/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
lassethorsted
Fra : annfriis
Vist : 473 gange
50 point
Dato : 23-08-06 10:44

Vedrørende dit tip:

http://www.kandu.dk/tip14585.aspx

Mener en programmør for mange år siden fortalte mig, at ligegyldigt hvilken partition man installerede sine programmer på, skulle de altid installeres igen ved en eventuel formattering, fordi visse filer ALTID ville lægge sig på den partition, hvor styresystemet lå

Havde nemlig fået samme idé som du

Bruger dog systemet for at blive fri for at lave backup af alt det crap, man altid får samlet sammen

Har ikke formatteret endnu, så derfor spørgsmålet til dig

Kommentar
Fra : disken

Dato : 23-08-06 10:58

Alle databaserne mangler. Og skal installeres, igen.
Så programmer kan ikke køre på et andet drev - sti.
Har prøvet mange gange og har kun fået enkelte programmer til virke, med fejl og mangler

Accepteret svar
Fra : lassethorsted

Modtaget 60 point
Dato : 23-08-06 11:06

Det er rigtigt... Mange programmer smider ting ind på samme partition som styresystemet, og kan derfor kræve en geninstallering, men ligeså mange gør ikke. Det der er det smarte ved det her er, at man ikke mister ALT hvad man har på PCen når man formaterer (dokumenter, billeder, mindre programmer osv)

Office virker IKKE efter en formatering, men hvis du indsætter installationsdisken til det, og vælger "reparer"... så sker der ting og sager!

Dog kommer det MEGET an på hvad man bruger sin computer til... Personligt bruger jeg ganske få programmer, så det virker fint for mig.

Det skal dog lige tilføjes at de programmer du gemmer på D: partitionen skal være de programmer du bruger OG IKKE ANDET.

Ting du prøveinstallere og henter fra nettet bør gemmes på C: partitionen ligesom styresystemet. Det er normalt når du afinstallere disse programmer igen, at alle de små fejl opstår, da en uninstall kun fjerner 98% af det du smed ind - dvs. man får hurtigt ophobet en MASSE junk. Så er det let lige at formatere C: drevet en gang i mellem, så din computer er ligeså frisk som den dag den kom ud fra fabrikken!

Kommentar
Fra : annfriis

Dato : 23-08-06 11:08

disken

ok du giver mig altså ret - men venter lige og ser om lassethorsted svarer, da jeg nu har henvendt spørgsmålet til ham

Kommentar
Fra : disken

Dato : 23-08-06 11:10

Helt iorden, ville bare give mit syn på sagen, da jeg selv har prøvet turen.

Godkendelse af svar
Fra : annfriis

Dato : 23-08-06 11:12

Tak for svaret lassethorsted.

OK og tak Lasse, men man skal jo altså stadig igennem disse irriterende, tidkrævende geninstallationer

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 23-08-06 11:17

Nogle enkelte slipper man ikke for, men som sagt afhænger det en del af hvilke programmer du bruger. Udover MS Office pakken bruger jeg noget der hedder Azureus og Nero 6.0 samt Deamon Tools. Hvis du vil være ekstrasmart lader du installationsfilerne ligge i en mappe på dit D: drev. Så kan du geninstallere alt uden at skulle have andet end 2 cder i drevet... Udover formateringen tager det hele ca 10 minutter

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 23-08-06 16:51

Ideen er såmænd god nok, nu hvor alle "nuancerne" kom med .

Lige en reminder. Sikkerhedsprogrammer som antivirus, firewall osv, går det ikke at installere på et andet drev. De skal ligge sammen med Windows