/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Justering af gear påhængsmotor
Fra : boje1904
Vist : 2206 gange
100 point
Dato : 22-08-06 09:16

Jeg er den lykkelige ejer af en Mariner 6 motor fra midt 90'erne, desværre er den begyndt at lave list knuder når den sættes i gear!
Når gas håndtaget drejes knaser gearboksen indtil tænderne finder sammen, er der en måde at justerer dette eller skal der nye tænder i gearene?

Er der nogle som har en ide til hvordan jeg laver dette?

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 100 point
Dato : 22-08-06 15:40

Når du løsner nederste del af motorbenet - der sidder formentlig fire bolte - kommer du indtil en eller to stænger, der forbinder gearhåndtag og gearkassen. På stangen sidder der et beslag med to skruer i, når du løsner de to skruer, kan du forskyde stængerne op/ned - dermed justerer du "afstanden" fra håndtag til gearkassen.
Det kan være ret "bøvlet", da der ikke er ret megen plads at arbejde på. Pas på, at du ikke får trukket hele nedderste del af motorbenet, for så skal du have monteret stængerne helt oppe under motoren - og det er IKKE nemt! Efterfølgende skru/efterspænd de fire bolte igen.
God fornøjelse med arbejdet.

Godkendelse af svar
Fra : boje1904

Dato : 19-09-06 09:46

Tak for svaret alka.