/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Opsat hegn uden aftale
Fra : arnely
Vist : 738 gange
100 point
Dato : 23-08-06 08:55

Vores nabo har pludselig opsat et hegn i vores fælles skel.

Der stod et ældre hegn inden de opsatte det nye hegn. Det gamle hegn var af et materiale der kræve stort set igen vedligeholdelse. Det nye hegn er derimod et af de der flet hegn man kan købe i alle bygge markeder. Hegnet er malet i hvidt, og vil derfor kræve vedligeholdelse med tiden.

Vi er ikke på nogen måde blevet orienteret af vores nabo, om at de ville opsætte et nyt hegn i vores fælles skel. Det syntes vi er for dårlig, da vi jo ifølge hegnsloven er forpligtiget til og være med til og vedligeholde det nye hegn.

Men spørgsmålet er så om vores nabo kan forlang,e at vi er fælles om vedligeholde hegne, da de har opsat det uden nogen form for forudgående aftale.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 23-08-06 09:06

§ 7. Enhver grundejer er med de i § 8, stk. 2, og § 11 fastsatte undtagelser pligtig, når naboen forlanger det, at deltage i udgiften eller arbejdet med rejsningen af fælleshegn og afgive halvdelen af den dertil fornødne jord. Kan parterne ikke enes om hegnets beskaffenhed og dimensioner, må rejsningen ikke påbegyndes, før hegnsynets afgørelse herom foreligger.
Stk. 2. En grundejer, der ønsker at hegne på egen grund, må selv afholde udgiften herved.

§ 8. Udgiften eller arbejdet med rejsning af fælleshegn deles lige mellem parterne, medmindre hegnets rejsning overvejende er i den ene parts interesse eller er nødvendiggjort ved den brug, han gør af sin ejendom, eller hegnsynet har ment at burde imødekomme en af parternes ønske om rejsning af et særlig kostbart hegn. I sådanne tilfælde fastsætter hegnsynet udgiftens eller arbejdets fordeling efter den nytte og interesse, hver af parterne har i hegnets rejsning.
Stk. 2. Skønnes hegnets rejsning udelukkende i den ene parts interesse, fritages naboen for at deltage i udgiften eller arbejdet herved.

uddrag af hegnsloven http://www.hegnsloven.dk/lov.html

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 23-08-06 09:28

Klag til hegnssynet med påstand om, at din nabo skal genetablere det gamle hegn.
Det er ikke lovligt at ændre på fælleshegn uden aftale med naboen.

http://www.ret-raad.dk/neobuilder.php?id=20031204105427978000001534575436

Godkendelse af svar
Fra : arnely

Dato : 24-08-06 08:30

Tak for svaret Nordsted1. Det var lige hvad vi kunne bruge.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-08-06 09:39

Håber i finder ud af det på en god måde, der er ikke noget så kedeligt som uvenskab med naboerne, men jeg må sige, det var ikke den mest fikse måde naboen gjorde det på