der trænger igennem, og nej desværre tror jeg ikke de pletter forsvinder når væggen tørrer op, de vil blive mindre synlige men som sagt, jeg tror ikke de forsvinder helt

Kommentar
Fra : alstroem

Dato : 25-08-06 12:17

Jeg krydser fingre for de brune pletter!

Hvor skal der være udluftning i soklen på sådan en mur?

Kommentar
Fra : janik

Dato : 27-08-06 01:47

det skal der være i det første skifte

Kommentar
Fra : alstroem

Dato : 11-09-06 09:21

Jeg må jo desværre nu konstatere at de brune pletter ikke forsvinder, så når ret skal være ret, så får Nordsted1 de udlovede point.

Tak for hjælpen begge to!

Godkendelse af svar
Fra : alstroem

Dato : 11-09-06 09:23

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-09-06 09:36

Selv tak, hvor er jeg ked af, at det var rigtigt det jeg sagde med hensyn til pletterne