/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Hvor gammel?
Fra : idaw
Vist : 652 gange
50 point
Dato : 22-08-06 10:49

Hvor gammel er dit barn før det selv får lov til at bestemme hvilket tøj det vil have på? Jeg mener, havde jeg en datter fik hun ikke som 12 årig lov til at gå med kæmpe push-up bh,sorte g-strenge i hvide bukser osv.
Hvad siger du?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-08-06 11:09

Det ville jeg godt nok heller ikke gå med til. Heldigvis har der været en tøjpolitik på mine børns skole, så jeg behøvede ikke blande mig. De måtte ikke gå udfordrende klædt, det kunne distreherer de mandlige lærer og de store drenge, kom pigerne med bar mave, blev de sendt hjem og skifte tøj, det var vi forældre orienteret om allerede da de startede på skolen, heldigivs.

Men udover det, så er det meget svært som forældre at komme med formaninger om tøjet, (alle de andre gør/må, det plejer jeg nu ikke at tage mig af) meen ellers syntes jeg at de skal være mindst 15-16 år, og alligevel bryder jeg mig ikke om det.

Efter mine unge har forladt folkeskolen, har de heldigvis heller ikke selv haft lyst til at gå sådan klædt

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 22-08-06 12:01

Ja, mindst over 15 år, før de får lov at gå sådan klædt. Men jeg mener stadigvæk, at oplysning om hvad det er for signaler de sender, er langt bedre. For jeg tror ikke helt, at de piger ved hvad det er de udsender.
Har du selv problemet, eller trænger du bare til at lufte din harme?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-08-06 12:11

Drengene kan nu også gå "udfordrende" klædt, jeg har da set t-shirt hvor der stod noget med
Vis mig jeres patter kællinger osv, det hører heller ikke hjemme på en folkeskole, hvis det overhovedet hører nogen steder hjemme

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 22-08-06 12:21

nej, det har du da fuldstændig ret i Nordsted1.....dog skal det vist tages med en vis ironi, sådan en tekst...
Man vælger selv hvordan man vil tage tingene..jeg tager dem som regel med et grin

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-08-06 12:21

Jeg er enig. Man skal bare som opdrager tænke på at man selv er det bedste eksempel for sine børn, altså hele tiden VISE og ikke kun SIGE.
Hvis forældrene i tide har givet deres børn nogle fornuftige retningslinier at leve og opføre sig efter, herunder at sætte grænser og fortælle børnene om hvad der er rigtigt eller forkert, samt at vise at alt har en konsekvens, så er det heller ikke så svært at håndtere børnene, når/hvis de pludseligt får lyst til at "Skeje ud".
Hvis man har opdraget pigen ordentligt og hun er MEGET tidligt udviklet, såvel fysisk som psykisk, er det vel kun op til forældrene at træffe en (for pigen) rigtig beslutning.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-08-06 12:25

Hej Arne, vent du bare til din datter bliver teenager der er det venindernes mening der står i højere kurs end vi som forældre, vi er jo på det nærmeste oldnordiske i deres øjne, men du har
helt ret i, at vi kan præge dem meget langt hen af vejen.

mango... jeg smiler nu også af de t-shirts, men det gør lærerne ikke... ikke i timerne i hvert tilfælde

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-08-06 12:29

Kære Nordsted1. Jeg har KUN én datter og hun er 25 år gammel. Tro mig jeg HAR været der.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 22-08-06 14:07

Dav.

'Vis mig dine patter kælling'

Jeg kan ikke lade være med at grine når jeg ser den tekst, grunden er at en af min store søns kammerater kom noget så grueligt galt afsted en dag han var her hos os (han er en af 'mine' drenge' og kommer og går som det passer ham).
Han kender godt mine grænser, de skal ikke overskrides og det ved han. Så ville skæbnen at han jo altså var her og det blev spisetid, han blev selvfølgelig spurgt om han ville spise med og da han er meget madglad og manuen passede ham, blev han ellevild, kastede sig til bords og flåede overtrøjen af...og åbenbarede sin 'smukke' Tshirt med ovennævnte tekst påtrykt..

