/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Kan dette bruges juridisk?
Fra : Mille35
Vist : 542 gange
100 point
Dato : 23-08-06 12:31

Bestemmelser vedr. opdigtet navn 9000 Aalborg

Ejere:
Bente og Mogens Hansen opdigtet 9000 Aalborg
Gitte og Børge Nielsen opdigtet 9000 Aalborg
Lotte og Per Hansen opdigtet 9000 Aalborg
Ved alle beslutninger angående arealet, har hver person een stemme. Afgørelserne træffes ved almindeligt flertal.

Arvebestemmelser:
Kun fællesbørn kan arve og overtager andelen som særeje.
Ved en ejers død overgår dennes stemmeret til deling blandt dennes børn, således vil der altid være seks stemmer, hvor et almindeligt flertal, til en hver tid, er beslutningsdygtigt.

Mit spørgsmål er:
Kan dette bruges juridisk?
De 3 søskende og deres ægtefelder

Nummer 2

Min mand og jeg købte et hus muntelig hvor der var 2 vidner ! til overtagelse 2006
Nu har de trukket budet tilbage kan de det ?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-08-06 12:53

Citat
Kun fællesbørn kan arve og overtager andelen som særeje

Man kan ikke sætte sig ud over arveloven, så såfremt der i et af de tre par findes børn uden for ægteskab, altså som kun den ene af parterne er forælder til, er dette barn arveberettiget efter den forælder (enten mor eller far)
Ligeledes kan man også kun testamentarisk træffe bestemmelser om halvdelen af sit bo når der er livsarvinger, da man ikke kan komme udenom tvangsarven.

Men man skal altid sørge for at have sagkyndig bistand i orden, både m.h.t. dokumenters udfærdigelse og at man sikrer sig, at de er juridisk holdbare (f.eks. tinglysning)

Spørgsmål 2:

I teorien er en mundlig aftale lige så bindende som en skriftlig, men ulempen ved en mundlig aftale er altid, at det vil blive påstand mod påstand, og hvis det kom så vidt som til en retssag, skulle begge parter kunne dokumentere deres ret.

mvh dova

Kommentar
Fra : Mille35

Dato : 23-08-06 13:24

Arealet er sat til o kr. der betales ikke skatter og afgifter

Kommentar
Fra : Tikker

Dato : 23-08-06 14:53

Spørgsmål 2 kræver mere information om buddet.
Var der en salgsopstilling med alle betingelser, som du sagde du ville acceptere herunder f.eks. Tilstandsrapport.?
Eller var det bare et beløb som blev oplyst uden præcisering af alle vilkårene?
I sidste tilfælde kan den nuværende ejer nemt smutte ud af det.
I første tilfælde med 2 vidner, står du noget bedre.
"Overtagelse 2006" er jo et noget tåget begreb.

Kommentar
Fra : Mille35

Dato : 23-08-06 15:25

det bare et beløb som blev oplyst og med hensyn til 2006 er fordi de skulle flytte i et andet byggeri som ikke var påbegyndt den gang vi handlede og det var i 2004

Accepteret svar
Fra : slambert

Modtaget 100 point
Dato : 23-08-06 20:56

Mht. arvereglerne i spørgsmål 1 går jeg ud fra, at du i det givne tilfælde er klar over, at der kun er fællesbørn - ellers kan fællesbørn erstattes med livsarvinger (hvis der skulle være nogen med en lille hemmelighed) og dermed kan man komme udover det problem. Ellers kan jeg ikke se noget problem i formuleringen, men vil give dova ret i, at dokumentet selvfølgelig skal tinglyses på arealet (dette koster 1.400 kr) og mht. særeje skal det stå i de respektive ejeres testamenter, alternativt skal deres børn oprette ægtepagt i tilfælde af ægteskab.

Mht. spørgsmål 2 kan jeg ikke helt gennemskue, om I har betalt et beløb til sikring af handlen. Hvis I ikke har betalt noget, har jeg svært ved at se, at I har nogen chance. Enhver udbyder af et produkt har ret til skifte mening og i forbindelse med hushandel holder mundtlige aftaler ikke særligt langt, desværre.

Slambert

Kommentar
Fra : Tikker

Dato : 24-08-06 08:17

Hej
Hvis I kun har en mundtlig aftale som er 2 år gammel, uden at vilkårene er præciseret og nedskrevet, mener jeg ikke det kan bruges til noget som helst, uanset der er vidner.

Godkendelse af svar
Fra : Mille35

Dato : 24-08-06 09:25

Tak for svaret slambert.