/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Emhætte ABB type CPAG-X5267?
Fra : mploug
Vist : 3665 gange
100 point
Dato : 21-08-06 22:38

Hej

Er her nogen, der har forstand på emhætter
- og helt konkret en emhætte der hedder ABB
af typen CPAG-X5267?

Jeg synes overhovedet ikke den suger noget.
Jeg er klar over, at filteret kan være stoppet, men selv
når jeg har taget filteret af, tænder for emhætten
og sætter hånden op til, synes jeg ikke den suger noget.

Er der ingen motor i eller en den stået af?
Jeg kan kun høre luften, der suser i røret.

Er der et sted på nettet, hvor man kan finde
manualen til sådan en emhætte?

Mine spørgsmå er, hvad jeg gør, hvis det ikke hjælper at
rense filteret?

Kan man overhovedet få reservedele til den emhætte,
skal jeg have en ny motor til den, hvad koster den?
Kan det overhovedet betale sig at købe reservedele
i forhold til at købe en ny emhætte?

På forhånd tak

Med venlig hilsen
Martin

Accepteret svar
Fra : Dansende_T

Modtaget 110 point
Dato : 21-08-06 23:06

Det kan ikke umiddelbart lade sig gøre at google sig frem til noget om din emhætte... men..

For nogle år siden stiftede jeg bekendskab med noget skrammel der blev markedsført både som ABB og BOSCH, disse emhætter var enten lavet som et komplet varmegenindvindingsanlæg der halede varmen fra komfuret over i noget frisk luft, som blev fordelt i lejligheden.. Og den kolde stegeos blev smidt udenfor. Eller også var det et stort anlæg med fælles ventilator til mange lejligheder, som så solidarisk delte varmen fra Hansens biksemad ud i et større boligkomplex.

De 2 typer er forskellige på den måde at hvor model 1 har en motorsektion der tårner sig en meter op over selve emhætten, og derfor udelukker enhver form for krydderihylde, har model 2 ingen motor overhovedet.

Fælles for dem er at de ikke kan slukkes, de suger ikke kraftigt nok, det er ikke til at reparere på skidtet, de er grimme, og man kan ikke bare udskifte dem med en bedre.

Mit gæt er at det er en af de 2 systemer der er tale om her... Hvis du er heldig bor du til leje .. og kan meddele "husværten" at du forventer at emhætten bliver bragt i en stand hvor den er anvendelig.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 21-08-06 23:33

De fleste problemer med manglende sug i Emhætter skyldes turbolæns i de rillede plastikslanger der sættes på. Hvis man skal have godt med luft igemmen skal man sørger får at de ikke er for lange og at de er er godt strammet ud.
Problemet med at flytte luft er at man ikke kan se hvad luftens forhindringer giver af modstand.
Det bedste er at benytte ventilationsrør i metal, uden for mange bøjninger.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-08-06 19:57

Der findes emhætter uden motor. Deer beregnet til etageejendomme, hvor de kobles på et fælles afsugningssystem. Hvis du har stjålet din på en byggeplads, har du været et forkert sted.

Godkendelse af svar
Fra : mploug

Dato : 04-11-06 15:30

Tak for svaret Dansende_T.