Det var IKKE nødvendigt at bede ham tage trøjen på igen! Hvis manuen havde været tomatsuppe, var hans ansigt faldet i ét med suppen

Med hensyn til ungernes påklædning, jamen her i huset har det aldrig været et problem, vores datter har aldrig ytret ønske om diverse Gstrenge, pushups og lignende. I dag bruger hun begge dele men er så også blevet 23 år.

Med hensyn til mærkevareracet, så har det såmænd givet sig selv, da de var små bestemte og købte vi selvfølgelig det hele 'take it or leave it', da de blev større og f.eks. manglede bukser, så undersøgte jeg hvad prisen lå på, for et par f.eks. cowboybukser, ganske almindelige smarte bukser. Hvis der så skulle et mærke på, måtte de selv betale differencen! Hvis et par smarte bukser kostede ca. 300 kr. og et par 'seje' 700, så gik det pludselig hen og blev en dyr affære for dem - men ok, havde de pengene og ellers ikke havde gæld til nogen, så måtte de da gerne bruge de 400 kr. for at få det mærke på bukserne....det erindrer jeg ikke at de nogensinde har gjort.

De fik lommepenge og selvfølgelig mad og tøj, desuden havde jeg altid en krukke stående til fri afbenyttelse - fyldt med tyggegummi, det har jeg såmænd endnu, det er aldrig blevet misbrugt. Grunden til krukken var at jeg erfarede at to børn i vennekredsen var blevet taget for at 'rapse' tyggegummi i et supermarked - man skulle jo have tyggegummi i munden mens man talte med vennerne, ellers var det ikke smart - jeg ville ikke risikere noget og ville derfor forebygge på denne måde, for mig er ethvert 'rapseri' et vaskeægte tyveri, jeg er gammel købmand og ville aldrig tolerere den slags - men man kender til gruppepresset og, naivt måske, mente jeg at 'kruset' var en god ting. Muligvis forkert, for jeg burde være 110% sikker på at mine børn aldrig ville foretage sig den slags unoder, men det er jeg ligeglad med om det var forkert, vi undgik det i hvert fald, om det var 'kruset' eller ej - ligegyldigt

Det var lige lidt udenoms - UNDSKYLD for dét!

Jeg vil lige, afslutningsvis sige at: HVIS en 12årig alligevel går klædt som spørgeren skriver - så er det alligevel INGEN INVITATION til diverse syge mænd! Der er INGEN 'undskyldning' for forbrydelser, begået mod denne specifikke 12årige, der går således klædt! Man BURDE kunne klæde sig som man lyster, uden at det skal ses som en 'indbydelse' til krænkelse!
Det kan man så, desværre ikke, det er der alt for mange syge mennesker på denne jord, til - derfor bør vi, som forældre, gå ind og rådgive vores børn og forklare dem om påklædning, signaler og udstråling, attitude - og, om nødvendigt, endda gå ind og kræve/forlange, i forældreansvarets tegn, at de ikke opfører sig så de, ubevidst, udsender disse forkerte signaler.

"Så længe du er under 18 år, bestemmer VI!"
"Når du fylder 18 år, bestemmer DU - og så håber vi SÅ meget at vi har formået at give dig en godt fyldt rygsæk med hjemmefra - den skulle gerne være fyldt med Kærlighed, Ansvarsfølelse, Omsorgsfuldhed, Tolerance samt evnen til at anskue livet lidt længere ud, end din egen lille dejlige næsetip."

Ak ja, det lyder så nemt

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 22-08-06 14:08

Hmm..ret selv de forskellige trykfejl, min korrekturlæser har stadig ferie

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-08-06 14:15

Ekstra komentar til vil.du's indlæg, godt nok uden for nummer::

Men selv om du er over 18 år, kan du altså godt rydde op på dit værelse, for det er mit hus
og forøvrigt gælder alle spillereglerne endnu fra da du var 17, vi skulle jo gerne kunne være her allesammen,

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-08-06 15:52

Jeg er vild med vil.du´s kommentar.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-08-06 15:54

Citat
Man skal bare som opdrager tænke på at man selv er det bedste eksempel for sine børn, altså hele tiden VISE og ikke kun SIGE.

