/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
kattetis
Fra : anton72
Vist : 7319 gange
40 point
Dato : 22-08-06 23:11

har en lædersofa som mine katte desværre har tisset i, da de var killinger, kan ikke komme af med lugten.

håber der er en som kan hjælpe mig. pfht.

Kommentar
Fra : BXTC

Dato : 22-08-06 23:24

Hej!

Jeg havde et ligende problem på et andet slags stof, jeg spurgte mit lokale renseri hver der kunne fjerne lugten (fra bomuld) og de var meget behjælpelige... prøv evt. det.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-08-06 23:24

rodalon i lunkent vand - derefter bruger du læderpleje (lædervask og balsam)

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 22-08-06 23:32

Du skal købe noget der hedder R10 - - sådan en spray der fjerner lugt - det har jeg brugt med stort held..

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 22-08-06 23:33

Enig med mirit ... rodalon i lunkent vand. Det tager lugten af nærmest hvadsomhelst som lugter grimt - inkl. kattepis...

Hmmm i lædersofaen ......

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 22-08-06 23:34

...altså ikke på mig selv vel haha - Til en læderstol med kattetis på...

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 22-08-06 23:35

PS: Husk at der må endelig ikke være sæberester på klude, i spand, eller på sofaen, da sæbe ødelægger Rodalon's virkning! (Men det står vist også på flasken)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-08-06 23:36

berpox - jeg har gjort det med en vildfaren kat der ustandseligt så sig forelsket på min sofa - rodalonen skadede ikke læderet - man skal bare igang med plejen af læderet bagefter med det samme

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-08-06 23:48

Lige et ps......... hvis læderet ikke er kraftigt - eller meget stærkt farvet skal du bruge koldt vand og rodalon og være meget hurtig til at tørre af bagefter !!!!!!!!!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-08-06 10:25

du skal ikke være bange for at bruge rodalon - det indeholder ikke blegemiddel som mange tror - grunden til at jeg skrev sidste indlæg var blot at ganske få lædermøbler har så tyndt læder/skind at det ikke må blive for vådt for længe

Kommentar
Fra : Natravnen

Dato : 25-08-06 04:39

Jeg har siden 1987 opdrættet Maine Coon, og også min fertile han kan gå frit ud og ind, som han vil (indhegnet have). Langt de fleste fertile hanner strinter - også min , for øvrigt også mange hunkatte, og alle ved vist, hvordan hankattestrint lugter

Jeg har før i tiden også brugt Rodalon, men har nu fundet ud af, at ganske almindelig hvid lagereddikefaktisk er meget bedre. Jeg vasker paneler og døre af med eddikevand = ingen lugt, og siderne på min lædersofa, hvor bæstet også strinter, tørrer jeg af med en klud, hvor jeg har hældt noget eddike på. Det tager lugten fint, og læderet (cognac-farvet) bliver ikke direkte vådt og mister heller ikke farve.

Problemet med tisselugten i din vens sofa skyldes måske, at tisset i sin tid er løbet ned i kanterne mellem sæde og ryglæn, og det jo så godt som umuligt at komme derned og rense. Og bliver der direkte vådt dernede, har det svært ved at tørre, og så dannes der mug.
Men prøv at stikke en klud med eddike på så langt ned, I nu kan komme - Det kan ikke gå værre end galt

Der er den mulighed at stille spørgsmålet til http://www.laederland.dk/7/240/spoerg-laederspecialisten.html De er hurtige til at svare.

Accepteret svar
Fra : Natravnen

Modtaget 40 point
Dato : 25-08-06 04:40

Jeg har siden 1987 opdrættet Maine Coon, og også min fertile han kan gå frit ud og ind, som han vil (indhegnet have). Langt de fleste fertile hanner strinter - også min , for øvrigt også mange hunkatte, og alle ved vist, hvordan hankattestrint lugter

Jeg har før i tiden også brugt Rodalon, men har nu fundet ud af, at ganske almindelig hvid lagereddikefaktisk er meget bedre. Jeg vasker paneler og døre af med eddikevand = ingen lugt, og siderne på min lædersofa, hvor bæstet også strinter, tørrer jeg af med en klud, hvor jeg har hældt noget eddike på. Det tager lugten fint, og læderet (cognac-farvet) bliver ikke direkte vådt og mister heller ikke farve.

Problemet med tisselugten i din vens sofa skyldes måske, at tisset i sin tid er løbet ned i kanterne mellem sæde og ryglæn, og det jo så godt som umuligt at komme derned og rense. Og bliver der direkte vådt dernede, har det svært ved at tørre, og så dannes der mug.
Men prøv at stikke en klud med eddike på så langt ned, I nu kan komme - Det kan ikke gå værre end galt

Der er den mulighed at stille spørgsmålet til http://www.laederland.dk/7/240/spoerg-laederspecialisten.html De er hurtige til at svare.

Godkendelse af svar
Fra : anton72

Dato : 25-08-06 08:38

Tak for svaret Natravnen.