/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
noget der er brændt af ?
Fra : rolf01
Vist : 574 gange
140 point
Dato : 22-08-06 20:38

Jeg har købt en ekstra RAM-blok til min pc. Da jeg satte den i pc'en fik jeg en windows system config fejl. Jeg pillede så den nye RAM-blok næsten helt ud (den sad lidt på skrå i den nederste del - og ja, nu ved jeg godt det var godt og grundigt dumt).
Dernæst tændte jeg pcen igen og lugtede noget brændt... -skyndte mig at slukke

1 af guldkontakterne på den nye ramblok har kortsluttet 2 af stikkene i slot-en, så den er sværtet lidt. Desuden er plasticen i sloten deformeret en lille bitte smule.

Jeg tog så den nye ramblok helt ud af pcen og genstartede, alt lød normalt, lige bortset fra at skærmen ikke tændte nu.

Mit spørgsmål går ikke på hverken windows systemfejlen eller om den nye ramblok er brændt af eller ej, disse ting skal jeg sidenhen nok finde ud af hvis bare jeg kan starte min pc op.
Mit spørgsmål er: Hvad er der sket siden skærmen nu ikke tænder ? sidder der en sikring et sted som kan være gået? blæser på grafikkortet, processoren, kabinettet og strømforsyningen starter. Jeg kan høre hardisken starter og der er lys i ROM-drevet. Der er altså ikke noget der indikerer at der skulle være noget galt med nogen komponenter. Kan det være bundkortet der alligevel har taget skade på en eller anden vis, og hvordan undersøger jeg det ?

-Rolf

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 22-08-06 20:45

Du har sikkert brændt powerkredsen til ramsoklerne, dvs. et nyt bundkort. Du kan prøve, at resette bios på bundkortet.

Accepteret svar
Fra : peet49

Modtaget 150 point
Dato : 22-08-06 20:45

Du har sikkert brændt powerkredsen til ramsoklerne, dvs. et nyt bundkort. Du kan prøve, at resette bios på bundkortet.

Kommentar
Fra : rolf01

Dato : 22-08-06 20:48

hm ok, men skærmen tænder ikke, så det bliver vel lettere besværligt ?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 22-08-06 20:53

Der sidder en jumper i nærheden af batteriet eller cmos, den flyttes over på det næste sæt pinde, og flyttes derefter tilbage igen, du skal have power af pcen imedens, kan du ikke få det til, at virke, så tag batteriet ud i et kvarters tid.

Kommentar
Fra : rolf01

Dato : 22-08-06 21:30

:( ingen forskel af resat bios

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-08-06 22:13

Har du evt fået skubbet til nogle af stikkene undervejs?? Prøv om de alle sammen sidder som de skal
MvhSune

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 23-08-06 03:26

Dine drev kører fordi de for strøm direkte fra strømforsyningen.
Dit bundkort er dødt !

Elektronik er lavet af røg, når røgen slipper ud, holder det nemligt op med at virke !

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 23-08-06 08:24

22-08-06 20:45 Ud at hente et nyt bundbræt.

Kommentar
Fra : rolf01

Dato : 24-08-06 21:59

ser det vel næsten ud til at jeg er nød til...

point følger senere

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 25-08-06 08:05

Så kan du jo glæde dig over at dine ram sikkert ikke er brændt af , harddiske kan genbruges,
og skærmen sikkert tænder nå du har fået nyt bundkort.

Forresten, et bundkort der tænder , giver bip-bip lyde som en fejl/status.
For at gøre det skal det mindst kunne starte rutinerne til denne 'førstart sevltest',
dette udføres af bios !

En anden ting er at det kunne være din strømforsyning der delvist er brændt af,
Men det er dog mest sandsynligt at det er bundkortet !

Hvad består dit system af.

Jeg handler mest selv hos http://www.prcdata.dk service og tillid er i top der !

Kommentar
Fra : rolf01

Dato : 26-08-06 18:41

sådan, nyt bundkort. Skærmen starter nu op, MEN, jeg får nu en fejl under opstart af windows.
I ved, den blå skærm... hvor der blandt andet nævnes: har du skiftet hardiske eller hardiskkontrollere, så afinstaller disse.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 26-08-06 19:11

Du kan ikke skifte bundkort uden mindst, at køre en repair af windows.

Kommentar
Fra : rolf01

Dato : 26-08-06 19:41

Det kører da virkeligt det her !!!
Jeg smider windows cd'en i, påbegynder reapair, hvorefter den spørger om en systemadministratorkode
Bah, jeg har aldrig indtastet nogen kode
øv øv øv
Kan den omgås ?

Kommentar
Fra : rolf01

Dato : 26-08-06 19:47

eller kan jeg installere windows helt forfra uden den sletter alt øvrigt på HDD ?
men der skal jeg vel også bruge kode så ?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 26-08-06 19:56

Det kan du, hvis du indstallerer windows i samme mappe som før. Dine opdateringer vil dog gå tapt.

Kommentar
Fra : rolf01

Dato : 26-08-06 20:05

hmm, kan jeg leve med, bare min HDD ikke bliver slettet...

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 26-08-06 21:28

Din HD bliver ikke slettet, du må ikke lave om på navne under indstallationen, ellers får du vrøvl med ejerskabet af diskene.

Godkendelse af svar
Fra : rolf01

Dato : 26-08-06 21:36

Tak for support hele vejen igennem :D

Nu virker skidtet.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 26-08-06 21:38

Selv tak.