/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
ide harddisk+ata
Fra : kurtah
Vist : 601 gange
40 point
Dato : 22-08-06 18:01

Jeg har en pc med 2 ide harddiske på hver 8oGB og har fået en ata samsung på 130GB
Min bios finder den men når jeg vil starte sker der ingen ting.
Jeg har sat den til 3. master da harddisk kører som marster og slave og dvd brænder kører som anden marster.
Når jeg tager den fra igen kører alt normalt.
HVAD GØR JEG

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-08-06 18:41

Hvilket styresystem har du.

Hvis det er et nyere windows, skal du kontrollere om den, er registeret korrekt som hardware i systemet ( se under enhedshåndtering) og med fejlfri drivere.

Har du husket at partitionere og formattere den nye harddisk?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-08-06 18:52

På et fladkabel kan deb være een MAster og een SLave

så hos dig bør det se sådan ud:
HD 1 sat som MAster på IDE primary
HD 2 sat som SLave på IDE primary

DVD sat som MAster på IDE secundary
HD 3 sat som SLave på IDE secundary

eller

HD 3 sat som MAster på IDE secundary
DVD sat som SLave på IDE secundary

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 40 point
Dato : 22-08-06 21:58

Du kan da ikke sætte den som 3 master da du allerede har en hd som primær master og et dvd drev som sekundær master. Den skal jo sidde som sekundær slave

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-08-06 23:01

Det såen set ligegyldig! Du har sat dem forkert! Bliver den detekteret i bios? Tror jeg ikke!

Godkendelse af svar
Fra : kurtah

Dato : 25-08-06 13:16

Tak for svaret Fijala.
Svaret er ok men som sagt har jeg et asus bundkort P4P800 med 2 ide slot og 2 s-ata slot så jeg kan køre med 4 masterenheder harddisken har været i brug før og er formaterret min bios finder den men som sagt før windows vil ikke starte når jeg tilslutter disken ???????????

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-08-06 15:44

??

Prøv for sjov skyld og tag en ad de andre diske ud og se hvad der så sker. Bare lige for at konstatere om det er disken der har et problem. Hvis dine 2 80GB diske er ate kan du jo ikke sætte en tredje ate disk i som master. Måske er det mig der misforstår

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-08-06 16:24

Nu må du lige fortælle
hvad du har sat til
på hvilke porte sata/ata
hvilke er sat som master.

Til oplysning.
Sata kan ikke køre uden drivere
Sata skal have datakabel og strømkabel som fulgte med dit bundkort (jeg har selv et)
Der kan kun være en HD på Sata kablet og den skal være master (IBM HD = no slave present)

IDE primary kan køre med 1 master og 1 slave (eller 2 cabel select)
IDE sekundary kan køre med 1 master og 1 slave (eller 2 cabel select)

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-08-06 16:41

nemlig e.c