/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Garanti / reklamationsret
Fra : Dieter
Vist : 3119 gange
100 point
Dato : 22-08-06 11:01

Er det korrekt når DELL påstår at der kun er 1 års garanti på en vare købt af et firma ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-08-06 11:12

Nej, du kan læse mere om det i dette link

http://www.forbrug.dk/oss/98/

Der er både en garanti, og en reklamationsret

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-08-06 11:15

Det link var nu ikke særligt godt, så jeg prøver lige igen

http://www.dr.dk/Forbrug/Artikler/Rettigheder/20051206173327.htm

Accepteret svar
Fra : Paulus1

Modtaget 110 point
Dato : 22-08-06 11:35

Garanti og reklamationsret må ikke blandes sammen, da en garanti skal give forbrugeren rettigheder udover den lovbundne reklamationsret for at være lovlig (i henhold til markedsføringsloven).

Det er frivilligt for en erhvervsdrivende om han vil yde garanti. Garantiens omfang vil typisk fremgå af købsdokumenterne.

Derimod er der en lovhjemlet 2 årig reklamationsret. Du skal være opmærksom på, at reklamationsretten kun omfatter fejl og mangler ved varen, der bestod på købstidspunktet. Det første halve år er der en formodning for, at fejlen bestod på købstidspunktet, og sælger skal derfor bevise det modsatte. Herefter skifter bevisbyrden, således at i de sidste 1½ år, er det køber, der skal bevise at fejlen/manglen bestod på salgstidspunktet - en ganske svær bevisbyrde.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 22-08-06 13:14

Kort og godt JA.

Der er også forskel på reklamationsret og garanti når et firma sælger til et firma eller et firma sælger til en privat, men svaret på dit spørgsmål er stadig JA.

Med venlig hilsen
hawaii7

Godkendelse af svar
Fra : Dieter

Dato : 22-08-06 14:26

Tak for svaret Paulus1.
Så må vi jo købe en ny harddisk. Den gamle gik ned nu - 1½ efter købet af Pc´en
Lidt skuffende. Troede at DELL PC ér var af bedre kvalitet. Det er jo derfor vi valgte DELL.

Med venlig hilsen

Horst Schulz

Hjortdalvej 9
DK 9460 Brovst
Telefon: +45 9823 5218
E-Mail: hsc-inspection@get2net.dk