Så er det dælme godt, at det ikke er et korrekt must at fise rundt i kæmpe push-up bh,sorte g-strenge i hvide bukser osv. Det vil ikke klæde dig arne. LOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOL Og dog....... hvad pynter ikke på en mødding

Kommentar
Fra : idaw

Dato : 22-08-06 17:07

Nej, jeg spurgte for at se om der var nogle forældre herinde der lader sit barn gå sådan fordi jeg godt ku tænke mig at vide hvad man som forældre tænker. Jeg lufter måske min harme, men mere fordi jeg syns det er farligt for små piger at gå sådan.

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 50 point
Dato : 22-08-06 17:17

Jamen du har da også fået flere svar på dit spørgsmål. At den seneste kommentator ikke rigtig er i stand til at forholde sig til dit spørgsmål, er jo bare ærgerligt. Men Kandu er jo åben for alle, også den slags mennesker der ikke rigtigt er i stand til at komme med en brugbar/intelligent kommentar.
Prøv at overse ham/hende og forhold dig så til de andre, mere seriøse kommentatorer.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-08-06 17:26

Jeg syntes det kan være svært at bedømme de unge pigers alder, men i det hele taget syntes jeg det er for udfordrende at klæde sig sådan. At de så oven i købet også klæder sig sådan om vinteren det må godt nok være en kold fornøjelse for at være smart - tja jeg syntes det er billigt, og bestemt ikke smart -

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-08-06 17:38

Idaw.

Jeg synes ikke det er nødvendigt at komme med yderligere kommentarer til dit sp. Det er så glimrende besvaret af de fleste andre, som uden at komme med lange moralforedrag og fremhævelse af hvor konsekvente og dygtige børneopdragere de er. Og jeg er ganske enig med dem

Du skal bestemt gøre som arne siger . Det er nemlig helt normalt noget han styrer i diverse tråde LOOL

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 22-08-06 19:53

Selvfølgelig skal 12-årige da have lov til at gå med hvide bukser....men da ikke med sort g-streng indenunder...det er da for kikset! Og selvfølgelig skal de da også have lov til at gå med push-ups, masser af kosmetik, og iøvrigt have årskort til solariet. Det er da ufikst at vise sin navlepiercing på en bleg tøsemave, når nu den kan være lækkerbrun hele året.....

Og hvorfor synes jeg så det?

Jo, for de unge skal da have lov til at leve helt op til sine idoler, som de ser på musikvideoerne.
De skal da også have lov til at drikke alko-sodavand, for det ser jo både hyggeligt og ufarligt ud i reklamerne - og i tilgift, så bli'r ham den søde fyr der medvirker i reklamen jo bare endnu sødere, når man har fået lidt breezer.

Derudover, så skader det jo ikke at være populær i klassen - ha' det smarteste og nyeste tøj (som ikke fylder ret meget!), og have fået lov til at få en lille tatovering eller en piercing - det er jo sejt!

Og så ser man jo også pludselig et par år ældre ud - så er man jo mere tiltrækkende på de der 15-16-17 årige knægte (der alligevel ikke kan få en på deres egen alder!)

...og så kommer der lige en ægte provokation:
[provokation]
Forældre der lader deres børn gå klædt som beskrevet, udviser ikke tilstrækkelig omsorg for deres børn. De glemmer at børn skal være børn, og ikke små voksne.

Forældre der synes det er ok med udfordrende påklædning i 12-års-alderen, er sikkert også ganske ligeglade med at give deres mening tilkende her på kandu...
[provokation off]

Godkendelse af svar
Fra : idaw

Dato : 23-08-06 08:38

Tak for svaret arne.jakobsen.